Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Oldřich Navrátil, Ivan Martinka, Ľuboš Kostelný, Igor Bareš, Anna Cónová, Petra Špalková, Anna Šišková, Lucie Žáčková, Martin Jůza, Csongor Kassai (více)Obsahy(1)
Príbeh o štyroch robotníkoch, ktorí sa jedného dňa ocitnú bez práce. Keďže je pod ich úroveň zaevidovať sa na úrade práce a tobôž prejsť nejakou rekvalifikáciou, rozhodnú sa situáciu riešiť po svojom a založia si vlastnú firmu. Za posledné peniaze si odkúpia nákladné auto a vrhnú sa do podnikania. Nič však nie je také jednoduché ako sa zdá byť, nie len v podnikaní, ale ani s milujúcimi, hašterivými, smutnými manželkami a nepodarenými deťmi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (141)
Jo, jo veruze som nasiel suzvuk s vystudovanymi filmovymi teoretikmi - elitarmi. Najprv som si urobil na lofasovi pred projekciou 3 uzly abych nechodil chcat a aby som konecne pochopil, preco to kurva tie vystudovane filmove teoretiky tak brutalne nadhodnocuju. A jo, no jasne, v 22. minute som vo filme objavil integralnu absenciu profundalnych filozofickych paradigmat a v 55. minute sa mi vo filme zjavila aj frustna interpretacia behavioralnych predispozicii singularnych charakterov. A vo filme som objavil aj take zakodovane odkazy a skryte inotaje, o ktorych nemaju najmensieho tusenia nielen reziser, ale ani herci 10 % ()
Škoda, že scénář často naznačí a nedotáhne. Autoři zalidnili film spoustou postav, ale skáčí (zejména mezi jejich partnerkami) strašně nahodile, bez jakéhokoliv ladu a skladu. Menší počet postav by rozhodně prospěl. A některé scény by si zasloužily vystřihnout (nemluvě o poslední scéně, která je hodně bezradná). Post Scriptum - Sluneční stát je název utopistického díla Thomase Campanelly. Že by vyjádření Šulíkovy a Leščákovy nevíry v uplatnění v novém zaměstnání? ()
Nepříliš optimistická tragikomedie z nepříliš optimistické současnosti, zdobená kvalitními hereckými výkony (dostal mě obzvlášť Igor Bareš). Zasazení pestré mozaiky charakterů do "děvuchy věrné" bylo výborným tahem, viz taxikářovo vyprávění ze života. Atmosféra jako z Nohavicových písniček, solidních 80% ()
Určitě jeden z nejlepších českých (či československých) porevolučních filmů - funguje řemeslně, vypadá skvěle, ostravština je o světelné roky autentičtější než strašlivá pražská lašština v Želarech, dialogy živé a vtipné, herci výborní a sympatičtí (až na Martinka), scénář nezhovadilý, režie sebevědomá. Pro Ostraváka učiněný požitek, pro ostatní skvělý film. ()
Po řadě převážně britských sociálních komedií se konečně objevila i jedna místní. Nejlepší nápad určitě byl její situování do Ostravy. Dialogy v místním dialektu jsou parádní a díky filmařskému pragocentrismu zní neoposluchaně. Ještě lepší je herecké obsazení nejen čtyř hlavních rolí, ale i jejich partnerek. Všechny postavy totiž působí jako (ne)obyčejní živí lidé, kterým jsem neměl problém uvěřit skoro všechno, co předváděli. Celkově je to velice povedený film, kterému by ale neuškodil silnější konec. ()
Galerie (18)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (10)
- Během Karlovy (Oldřich Navrátil) návštěvy u manželky (Anna Cónová) v nemocnici se v malé roli zdravotní sestry objevila režisérka Alice Nellis. (Haller)
- Kameraman Martin Štrba a skladatel Vladimír Godár pracovali s režisérem Šulíkem na všech jeho sedmi celovečerních filmech. (imro)
Reklama