Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
"Jako pouhý přelud či duch, existující jen v mysli Vaší ženy, mohu těžko vyvíjet nějakou činnost." Přiznám se, že nesnáším chlapy, kteří deptají své ženy. Avšak nevážím si ani žen, které se nechají deptat a neberou si příklad z Maryši. Nebo alespoň neodejdou. Nicméně tady musím uznat, že "milující" Gregory dělal ze své manželky trubku naprosto prvotřídně a kdybych byl o kousek větší masochista, tak bych si zhasínající plynové lampy užil ještě o něco víc. Takhle jsem pouze nenáviděl Gregoryho a marně jsem přes obrazovku podával Paule předměty, kterými by ho mohla praštit do hlavy. ()
WHAT THE DEVIL ARE YOU? První čtvrt hodinku se nic moc neděje a film je nuda, jenže pak přijedou do svého domu číslo 9 a to teprve potom začíná show. Gregory je vyšinutej tyran, Paula má prasečí rypáček a služka Nancy je pravá nefalšovaná anglická děvka s protáhlim xichtem. Nezbývá než fandit Paule i přes její takt trošku rypáček. Film má ovšem atmosféru a je napínavej a to dělá v konečném důsledku vše. ()
Dobré, ale bohužel, tento thriller dle mě postrádá jakoukoli atmosféru a jakékoli napětí. Čestnou výjimkou je samozřejmě opět překrásná Ingrid Bergman, jejíž zde kritizované přehrávání je naopak na místě - aspoň já tedy neznám moc odlišných způsobů vyjádření emocí. Když shrnu své představy o tom, jak by měl labilní člověk vypadat, musím uznat, že Ingrid je ve své roli doopravdy přesvědčivá. Postupný vývoj její postavy situaci zachraňuje (v závěru jsem se o ni opravdu bál), nicméně Cukor není Hitchcock a pokus o napětí mu zde nevyšel. A děj? Jednou z charakteristik filmu je, že v podstatě vše známe po chvíli, což by mi mohlo sednout, ale zde tomu tak není. Jenom průměrné hodnocení, které se dá ale vysvětlit tak, že film má svůj původ v divadle (podobně mi nesedla už Vražda na objednávku od samotného Hitche). ()
Už dlouho jsem nepociťoval takovou nenávist k nějakému filmovému padouchovi, jako tentokrát k Charlesi Boyerovi. Jeho psychické terorizování božské Ingrid Bergmanové (za tuhle roli dostala Oscara) je skutečně hodně působivé. I mladičká Angela "Jessica Fletcherová" Lansburyová je moc dobrá. Zkrátka z výtečně obsazených Lamp je trošku poznat, že jde o adaptaci divadelní hry, ale naštěstí to příliš nevadí. ()
Klasický mysteriózny filmík, ktorý stavia na atmosfére a trochu aj na napätí. Hlavne teda v závere. Od trileru to má ale trochu ďaleko. Atmosféra viktoriánskeho Londýna je výborne zvládnutá, rovnako ako mne doteraz neznámy Boyer, na ktorom síce nestojí celý film, ale dáva mu kvalitnú nadstavbu. Jeho presvedčovacie metódy a poskakovanie do kontrastných emócii je skvelo zvládnuté. A ešte k tomu jeho nepríliš dobrá angličtina - až tu sa dozvedám, že je to rodený Francúz. Bergmanová rolu pološialenej, ale krásnej mladej ženy zváda, takže celková spokojnosť. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Film obohatil angličtinu o nové slovo "gaslighting", používané na opis psychologickej manipulácie s cieľom vyvolať šialenstvo prostredníctvom situácií, v ktorých obeť začne pochybovať o svojej pamäti a vnímaní. (danoo)
- Ingrid Bergman vo svojej autobiografii označila Charlesa Boyera za najinteligentnejšieho herca, s ktorým kedy pracovala, a za jedného z najmilších. "Bol široko sčítaný, dobre vzdelaný a taký iný," napísala. (Arsenal83)
- Angela Lansbury musela nosiť topánky na platforme, aby vyzerala vyššia, panovačnejšia a zlovestnejšia v porovnaní s Ingrid Bergman. (Arsenal83)
Reklama