Režie:
Ridley ScottScénář:
Marc KleinKamera:
Philippe Le SourdHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Russell Crowe, Marion Cotillard, Freddie Highmore, Albert Finney, Archie Panjabi, Richard Coyle, Ben Righton, Rafe Spall, Tom Hollander, Kenneth Cranham (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Jako malý kluk jezdil Max Skinner na prázdniny ke strýci Henrymu, který miloval Francii, víno a Provence. Proto se tam odstěhoval, žil v malém zámečku a byl majitelem rozsáhlých vinic. Na nich pěstoval víno jeho vinař Francis Duflot s manželkou Ludivine. Když Max vyrostl, stal se z něj poněkud bezohledný makléř na londýnské burze. Aby vydělal peníze, neštítí se ani podrazů. A na strýce skoro zapomněl – neviděl ho už deset let... Právě když se Maxovi podaří další vypečený kousek na burze, za který ho všichni proklínají, dozví se, že strýc Henry zemřel. Jelikož nezanechal závěť a jiný přímý příbuzný není znám, zámeček i vinice mají připadnout jemu. Max odlétá do Provence, kde se má setkat s notářkou Auzetovou. Odjel právě včas – jeho poslední burzovní operace vyvolala velké pohoršení a chce s ním hovořit i majitel jeho makléřské firmy Sir Nigel... V Provence se Max setkává s Francisem a Ludivine, zjišťuje, že zámeček není v nejlepším stavu, a zdá se mu, že ani víno není dobré. Spíš hodně špatné. Ovšem stejně nemá v úmyslu si panství ponechat. Ihned kontaktuje svého realitního agenta a přítele Charlieho Willise a pověří ho, aby hledat zájemce. To se ovšem nelíbí Francisovi, který strávil většinu života po boku Henryho na vinici. Zatím ale musí spolu s Maxem zahájit „velký úklid“, aby staré obydlí vypadalo alespoň trochu k světu... Stejně jako na burze se Max často chová bezohledně i jinde. Když telefonuje v autě, málem srazí na kole jedoucí místní číšnici Fanny Chenalovou a ujede. Když se chystá urychleně odletět zpět do Londýna, omylem spadne do silné vrstvy listí ve vypuštěném bazénu a nemůže se dostat ven, kde zůstal i jeho mobil. Asistentka Gemma ho shání marně a Sir Nigel ho na týden suspenduje... V bazénu ho shodou okolností objeví právě Fanny. Aby ho potrestala za nehorázné chování, napustí bazén vodou. Teprve potom se Max vyškrábe ven a nakonec zůstává několik dní v Provence. Pomalu se mu vracejí vzpomínky na dětství a strýce Henryho, kterého skutečně miloval, stejně jako strýc jeho, přestože si později o jeho charakteru nedělal žádné iluze. Pak se však náhle objeví mladá Američanka Christie Robertsová a prohlásí, že je Henryho nemanželská dcera. Zatímco Charlie se obává, že by to mohlo zhatit rychlý prodej panství, Max hlasitě prohlašuje, že jeho strýc by nikdy Američance dítě neudělal. Christie je zaražená: nechtěla peníze ani vinice – přestože vínu rozumí, pracovala na vinicích v Kalifornii – chtěla jen poznat svého otce, protože nevěděla, že už je mrtvý. Dívka se rozhodne co nejdřív odjet. Zatímco Charlie z Londýna hlásí, že o zámeček s vinicemi je obrovský zájem, Max si pomalu zvyká na docela jiný život v Provence. Vyhledá Fanny, která pracuje v místní restauraci, a omluví se jí za své chování na silnici. Nakonec se mu podaří ji pozvat na schůzku a brzy se stanou milenci. Už jednou zklamaná Fanny ale počítá s tím, že Max brzy odjede navždy a nic od jejich sblížení nečeká... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 066)
Dobrý ročník se v mých očích jen pramálo odlišuje od našich, českých Bobulí. Náprava zkaženého městského člověka skrze víno a lásku děje se snad o něco více uvěřitelněji, nostalgické vzpomínky jsou subtilnější a chytřejší, celý film je o poznání vážnější a řemeslně lépe zvládnutý - toť vše. Slabé víno v moc pěkné lahvi. Možná až bolehlav. Repliky zúčastněných osob jsou totiž zrovna tak bobulovitě, ne-li více křečovité. Ani tolik "básnických" promluv plných "moudrosti" a oslavy krásných žen a vína se hned tak nevidí. Ten tupý kontrast sobecké, městské burzy a rurální idylky má být hlubokým sociálním objevem, roztomilým aspektem filmu či komickým prvkem? Není než hloupou "frází". ()
Já dřív Russella moc nemusel. Ani moc nevim proč, asi kvůli jednomu filmu s nim, co se mi moc nelíbil. Nicméně je to skvělý herec, jehož role kdysi bývaly zcela nezapomenutelné a absolutně nechápu, jak jsem se mohl Dobrému ročníku vyhýbat, když mi byl doporučován ze všech stran. Tak neuvěřitelně precizní feel good film jsem už totiž hodně dlouho neviděl. Mnohokrát jsem zíral, jak geniálně se Ridleymu Scottovi povedlo zachytit určité situace, které by v jiných filmech vypadaly úplně obyčejně a nezajímavě (tenisový duel, fuck Lance Armstrong, nedobrovolné koupání a spousta dalších!) a mnohokrát jsem zase smál díky výbornému vtipu, které jsou vhodně dávkovány a nepamatuji se, že bych kvůli něčemu obrátil oči v sloup (což dělám pravidelně u hodně filmů). Co dodat, všichni filmoví fajnšmekři už tuhle pecku viděli a já osobně jí uvidím ještě mnohokrát. Tenhle flák má všecko, vybraný soundtrack, skvostné prosluněné záběry Provance a nádhernou Marion Cotillard. A Crowovi sežerete zkrátka úplně všecko...100% ()
Winning isn't everything, it's the only thing. A Good Year má moc pěknou pohodovou a hlavně francouzskou atmosféru, ale mě to nijak neoslovilo. Jak nad tím tak přemýšlím, nezanechalo to ve mně žádný hlubší dojem, jenom příjemný pocit. A to má bohužel k nadprůměrné zábavě daleko. Upřímně mě to zkrátka nebavilo. Možná tomu v budoucnu dám další šanci, ale proteď au revoir! ()
„Časom zistíš, že výhrou muž nič nezíska. Naopak, akt prehry však môže byť zdrojom dôležitého poznania.“ Najlepší film na svete. Vážne, vážne vážne dobrý oddychový film. Víno, dážď, hrozno, traktory, jedlo, pes, bazén, tenis, kaviarne, tiché cesty, dreváky, fajky, motocykel. Skvelý, nádherný, vláčny, malebný, lahodný a hladký film so snovou atmosférou francúzskeho vidieka. K tomu parádne záverečné (!) titulky, skvelý soundtrack, malebná výprava a axióma, že vo Francúzsku hosť NIKDY nemá pravdu. A že vziať si tu sesternicu je trestný čin len ak je škaredá. ()
Jestliže dosáhl Kubrick jako jeden z mála nevídané tvůrčí svobody a mohl si dovolit natáčet kdejaký záběr nastokrát, Ridley dosáhl toho samého skrze producentské křeslo. Jednoduše zaujal pozici finančníka, scénáristy a režiséra. Dobrý ročník, jakási Moštárna naruby převedená do chladných barev burzy a teplých barev vinárny (tomu odpovídají i narafičené oděvy sládků a makléřů), měla být původně ryzí komedie s morálním poučením, vystavěná na romantickým základu. Jenže! Jak Ridley, tak charismatický Russell Crowe jsou nad ryzí komedie povznesený. Těch pár přehrávaných opiček Russella a roubování Ridleyovských sugestivních vizuálů do všedního scénáře tomu dává tak maximálně punc precizní, ale zoufale neoriginální limonády. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Co bylo pro velkofilmům uvyklého režiséra Ridleyho Scotta na natáčení pár kilometrů od vlastního domu nejtěžší? „Moc se v poledne a večer nepřejídat, moc toho odpoledne nevypít, ráno vstát a jet z vlastního domu do práce autem, aniž bych měl pocit viny… a to je tak všechno.“ (NIRO)
- Dobrý ročník byl jedním dílkem plodné spolupráce Ridleyho Scotta s Russellem Crowem (Max Skinner), která odstartovala Gladiátorem (2000). Scott na otázku, proč jsou tak dobrý tým, odpověděl: „Oba říkáme to, co si myslíme. S Russellem nic neokecáte. Musíte natvrdo vyplivnout, co máte na jazyku, a dostanete odpověď, která je vydestilovaná upřímnost. Člověk si na to musí zvyknout a spoustě lidí je to určitě nepříjemné a připadá jim to až útočné, ale mně to vyhovuje.“ (NIRO)
- Po Gladiátorovi (2000) se Ridley Scott a Russell Crowe (Max Skinner) opět sešli, tentokrát za „mizivých“ 35 milonů amerických dolarů, což zřejmě divákům moc neimponovalo. Příběh ze slunečné Francie utržil během prvního víkendu promítání (10.-12. 11. 2006) 3,7 milionu, což stačilo studiu Fox jen na desátou příčku. Pro Crowea to byl nejhorší výdělek od snímku Mystery, Aljaška (1999) a Dobrý ročník nakonec v amerických kinech vydělal jen 7,5 milionu. Součet celosvětových tržeb pak byl 42,3 mil. (imro)
Reklama