Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Cronenberg je režisér, který mě zaujal už hodně dávno. Jeho naopak zajímá lidská psychika, mutace, nemoci, úchylky, sexuální excesy a to vše v co nejtemnější rovině. Scanneři-pátrači jsou telepaty, kteří dokážou pronikat do lidské mysli. Nic nového ve filmu ani v literatuře. Tihle však dokážou silou vůle zabíjet, čehož režisér mistrně využil k předvedení působivých efektů. Explodující hlava je jen jedním z nich, zato ve své době skutečně šokovala. Souboj dvou protikladných telepatů má za následek napínání kůže, praskání žil i škvíření masa. Možná se to nezdá, ale krvavé efekty jsou pro Cronenberga jen prostředkem, jak vyjádřit složitost lidského nitra a možnosti zmutovaného jedince. Scanners jsou v první řadě psychologickým dramatem o důsledcích pokusů a touze po moci. ()
Myšlenkově nadupaný námět drží u zemi přehnaně užvaněný scénář a Cronenbergovo nepochopitelné držení uzdy v explicitních scénách. Skenování před publikem a velkolepý závěr jak z epické báje ještě nestačí na to, abych po skončení suše nekonstatoval, že to prostě byla prachobyčejná nuda. Ukázkový příklad filmu, kdy zvěsti o vybuchujících hlavách, vytvořili fenomén, který však v reálu notně pokulhává. ()
Vlevo vybuchující hlava, vpravo vybuchující hlava, před vámi ...kdo? Muž, který se na vás zvláštně dívá a vás začíná bolet hlava. Co bude následovat? Nechte se překvapit, ale až po filmu. David Cronenberg je zvláštní. Scanners mají myšlenku, mají divné provedení, přesně podle svého tvůrce a mají ještě divnější a velký konec. Nevím, co dál psát, prostě se na něj i přes drobné vady podívejte, protože to stojí za to. ()
Filmový obal je supr. Film už samotný, tak moc supr není. Děj je poměrně zajímavý, nicméně provedení je bohužel docela laciné, což je dáno pochopitelně výškou rozpočtu. Snímek působí jakoby byl natáčen mnohem dříve než na počátku 80. let. Triky jsou nicméně Cronenbergovsky zvláštní a divné. Úchylárnama ovšem šetří. Scanners se mě zpočátku docela líbili, bohužel po asi 15. minutě zmizí na nějaký čas z plátna Ironside, což je rozhodně škoda. 55% ()
Film o lidech, kteří se dívají s výrazem právě zrozeného kůzlete po požití půl kila wasabi. Nádherná ukázka toho, kterak je zajímavý námět uhlodán pomocí snahy o akčnost a explicitnost (óó, brokovnice, óó, jak temné, óó, jak násilné), přitom začátek filmu, který je subtilní a hraje na děj, je v tu pravou chvíli náležitě okořeněn jedním výbuchem hlavy (legendární gif!), s přehledem stačí, kéž by se film podobné střídmosti držel i dál, protože druhá půlka filmu je jen napitomělá blbina, plná scén, které ani zdaleka nevyužívají svět telepatů s vražednými schopnostmi. Vlastně, tohle tam není využito skoro vůbec, chceme japonský, poloúchylný, anime remake s vesmírnou vydrou s chapadly! A bez brokovnic a hloupých výrazů ve tváři. ()
Galerie (77)
Photo © AVCO Embassy Pictures
![Scanners - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/163/807/163807244_70ea72.jpg)
Zajímavosti (19)
- Natáčení probíhalo převážně v Kanadě ve městě Montreal. (Terva)
- Film sa síce natáčal v Kanade, ale keďže Spojené štáty dominovali vo filmovom priemysle a kanadské filmy sa predávali pre medzinárodné publikum, film bagatelizuje svoj kanadský pôvod v prospech generického „severoamerického“ prostredia. Jedinými ukazovateľmi jeho reálneho umiestnenia v Kanade sú scéna stretnutia Revoka (Michael Ironside) a Kellera (Lawrence Dane) na stanici metra Yorkdale v Toronte a niektoré viditeľné dvojjazyčné nápisy. (Arsenal83)
- Film bol zakázaný na Islande. (Paldiny)
Reklama