Reklama

Reklama

Nahý oběd

  • Kanada Naked Lunch (více)
Trailer

Obsahy(1)

Pozvání ke stolu pro otrlé. Kanadsko-britský film podle románu Williama S. Burroughse. Americký spisovatel William Seward Burroughs (1914–1997) vystudoval anglickou literaturu na Harvardově univerzitě a ve čtyřicátých letech se setkal se spřízněnými dušemi, představiteli tzv. „beat generation“, Jackem Kerouacem a Allenem Ginsbergem, kteří mu dali popud k vlastní literární činnosti. Jeho dílo, ovlivněné sci-fi žánrem, homosexuální orientací a dlouholetým užíváním drog, tvoří fantaskní až surrealistické prózy (nejznámější romány – Feťák, Teplouš, Nahý oběd, Lístek, který explodoval, Města rudých nocí, Místo slepých uliček). Kanadský režisér David Cronenberg (nar. 1943) rovněž studoval anglickou literaturu a i v mnoha dalších aspektech jsou jeho osudy a dílo podobné Burroughsovu. Začínal jako undergroundový filmař se zálibou ve sci-fi hororech a bizarních příbězích, což mu už zůstalo. Dnes je předním kultovním tvůrcem (nejznámější filmy – Scanners, Videodrom, Moucha, Příliš dokonalá podoba, Crash). Jeho adaptace Nahého oběda (vydán 1959, poprvé česky 1994) je kombinací předlohy a Burroughsova životopisu. Ústřední postava William Lee (což byl spisovatelův pseudonym) pracuje jako hubitel hmyzu a stále hlouběji se propadá do drogové závislosti, takže přestává rozlišovat skutečnost od fantazie, v níž psací stroje získávají podobu mluvících brouků a on sám se stává protagonistou jakési špionážní historky. Hlavní roli ztvárnil americký herec Peter Weller (jeho nejznámější rolí pravděpodobně zůstane RoboCop ze stejnojmenného filmu), který dokonale napodobil Burroughsův hlas i manýrismy. Cronenberg do snímku ústrojně zakomponoval tragickou událost ze spisovatelova života, kdy v opilosti nešťastnou náhodou zastřelil svoji ženu Joan Vollmerovou, i jeho pobyt v marockém Tangeru. I další postavy filmu mají svoje předobrazy. Hrdinovi kamarádi Hank a Martin jsou nepochybně Kerouac s Ginsbergem a postava autora Toma Frosta, jehož představuje významný anglický herec Ian Holm (Bilbo Pytlík v Pánovi prstenů), zase reprezentuje známého britského spisovatele Paula Bowlese. Snímek, natočený v kanadsko-britské koprodukci, získal celkem sedm kanadských výročních cen Genie (obdoba amerického Oscara), mj. za nejlepší film, režii, kameru a výpravu. Z řady dalších prestižních ocenění jmenujme alespoň Cenu newyorských filmových kritiků za nejlepší scénář a Cenu Národního sdružení filmových kritiků za nejlepší scénář a režii. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

gojackill 

všechny recenze uživatele

Beatnický spisovatel píše román. Své příběhy, ztráceje kontakt s takzvanou realitou, horečně píše na psací stroj, kterým se proměňuje v brouka - agenta. Sám hlavní hrdina žije v bludu, že je tajným agentem, občas se probouzí s držkou v bahně, vstane a jde fetovat dál. Snad touha po dobrodružství ho žene dál, ale přitom se pohybuje v kruhu, jako každý závislý. Příslovečnou Ariadninu niť, která by dílo nějak pospojovala a vytvořila tak smysluplnou zápletku nenajdete. Máte rádi divné filmy? Můžete to zkusit, brouk, který mluví oplzlým hlasem z otvoru, který je nápadně podobný análu, není tím nejobscénnějším co se v tomto snímku objeví. Ve skutečnosti je to snímek poskládaný z dílčích fragmentů, které dohromady tvoří nesoudržný slepenec, výplod choré mysli pod vlivem drog. Hnus, drogy, homosexuální i mezidruhový sex s obří stonožkou. Občas se objeví ukázka, monolog či historka, ze které na mě dýchl básnický um. Rozhodně je to výtvarně velmi zajímavé, povést se tak Cronenbergovi vytvořit alespoň trochu napětí, mohlo to být vynikající. P.S. Zvláštní je, že už mi takovéto filmy nepřipadají závadné, což asi nepůjde tvrdit o filmu, který si pustím zítra: Code Blude. Proč já se jenom dívám na filmy? ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Když jsem Nahý oběd četl, nezdálo se mi, že by šel zfilmovat. Jenže to by se do něj nesměl pustit Cronenberg... Brouci, stonožky, podivné postavy a cronenbergovská symbióza organických tvorů se stroji. Posedlost režiséra mutacemi (Moucha, Scanners aj.) zanechala ve filmu výraznou stopu. Snad jen mi chyběl humor knihy, byť je většinou notně černý a zvrhlý. ,,Táta mi dal dvacku, kterou jsem měl dát kurvě, abych ji opíchal. Vzala si ji hned mezi dveřmi, tak jsem vytáhl kudlu a píchal jí do pr...." Ano, tohle ve filmu nenajdete. Dokonce ani nejbizarnější podoby sexu, kterých je kniha plná, což je asi dobře, jelikož bůh ví, kde by film skončil... Co však mají obě díla shodného je, že najednou nasednete do vlaku, co se řítí halucinačním světem, a vy přestáváte rozlišovat, co jsou drogové vidiny a co je realita. ()

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

Pár let zpátky jsem Burroughsovu knihu odložil přečtenou jen do půlky, protože jsem jí byl zhnusen. Cronenbergův film ve mně ani vzdáleně podobné pocity nevzbudil, takže si nemyslím, že jde o dobrou adaptaci. :o) Režisér má ve svém portfoliu dle mého názoru lepší kousky - Nahý oběd je příliš chladný, odtažitý, nevzbuzoval ve mně silnější emoce. Na druhou stranu, během jeho sledování jsem dostal chuť zkusit si knížku přečíst znovu... ()

Baxt 

všechny recenze uživatele

Povinnost pro Burroughsovce? Ne tak docela. Ačkoli knihu nějakým zvráceným způsobem miluji, rozhodně bych film nedoporučil každému, kdo skočí po pouhé zmínce o beat generation. Cronenbergova verze je jiná, míchá tu novelu s autorovým životem a vlastním úchylným pomrkáváním na fanoušky, vzpomínající na Videodrome a Mouchu. Výsledek tedy rozhodně není pro většinového diváka a je určen pouze úzkému kruhu uchazečů o intelektuálně-surrealistický zážitek. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Rád bych tento snímek více docenil, jeho originalitu, nápaditost a další kvality vnímám, ale bohužel šel po většinu času dost mimo mě. Když se tam začaly pravidelně zjevovat nechutně oplzlé příšery a monstrózní hmyzí potvory, které si tu Cronenberg neodpustil přesto, že tentokrát vlastně horror ani netočil, nejednou jsem málem pokroutil hlavou. Postupně se mi sice v souvislosti s nimi pár nápadů líbilo (jako třeba psací stroj coby součást těla jedné z metamorfoz té příšery), ale i tak nemohu říct, že by se mi pan režisér trefil do noty... a to mám různé podivnosti a absurdnosti ve filmech i rád. Jenomže atmosféra byla tady slabá na to, aby mě dokázala do všech těch kafkovsky podivných situací kolem pana spisovatele naplno vtáhnout. Humoru, který by mohl celý absurdní příběh učinit atraktivnějším, jsem postřehl pramálo. Ve výsledku jde o čistý mindfuck, v němž jsem postrádal hutnou myšlenku, nebo jí přehlédl. K žádné z postav jsem si nenašel hlubší vztah, herci mě tu také moc nezaujali (snad trochu Roy Scheider, který tu měl ale stejně roli v rozsahu dvou scén). Vcelku zvláštní zážitek, ve filmu mě na jedné straně řada scén svým pojetím upoutat dokázala, ale jako celek mě Nahý oběd přesto moc nebavil a vypadá to, že cestu k Davidu Cronenbergovi si asi nadále budu hledat obtížně. Ale možná jsem jen neměl (už dvakrát) při výběru filmu šťastnou ruku. Starší Mláďata byla skvělá a díky nim zatím jeho tvorbu úplně nevzdám. [60%] ()

Galerie (53)

Zajímavosti (16)

  • Ve scéně, kde si Lee kupuje psací stroj Clark Nova, můžeme vidět v okně obchodu sochu jedné z insektocidních kreatur obepínající visícího muže. Ačkoli se může zdát, že je to předzvěst Kikiho osudu, je to též narážku na jednu ze zásadních částí knihy, kdy příšera pověsí mladého muže kvůli jeho sexuálním preferencím. (Othello)
  • Snímek není jen prostým zfilmováním stejnojmenné knihy „Naked Lunch“ z roku 1959 beatníka Williama S. Burroughse, jak by se podle názvu mohlo zdát, nýbrž je mnohem spíše kombinací spisovatelova životního příběhu (povolání hubitele, drogová závislost, fascinace psaním, zastřelení vlastní manželky Joan, cesta do Tangeru, přátelství s Kerouacem a Ginsbergem, atd.), fantaskních motivů a scén z literární předlohy (postava doktora Benwaye, atmosféra sexuální zvrácenosti, bizarní historky, postavy z podsvětí apod.) a konečně Cronenbergovy vlastní invence, jež obě předchozí složky doplňuje, rozvíjí a tmelí dohromady. (jakub.uck)
  • Úvodní titulky jsou kompletně dílem storyboardisty Saula Basse, který tvořil titulkové sekvence i svá zásadní grafická díla v padesátých letech. (Othello)

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Naomi + Cassel + Cronenberg

Naomi + Cassel + Cronenberg

31.08.2006

Když mladá ruská emigrantka, jež dostala v USA jedinou pracovní příležitost ve formě nejstaršího řemesla, zemře při porodu, vydá se po stopách její nepříliš veselé minulosti zdravotní sestřička Naomi… (více)

Reklama

Reklama