Reklama

Reklama

Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Velmi milé překvapení se zajímavou atmosférou. Začnu výtkami protože je jich podstatně méně než toho pozitivního. Rozhodně musím nejdřív zmínit vzhled hlavní herečky a jejich služky, které se rozhodně s krásou nepotkaly. Fuj, fuj. Dále musí přijít řeč na demenci a uvažování většiny postav včetně dvou hlavních hrdinů. K tomu je třeba si trošičku zaspoilerovat. Hlavní hrdina je regulérní psychouš, to však každý zjistí asi tak ve 3. minutě filmu. Na motiv jeho konání přijde záhy. Bohužel toho moc nenapřemýšlel a jeden z hlavní důkazů(dopis) nezničil, ale nechal si ho z nepochopitelného důvodu v psacím stole. Pokročilé stádio debility hlavní hrdinky asi nemá sebemenší smysl rozebírat. Film se vytvořen podle divadelní hry a asi měl u divadelního provedení skončit, protože v tom filmovém podání inteligence postav dostává další rozměr. Konec spoilerování. Tak a co se mi líbilo? Naprosto exkluzivní byla dobová angličtina, díky které mě film snad až bavil. Děj nebyl také nudný, ale tou výše zmíněnou spoilerovou debilitou si sám podkopával nohy. Očekával jsem však něco nesrovnatelně nudnějšího. Hodnocení bych situoval k takovým strašně, strašně, strašně slabým 3*. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Křehká Paula se po násilné smrti své tety, slavné operní pěvkyně, uchýlí do Itálie. Dochází na hodiny zpěvu, snaží se zdokonalit a navázat na tetin odkaz. Tady se blíže seznámí s korepetitorem Gregorym a po krátkém vztahu důvěřivě přijímá jeho nabídku k sňatku. Štěstím opojená Paula odsouhlasí Gregoryho návrh vrátit se do Londýna. Novomanželé se postupně zabydlují v domě, tetiny věci a nábytek Gregory přesune na půdu a vše nechá nově zařídit. Přesto se Paula dobře necítí, v domě se dějí nevysvětlitelné věci, ztrácejí se různé předměty, plamínky v plynových lampách zhasínají a tísnivá atmosféra na ni bolestně doléhá. Krutá hra na kočku a myš začíná… ()

Reklama

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Světoznámý klasik na režisérském poli, výteční herci, spousta oscarových nominací a příběh patřící k žánru, zemi i období, které mám ráda, to přece nemohlo dopadnout špatně. A také že ne. Nejvíce si na Plynových lampách cením ponuré, temné a dechberoucí atmosféry, jež panovala takřka od začátku do konce i přesto, že jsem velice brzy odhadla, zač je toho loket. Chování postav sice bylo v několika chvílích mírně překvapivé a ne úplně logické, ale všechny tyto drobné výtky přebijí herecké výkony, pevná režie a hlavně ona atmosféra. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Strhující psychologický thriller s vynikající atmosférou a nádherným herectvím. Psychologické týrání ženy vlastním manželem, který jí se zvráceným potěšením dohání až k šílenství. Prohnaný zloděj a vrah je důmyslný ve své vytrvalosti, se kterou čeká na vhodný okamžik, aby se pokusil zmocnit své kořisti. Průběh filmu s jeho atmosférou je strhující ve své proměně osobnosti v lidskou trosku a ve svém postupném pomalém odkrývání skutečného stavu věcí. Pianista Gregory Anton (skvělý Charles Boyer) je sadista lidské duše, trpělivý ve svém čekání na svou šanci a zároveň nedočkavý při cestě za svým cílem. Zvrhle si užívá vyvíjeného a zvyšovaného psychického tlaku na svou manželku, se kterou manipuluje s důmyslnou zručností. Dědička velké operní pěvkyně Paula Alquist, později Anton (dobrá Ingrid Bergman, jako malá Terry Moore) se pod velkým tlakem svého manžela postupně mění v lidskou trosku s pošramocenými nervy, nízkým sebevědomím a velkou pochybností o realitě a svém zdravém rozumu. Je mu vydána, aby z ní po kouskách odřezával další a další kousek lidské duše a důstojnosti, aby byla neustále ponižována a uváděna v mylnou představu o svém konání. Z dalších rolí: asistent Scotland Yardu Brian Cameron (Joseph Cotten), odhalující pravý stav skutečností v rodině Antonových a rozkrývající starý zločin a vraždu, stará slečna Bessie Thwaites (Dame May Whitty), zvědavá a vlezle neodbytná osoba, hubatá služka Nancy (Angela Lansbury), poslouchající svého pána, nahluchlá kuchařka Elizabeth (Barbara Everest), pěvecký učitel Maestro Guardi (Emil Rameau), a strážník Williams (Tom Stevenson), pomáhající při chytání zločince. Úchvatné, strhující, působivé, zneklidňující, destruktivní, bouřlivé, temné. Vynikající dílo divadelního rázu. ()

anais 

všechny recenze uživatele

Vypočítavé pohledy a lživá obvinění Charlese Boyera rozkládající příčetnost Ingrid Bergmanové na bezmocné kousíčky jsou největší devizou Plynových lamp. Konstantní psychický nátlak na ženskou hrdinku je do filmu převeden vykreslením zprvu bezvýznamných drobností každodenního života, které se postupně rozvinou v cílevědomou cestu do světa šílenství. Kdybych sestavoval žebříček největších (promiňte mi to označení) hajzlů filmového plátna, tenhle by byl hodně blízko první příčce. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (25)

  • Oscara, ktorého uchmatla za svoju rolu Ingrid Bergman, mala podľa všetkých predpokladov dostať Barbara Stanwyck, ktorá bola veľkou favoritkou za svoj výkon vo filme Poistka smrti (1944). Po prekvapujúcej porážke však Stanwyck vôbec nezávidela a novinárom povedala, že je „členkou Fan Clubu Ingrid Bergmanovej“ a že sa necíti vôbec zle, pretože cenu vyhrala jej obľúbená herečka, ktorá si ju zaslúžila všetkými svojimi výkonmi. (Arsenal83)
  • Ária, ktorú Ingrid Bergman spieva v jej prvej scéne v súčasnosti, je z opery Gaetana Donizettiho „Lucia Di Lammermoor“. Opera je preslávená takzvanou šialenou scénou, v ktorej sa rovnomenná Lucia zblázni. (Arsenal83)
  • Po dokončení filmu sa štúdio MGM pokúsilo o zničenie všetkých propagačných plagátov predošlej verzie filmu z roku 1940. Táto snaha bola nakoniec neúspešná, avšak pôvodná verzia filmu bola vídaná len zriedkavo. (TheRoller)

Související novinky

Zemřela herečka Angela Lansbury

Zemřela herečka Angela Lansbury

11.10.2022

Přichází smutná zpráva ze Spojených států, v požehnaném věku šestadevadesáti let totiž v úterý 11. října zemřela v kalifornském Los Angeles americká herečka Angela Lansbury. Jen za pár dnů by přitom… (více)

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Remake Plynových lamp

Remake Plynových lamp

30.01.2006

U bratří Warnerů chystají předělávku mysteriozního thrilleru Plynové lampy z roku 1944, který natočil George Cukor podle divadelní hry Patricka Hamiltona. Na post režiséra byl nominován ambiciozní… (více)

Reklama

Reklama