Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Trevor JonesHrají:
Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, Colin Friels, John Bluthal, Melissa George (více)VOD (3)
Obsahy(1)
John Cooper se probudí sám v hotelovém pokoji a zjistí, že je hledán za několik brutálních vražd, na něž si ale vůbec nevzpomíná. Problém je v tom, že si nepamatuje vůbec nic. Je to muž bez minulosti, bez vzpomínek a bez budoucnosti. Při hledání identity objeví tajemné město ovládané záhadnými bytostmi. Mají neobyčejnou schopnost - umí zastavit čas a manipulovat s lidmi. S pomocí Dr. Schrebera je Cooper jediný, kdo se vymyká jejich kontrole. Skládá skládačku, která mu vrací minulost a odhaluje tajemství vražd. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (602)
Sice mam radsi Vranu, ale i tady se Proyasovi povedlo stvorit paradni film. Skvelej a originalni pribeh a jak se dalo i podle nazvu cekat, taky hodne temnej, kde vetsinu casu clovek moc netusi, co se to vlastne deje a postupne do sebe vsechno zapada, sem tam nejaka drsnejsi scena a charismatickej Sewell v hlavni roli. Z vedlejsich me potesil Kiefer, kteryho normalne moc nemusim. To vse navic s hodne obstojnyma trikama, zaporakama, co vypadaj jak cenobiti, paradnim soundtrackem a hlavne od zacatku do konce skvelou temnou atmosferou. Lepsi 4*. ()
Možno najlepší film 90-tych rokov, geniálny spojením umenia, mainstreamu a braku do kompaktného, fascinujúceho a hypnotického celku. Do prebohato zdobenej metafory. Je ťažké niečo také si vôbec predstaviť. A ak už to vídíme, je ťažké uveriť videnému. Chandlerovská detektívka. Nemecký expresionizmus. Konštruktivistická avantgarda. Absurdné divadlo. Melancholicko-existenciálne obrazy Edwarda Hoppera. Román "Dissipatio H.G." (=Humani Generis) od Guida Morselliho. Tiene v raji od Remarqua. Lo Squartatore di New York od Fulciho. Ľubovoľný film s Veronicou Lake. Niektoré scény majú šancu vstúpiť do filmovej histórie - roztrhanie billboardu s prázdnotou v "zákulisí" ako symbol klamlivosti očividného či dvojminútová sekvencia so sugestívnou premenou robotníckeho tehlového činžiaku na bombastický mramorový veľkoburžoázny palác (s manželmi, ktorí sa pred polnocou bavia o nočných smenách a po polnoci o vyhodení zamestnanca - "To si urobil dobre, drahý"). Žánrovo najnezaraditeľnejší film vôbec. Formálna a obsahová syntéza (takmer) všetkého, čím žila alebo v čo verila či dúfala civilizácia 20.storočia. Čaru tohto temného kryštálu naplneného oslepujúcim svetlom však bude prístupnejší divák, ktorý by radšej do ruky vzal krásny telefón ročník 1949 než najnovší model mobilu. Zabudnite na kolosálny hypercool breakthrough menom Matrix - tam je len niečo, v Dark City je všetko (to, čo bolo, čo je, a - áno, aj to, čo bude). ()
Režisér Alex Proyas natočil výbornú šablónu pre neskorší Matrix od bratov Wachovskích, nechcem im zle ale na tomto filme je vidieť kde brali inšpiráciu, pre svoj veľkolepý počin. Nevadí ja som len rád že to dokázali zužitkovať v dobrom. Temné mesto ako keby vypadlo zo snov Tima Burtona, miestamy až depresívne pôsobiace aj vďaka výbornému príbehu a nečakane jednoduchým ale za to pôsobivým trikom, ktorým sa nedá nič odoprieť. V hlavných úlohách sa tu výborne zaskveli vtedy ešte neznámy Rufus Sewell či Jennifer Connely, popri nich tu boli oporami Kiefer Sutherland ako bláznivý doktor a William Hurt ako vyšetrovateľ. Za zmienku ešte stojí výborná kamera od Dariusa Wolski a hudba od skladateľa ako je Trevor Jones. "Neskutočne silný príbeh!" ║Rozpočet $27miliónov║Tržby USA $14,378,331║Tržby Celosvetovo $27,200,316║ ()
Tma, tma a zase jenom tma.....Alex Proyas je bůh a jeho režie je velmi provokující. Proyas totiž diváka od začátku až do samého konce bombarduje jedním tmavým záběrem vedle druhého, při jejich sledování jsem byl ponořen do tak hluboké depky, že se mi málem podařilo usnout :o)) Smrtihlav je vizuálně působivý a velmi depresivní, podobné pocity jsem naposledy zažíval při filmu Blade Runner, s tím rozdílem, že tady jsem se maličko nudil. Zpočátku mně příběh nedokázal oslovit, ale od druhé půle děj hezky graduje a vrcholí zdařilým soubojem (to jak proti sobě visí ve vzduchu mi připomnělo závěrečný duel v Matrix Revolutions). Samotný závěr je silný a má velmi katarzní účinek. ()
Jeden z mnoha vděčných inspiračních zdrojů pro Matrix. Podobně jako Matrix začíná i Smrtihlav procitnutím hlavního hrdiny. On nic neví, my nic nevíme, takže většina filmu připomíná skládání puzzle. Myšlenka Smrtihlava ale nenachází na tak malém prostoru dostatečné uplatnění a velmi mě zklamala přílišná unáhlenost filmu v závěru. Jako kdyby režisér nedisponoval dostatečným rozpočtem k dořešení načatých myšlenek. Smrtihlav je výborným pilotem seriálu, který nikdy nevznikl. 70% Zajímavé komentáře: Melies, H34D, MIMIC, eye candy ()
Galerie (44)
Photo © 1998 New Line Cinema
Zajímavosti (19)
- V nemocnici jsou vyvolávána jména "Dr. Benway" a "Mr. Lee", což jsou postavy z knihy Williama S. Burroughse "Naked Lunch". (Chatterer)
- Podle původního scénáře měl být Dr. Schreber (Kiefer Sutherland) na konci filmu stažen z kůže zaživa. (Chatterer)
- Filmový kritik Roger Ebert označil tento film za nejlepší film roku 1998. (Chatterer)
Reklama