Režie:
Desmond DavisScénář:
Beverley CrossKamera:
Ted MooreHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Harry Hamlin, Burgess Meredith, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Ursula Andress, Jack Gwillim, Susan Fleetwood, Siân Phillips, Judi Bowker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mocný bůh Zeus zničí království krále Acrisia jako trest za to, že dal vlastní dceru a jejího právě narozeného syna Persea svrhnout do moře. Zatímco poslední z titánů Kraken ničí království, Perseus, který je ve skutečnosti Diovým potomkem, i jeho matka, jsou bezpečně dopraveni na ostrov Serifos. Kalibos, syn bohyně Thetis, už takové štěstí nemá, protože ho Zeus změní v netvora jako trest za to, že vyhubil Diovo stádo létajících koní. O princeznu Andromedu, kterou si měl vzít za ženu, se tak sice mohl ucházet každý, jenže všichni zatím skončili na hranici, protože nedokázali uhádnout její hádanku a tím zlomit prokletí. Perseus, kterého Thetis z pomsty přenesla do fénického města Džopy, je okouzlen krásou Andromedy a rozhodne se ji získat. Využije magických zbraní, kterými ho vybavili bohové na příkaz Dia, a v nebezpečné noční výpravě se mu podaří odhalit odpověď na novou hádanku. Radost však netrvá dlouho, protože marnivá královna Kasiopeia urazí Thetis a bohyně žádá jako odplatu smrt pro Andromedu. Kasiopeia ji musí za třicet dnů na mořském břehu obětovat Krakenovi. Pouhých třicet dnů má tak Perseus na to, aby své milované zachránil život. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (827)
Tak nevím. Bylo toho tam strašně moc. Napěchováno legendárními scénami a hláškami. To bylo skvělé, ale celkový dojem, asi i kvůli roztomilým efektům, nepůsobí až tak dobře. Úvodní božská představovačka byla také spíše trapná. Nějak se mi nabízí srovnání s Nekonečným příběhem a ten mi vychází ve všem jako jasný vítěz. Avšak klasika nejklasičtější, vedle Nekonečného příběhu a Barbara Conana mé nejmilejší fantasy. ()
Tak, ako kedysi, ked som bol ešte mladý šprngáč, tak i teraz, po 15tich rokoch, som sa tešil na prsia kojacej Danae malého Persea! Avšak dnes som si uvedomil, že Zeus bol jedna závistlivá egoistická cudzoložná sviňa, a potom, že ak si si zatrtkal a niekomu ' odtiaľ hore ' sa to nelúbilo, tak ťa premenil, zohavil a poslal naveky do prdele! I napriek tak dlhej dobe som si to dal na jeden dych, pretože toto je bezpochyby filmový klenot a som veľmi zvedavý na jeho remake, ktorého premiéru čakám u nás v UK 2. 4 . 2010 ak sa nemýlim. ()
Ještě mám v živé paměti filmové plakáty zvoucí na tento film. Když jsem v dětských letech četl antické báje a pověsti, příběhy bohů, tolik připomínajících lidi, a lidí, do nichž antičtí lidé vložili tolik božského, vždy jsem toužil po tom, aby to, co slova mohou jenom naznačit, bylo převedeno na stříbrné plátno. Aby zázraky ožily, zpozemštily se, aby antická vize nabyla na předmětnosti a jsoucnosti. Stejně tak si vybavuji pochyby, které mnou procházely, protože řadě filmových tvůrců se zdá, že tyto látky snesou všechno a nejsou dostatečně imunní vůči prvoplánovým komerčním kasovním úspěchům. O to sladší byl rezultující pocit ulehčení, neboť v tomto případě se tvůrci opravdu snažili dodržet půdorys antické báje, tragédii i povznesení protagonistů a někde v pozadí skutečná jádra těchto plnokrevných předchůdců fantastiky. Vykopal-li posléze Schliemann Tróju, protože důsledně, stíhán posměchem tehdejší badatelské komunity, respektoval Homéra a jeho dílo, vykopali jeho nástupci postupně hradiska a města mykénského věku. Doby, která předchází vpádu drsných Dórů, posledního grechického kmene antické doby. Základy Evropy, první krůčky evropského lidstva, chetitské Acchijavy, jsou v každém případě jedinečné. A naivita triků tvůrců filmu, který dokázal tak důsledně přiblížit jednu z klíčových bájí tohoto pozoruhodného kulturního dědictví, tuto fasnicinující krásu obohacuje o další nezapomenutelný rozměr. Skutečná kvalita nestárne. ()
Ne všechno v tomhle filmu je ideální. Představitel Persea Harry Hamlin patrně vytvořil nejlepší filmovou postavu ve své kariéře a vtiskl jí silácké charisma, neohroženost, ale i určitou lidskost. Ani ostatní postavy jako je Kalibos nebo Kraken si nevedou špatně a dají se zapamatovat A co teprve taková jedovatá Medusa. Jenže triky z dílny Ray Harryhausena jsou tak žalostné, že film dost strhávají a ubírají filmu na jeho propracovanosti, ačkoliv nedá se jim upřít jistý půvab. Režie Desmonda Davise nabízí studnici nápadů, která ovšem vlivem špatných triků nepříjemně časem vyschla. Slušná podívaná, ale hlavně pro ty, co jsou schopni tolerovat naivní triky, kterých je nepočítaně a mírně naivní pojetí filmu. Hlavně o mém hodnocení rozhodlo to, že po letech mě už film tolik nebral jako v dětství. Kouzlo se úplně vytratilo. 60% ()
Scéna súboja Persea s Medúzou v starom temnom chráme je stále pekelne napínavá a privádza ma po trikovej stránke do väčšieho úžasu než všetky Jurské parky, Hviezdne pechoty a Pánovia prsteňov dohromady. Ako niekto môže povedať, že tie triky dnes už pôsobia smiešne? Ani náhodou - sú stále nádherné. Vo svojej kategórii sú tým najlepším, čo kedy prišlo na filmové plátna. Ray Harryhausen s jeho 20-centimetrovými plastelínovými "pandrlákmi" a fintami, ako ich skombinovať so živými hercami je väčší umelec a "koumák" ako kompletné osadenstvo ILM a Wety. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (40)
- Když přijde Andromeda (Judi Bowker) do bažin za Calibem (Neil McCarthy) pro hádanku, Calibos jí věnuje náhrdelník, který jí volně položí zepředu kolem krku a přes klíční kosti, aniž by ho zapnul. V následujících záběrech je však již náhrdelník zapnutý. (pjotri)
- Kraken nebylo jméno titána z řecké mytologie, ale mořské obludy ze skandinávské mytologie. (Javert)
- Neil McCarthy hrál Caliba pouze v blízkých záběrech. Calibovo celé tělo bylo vytvořeno pomocí modelu a pookénkové animace. (HellFire)
Reklama