Reklama

Reklama

Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

majo25 

všechny recenze uživatele

Klasický mysteriózny filmík, ktorý stavia na atmosfére a trochu aj na napätí. Hlavne teda v závere. Od trileru to má ale trochu ďaleko. Atmosféra viktoriánskeho Londýna je výborne zvládnutá, rovnako ako mne doteraz neznámy Boyer, na ktorom síce nestojí celý film, ale dáva mu kvalitnú nadstavbu. Jeho presvedčovacie metódy a poskakovanie do kontrastných emócii je skvelo zvládnuté. A ešte k tomu jeho nepríliš dobrá angličtina - až tu sa dozvedám, že je to rodený Francúz. Bergmanová rolu pološialenej, ale krásnej mladej ženy zváda, takže celková spokojnosť. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Ponenáhlu houstnoucí dusno v klaustrofobně přeplněných interiérech i stále mlhavějších ateliérových ulicích, brilantně napsané repliky zarývající se do paměti i s melodií hlasů, trochu starosvětské, ale precizní herectví, prostě vrcholná ukázka hitchcockovské totálně kontrolované filmařiny ve filmu o totální kontrole člověka člověkem. Věčná škoda, že se k tomu už dnes nedá přijít bez předchozí znalosti zápletky, až je z toho jeden občas netrpělivý, kdy už se věci posunou dál, ale i tak je úžasné sledovat, kam až se v posledním dějství vybičuje Paulina nejistota a jak si pak za všechny manipulované nebožačky světa vychutnává závěrečnou katarzi. ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Charles Boyer je ďábel, s nímž stojí a padá tento film. Jeho pianista Gregory je tak nedozírně démonická postava, že protivník Cotten nemá nárok naprosto na nic. Tahle příkladně melodramatická destrukce nebohé Ingrid Bergman funguje ve všech směrech i dnes. Dokonalý je obrovský dům plný nepříznivě nakloněných postav, především bych rád zmínil Angelu Lansbury (otravná spisovatelka, co strká všude nos, je na odstřel už zde coby dvacetiletá komorná). Deptaná Ingrid Bergman přitom není obětí zásluhou vlastní neschopnosti, film si zakládá na tom, aby Boyerovým trikům nebylo možné nic vytknout. Slabý Cotten není vůbec soupeřem, což je jediná vada na kráse Cukorova uměleckého díla. Spolehlivý režisér připravil výborné představení - udělal maximum a Boyer ještě víc. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Viděno v kině, kde mohly na velkém plátně vyniknout všechny kvality tohoto skvělého snímku. Výtečná je kamera, scénář i herecké obsazení: Ingrid Bergman je tady kouzelná a Charles Boyer - který mi mimochodem strašně připomínal Michaela Caina za mlada - zcela famózní. Vysvětlení Gregoryho motivace mi ovšem přišlo poněkud překomplikované a moje mírná rozladěnost s celkovým rozuzlením je hlavním důvodem, proč nakonec nehodnotím plným počtem. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Z Boyera šel strach a to se většinou roli nepovede. To je první velké plus. Dalším je parádní herecký výkon Ingrid Bergman. A tím největším samozřejmě zůstává scénář, kde se jedna postava cíleně (a úspěšně) snaží zdeptat tu druhou, protože je zločinecká svině. Akorát mě tam srala mladá Fletcherová. 90% ()

Galerie (37)

Zajímavosti (25)

  • Ingrid Bergman (Paula Alquist) strávila nějaký čas v sanatoriu pro duševně choré, kde studovala chování ženy, která utrpěla nervové zhroucení. (Kulmon)
  • Bol to scenárista John Van Druten, ktorý navrhol, aby režisér George Cukor ponúkol rolu jednej z dcér Moyny MacGillovej, anglickej herečke, ktorá sa stala počas vojny utečenkou. Angela Lansbury bola prvou z MacGillovej dcér, ktoré Cukor vyskúšal. Lansbury pred testom na obrazovke nikdy nikde nevystupovala, no Cukora ohromila svojím prirodzeným talentom a profesionalitou. Cukor spomínal, že od prvého dňa nakrúcania bola Lansbury úplne v pohode a cítila sa ako doma, aj keď nemala žiadne skúsenosti s hraním. Nazval ju rodenou herečkou. (Arsenal83)
  • Režisér George Cukor požiadal producentov, aby najali Paula Huldschinského, aby pomohol navrhnúť viktoriánske kulisy. Huldschinsky bol nemecký utečenec, ktorý pochádzal z bohatej židovskej rodiny. Producenti však nesúhlasili s požiadavkou režiséra a uprednostňovali nejakého známejšieho scénografa, no Cukor zostal pri Huldschinskom. Nakoniec tento film získal cenu Akadémie v kategórií Najlepšia výprava. (Reverse01)

Související novinky

Zemřela herečka Angela Lansbury

Zemřela herečka Angela Lansbury

11.10.2022

Přichází smutná zpráva ze Spojených států, v požehnaném věku šestadevadesáti let totiž v úterý 11. října zemřela v kalifornském Los Angeles americká herečka Angela Lansbury. Jen za pár dnů by přitom… (více)

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Remake Plynových lamp

Remake Plynových lamp

30.01.2006

U bratří Warnerů chystají předělávku mysteriozního thrilleru Plynové lampy z roku 1944, který natočil George Cukor podle divadelní hry Patricka Hamiltona. Na post režiséra byl nominován ambiciozní… (více)

Reklama

Reklama