Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Trevor JonesHrají:
Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, Colin Friels, John Bluthal, Melissa George (více)VOD (3)
Obsahy(1)
John Cooper se probudí sám v hotelovém pokoji a zjistí, že je hledán za několik brutálních vražd, na něž si ale vůbec nevzpomíná. Problém je v tom, že si nepamatuje vůbec nic. Je to muž bez minulosti, bez vzpomínek a bez budoucnosti. Při hledání identity objeví tajemné město ovládané záhadnými bytostmi. Mají neobyčejnou schopnost - umí zastavit čas a manipulovat s lidmi. S pomocí Dr. Schrebera je Cooper jediný, kdo se vymyká jejich kontrole. Skládá skládačku, která mu vrací minulost a odhaluje tajemství vražd. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (602)
Hledal jsem sci-fi aspoň trochu podobné Ostrovu, In Time nebo Matrixu. Smrtihlav má dobrou myšlenku, ale její zpracování bych si uměl představit divácky straktivnější. Víc akce nebo víc napětí, promakanější postavy. Kolikrát mi bylo úplně jedno, co se stane. Párkrát trochu pokulhávala logika v chování "cvakačů zubama". # [viděno: TV, 5.1] # příběh 6 | hudba 7 | humor 0 | akce 3 | napětí 3 | pustil bych si znovu 5 ()
Scénář: David S. Goyer, Lem Dobbs, Alex Proyas .. Slušný rozjezd .. a pak divoká (mezižánrová) jízda ... z kopce do temného propadliště zapomnění! Všudypřítomná tma jako hlavní prostředek atmosféry, slušná hudba a kostrbatá pointa. Sice film vznikl před Matrixem, ale ROZHODNĚ není co srovnávat. Matrix bude realita .. tohle by potřebovalo doladit. Osobně raději přeladím jinam... ()
Musím priznať, že kedysi dávno ma film viac menej sklamal a už som ho nechcel vidieť znovu. Bola by to chyba. Proyas je na scifi macher a vie vhodne narábať aj s nižším rozpočtom. Je to výrazný autorský režisér s vlastným cítením, ktoré sa podľa mňa najviac prejavilo v tomto lahôdkovom scifi s myšlienkou. Ak ste fanúšikovia žánru a Davida Cronenberga zároveň, budete tento film milovať. Mierne mi Smrtihlav pripomenul aj Hellraisera. ()
Nápad, který, zdá se mi, trochu využil o rok později Matrix, stojí na myšlence světa ovládaného někým jiným v pozadí. Alex Proyas dovedl do extrému depresivní atmosféru tím, že se všechno na plátně odehrává v noci a navíc v poměrně stísněných kulisách (některé domy navíc jako by vypadly z nějaké Orwellovy knížky), takže depku a tápání si užijeme opravdu do sytosti. Navíc výborně zvolení herci hlavním hrdinou počínaje (jeho přivřené oko jenom krásně dokresluje všechno, co se mu stalo) a psychiatrem - Keiferem Sutherlandem k nepoznání - konče. Je škoda, že režisér nedokázal dotáhnout závěr k mému úplnému uspokojení a že některé triky značně váznou (malý rozpočet?). Ani naznačená symbolika a mytologie (spirála, historie a původ cizí rasy) nebyla úplně dotažená, přestože umožňovala docela zajímavý rozbor a nabízela potenciálně velmi zajímavou odbočku z hlavní vyprávěcí linie. Je to trochu škoda, protože přestože se "Smrtihlav" sám inspiroval mnohými díly z minulosti, sám se stal inspirací pro mnohé novější filmy, nakonec mnohem slavnější a úspěšnější. ()
Smrtihlav vznikol o rok skôr než oveľa známejší sci-fi Matrix. Porovnanie oboch snímok ukáže, že transexuálni súrodeneckí úchyláci Wachowski okopírovali mnohé motívy aj celkovú štylizáciu Proyasovho diela. Vďaka fenomenálnym akčným sekvenciám sa však z Matrixu stal celosvetový hit, zatiaľ čo Smrtihlav skončil ako komerčný prepadák, ktorý neprávom upadol do zabudnutia. Už nie práve čerstvú snímku, ktorá nezapadá do mojich obľúbených žánrových skupín - vyložene nenudila, ale depresia, ktorá by sa mala dostaviť, neprichádzala, zo všetkého najviac mne príbeh mesta bez slnka pripomínal drsnejšiu rozprávku. Jednoducho sú filmy, ktoré sa musia vidieť v pravý čas, najlepšie v roku, v ktorom idú do kín. Pritom predstavuje intenzívnu žánrovú skratku z nemého expresionizmu cez tech-noir ku kyberpunkovým víziám budúcnosti. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (19)
- V nemocnici jsou vyvolávána jména "Dr. Benway" a "Mr. Lee", což jsou postavy z knihy Williama S. Burroughse "Naked Lunch". (Chatterer)
- Filmový kritik Roger Ebert označil tento film za nejlepší film roku 1998. (Chatterer)
- Téměř stejnou, ve filmu často se opakující scénu, ve které Emma (Jennifer Connelly) stojí na molu se zábradlím a výhledem na širé moře, si zahrála ve filmu Requiem za sen (2000). Rozdílem jsou jen její šaty a partneři přicházející k ní zezadu. (jelinet01)
Reklama