Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (254)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat, že jsem se bavil i po letech.... Starý dům (spíše hrad), mlha, noc, bouře a pět nejlepších detektivů má vyzkoušet svůj ostrovtip. Pravda, nemohl jsem se ubránit dojmu, že mezi pozvanými jsou inspektor Clouseau, Columbo a mladá Minerva McGonagallová, nijak mi to ale požitek nekazilo. Vtipné dialogy, nedorozumění, komolení jazyka i hrozící kuklení (převleková hra) mě bavily. Ona:,,Nejbližší pumpu jsem viděla 8 mil za námi." On:,,Neboj, já tu na tebe počkám." ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Jsem trošku zklamaný. Připadá mi to přeplněné. Spousta a spousta dobrých fórů, to ano, ale valí se to jaksi mechanicky. Není to dobrý příběh, spíš sitcom, nebo silvestrovská estráda. --- Vícekrát se mi vnucovalo srovnání s českým Fantomem Morrisvillu. Tam tvůrci podle mého soudu postupovali rozvážněji a výsledek je kompaktnější. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Docela pěkná, lehká parodie na detektivní filmy. Něco tomu chybělo a bohužel jsem se ani nenasmál tak, jak jsem čekal. Rovněž nutno podotknouti, že rozjezd filmu byl asi více než jen pomalý i když zajímavý. Celkově vzato to asi muselo být v té době něco hodně nového, ale teď to spíš zapadne díky decentnímu náznaku něčeho, co můžeme v novějších filmech vidět daleko výrazněji. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Vítejte u mého prvního  a posledního posledního komentáře z roku 2019. Milionář Lionel Twain pozve pět světoznámých detektivů ,,na večeři a vraždu´´. Jenomže ta se stane za jejich přítomnosti, oni ji nebudou moci vyšetřit a on si tak pohoní své ego. Takže nás čeká taková detektivka naruby s velmi absurdním a černým humorem, jenž já úplně nevyznávám. Ale tady jsem musel uznat že byl velmi vtipný, originální a nad genialitou scénáře Neila Simona (jenž mě již předtím potěšil Honem na lišku a Apartmánem v hotelu Plaza) jsem musel smeknout a celková poetika a stylizace mi velmi sedla. Simon děj tak různě kombinuje, překrucuje a oplývá tolika nápady, až z filmu činí naprosto přesnou a velmi chytrou parodii typických detektivek kde zvrat střída zvrat, aby se pak ještě vše úplně zamotalo na posledních pěti stránkách. I tento film vše ke konci dokonale zamotá a jenom podtrhne to, jak je tohle skvělá a propracovaná parodie s vynikajcí atmosférou (a vším!),  kterou jsem si velmi užil i bez znalostí nějaké detektivní literatury. A skvělé dialogy jsou už u Simona standard. Jinak všichni herci a postavy jsou fajn, každá je něčím komická , každá pobavi, ale pro mě je stejně králem Peter Sellers jako pan Wong (ještě se skvělým dabingem pana Fišera), jehož hlášky neměly chybu. A abych pochválil i sám sebe...velmi vhodný výběr předsilvestrovské projekce.:D I když jsem si to dal na fleshku už předevčírem a nevěděl jestli si dát Tiffanyho nebo toto. No, na konec všechno dobře dopadlo.:D Nenechte se zmást, tímto filmem nezabijete předsilvestrovský večer ani dobrý víkend.:D A slyšeli jste něco? Já taky ne. A samozřejmě, stejně jako všechny filmy viděné tyto Vánoce - zhlédnuto v exluzivním Vánočním svetru.:D Tak já jdu ještě přemýšlet, o jaké speciální efekty obohatit příští rok ty komentáře. Mým snem je je jejich předčítání ve vyprodaném Fóru Karlín.❤ ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • Poslední film, který natočila Nancy Walker. (Kulmon)
  • Zvuk křičící ženy používaný jako zvonek je křik Fay Wray z filmu King Kong (1933). (MrCreosote)
  • Roli kuchařky měla původně hrát Katharine Hepburn. (Kulmon)

Reklama

Reklama