Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 432)
Prvních 30 minut pro mě bude napořád dokonalou ukázkou Spielbergova řemesla. Do každé z těchto úvodních minut dokázal vtlačit neskutečně mrazivou atmosféru, přičemž její koncetrace každou další minutou zároveň roste. Nevím, jak to udělal, ale ten kostel se prostě odsunul, náměstí propadlo, auto letící z jámy se rozšlehalo, ten tripod z tý země vylezl a jednou svojí nohou dal Cruisovi docela zblízka přičuchnout. Špičkově realistický efekty! A pokračujeme dál: střechy domů se obracejí v třísky, lidé v prach, vozy prorážejí výkladní skříně, vše zakončuje trailerové trhání dálnice s kamiónem a mezi tím vším peláší v parádních kamerových záběrech Cruise. Po téhle scéně jsme do kina volali ambulanci, protože všichni diváci zkoprněli úžasem a nemohli pozavírat otevřený huby. Doktoři přijeli, shlédli kamerovou ekvilibristiku kolem jedoucího auta a zůstali civět taky. Film je téměř výhradně komorní záležitostí, mnoho explozivních obrazů meziplanetární čistky nečekejte, působivých výjevů je tu však dostatečně (letecká katastrofa, hořící vlak, řeka, scéna s chapadlem). Obrovsky mě mrzí pouze finální rozuzlení, které se neslučuje s technickou vyspělostí mimozemšťanů a zbytečně snímku podtrhává nohy. Spoléhat na to, že to okecá Morgan Freeman, bylo velmi nerozumné. Herci hodně dobří. Celkově perfektně rozpohybované dynamické soukolí, kterému pár metrů před cílem došel dech. 90% 132 miliónů dolarů(rozpočet)/591,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Mě Spielberg rozhodně nezklamal. Svým způsobem opět velice originální způsob vyprávění - totiž naprosté zaměření se na Cruisovu postavu a absence nějakých bombastických ničících scén z Washingtonu a New Yorku a absolutní nezájem o to, co zrovna dělá americký prezident - tak tento způsob se mi hodně líbil. Díky tomu se člověk může docela dobře vcítit do Cruisovy postavy. K tomu navíc přispívá velmi působivá až dokumentární forma vyprávění, Spielberg navíc skvěle pracuje s neviděným (ale slyšeným) nebo jen naznačeným (tohle zvládá už od Čelistí). Vzhledem k předchozí režisérově tvorbě jde o film velice temný, drsný až děsivý. Geniálně je natočená úvodní scéna, Cruisovi hrůzu v očích skutečně věříte (hraje výborně) a chápete ho, protože scéna natočená opět jen z jeho pohledu je drtivě působivá. Podobně silné scény se objevují, když se v davové psychóze projeví temné stránky člověka. A pak ještě i třeba jen několikavteřinové klenoty jako je "řeka" či "vlak". Přiznám se, že sklepní scény s Timem mi přišly už trochu natahované, i když ta variace na kuchyňskou scénu z Jurského parku byla docela zajímavá. Snad si mohl Steven odpustit ty závěrečné asi dvě minuty, ale nakonec proč ne. Z technického hlediska je film bezchybný (u Spielberga nic nového), působivá je hudba Johna Williamse (i samostatně), v níž sice absentují nějaká velká témata, která ale naprosto slouží filmu. ()
Tomovi tyhle filmy sednou jak prdelka na nočník, o tom žádná. Dakota na můj vkus moc ječela a příšera byla nechutná, ale já nejsem scifíčková holka, tak mě berte s rezervou. A konec byl už snad v mých očích žánrově hozený do hororů. U mě mezi trojkou a čtyřkou, nicméně věřím, že mnozí si to užívali. Tyhle filmy chtějí pivko, buráky a bude to za pět. ()
Velmi dobré postkatastrofické sci-fi, ale na Spielberga se mi to přece jen zdá trochu málo... Tenhle thriller je nevyvážený, hlavně druhá polovina postrádá gradaci a napětí, a scény ve sklepení s cizím mužem, který prchající dvojici poskytl dočasný azyl, místy až vysloveně nudily... Hlavní problém ale asi bude z dnešního pohledu již v poněkud slabším scénáři podle klasické předlohy H.G. Wellse. Některé věci mi jako divákovi z 21. století prostě vadily... Přesto si Spielberg touto adaptací ostudu neudělal, je vynikající vypravěč i řemeslník a to je z filmu hodně cítit. Plus vizuální stránka - ta depresivní temně rudá postkatastrofická krajina vyvolávala skutečně stísněný dojem. Válka světů je dobrý film, ale k dokonalosti mu ještě cosi chybí... k inspiraci se stačí podívat třeba na Darabontovu Mlhu... Podobné filmy: Mlha, Potomci lidí, Monstrum, Znamení ()
Válka světů je poněkud rozpačitým novým filmem Stevena Spielberga. Jako vždy sledujeme osud rodiny, ve které to zrovna neklape, ale nakonec se musí pod tlakem událostí spojit, aby mohli čelit novému nebezpečí. Tím nebezpečím jsou zcela nově mimozemšťané, kteří ale tentokrát nejsou hodní, ale rozhodli se, že Zeměkoule patří od teď jim. Emzáci jsou tady silní a útok na planetu chystají už pěkně dlouhou dobu, jak se zdá s ovládnutím počítali již od dob jejího vzniku, ale k tomu se raději nebudu vyjadřovat, lidé jsou proti nim jako obyčejní mravenci, kteří prchají z mraveniště a je snadné je zabít. Jenže pokud znáte mravence, víte, že díky jejich malému vzrůstu jsou schopní podivných úhybných manévrů, díky kterým nakonec přežijí a ještě si dovolí zaútočit. Avšak jak se zdá, lidé ve Válce světu se dohromady nikdy nedají, každý totiž bojuje sám za sebe. Ačkoli obsahuje Válka světů několik opravdu kvalitních scén, jejichž pravý účel zjistíme až na úplném konci, je plný scén nudných. Ano i já jsem se nudil a zhrozil jsem se nad otřesnými dialogy, které hrdinové vypouštěli z úst. Docela jsem litoval i chybného obsazení Dakoty Fanning, která je velice dobrá herečka, ale podobný scénář, kdy jí nikdo nedůvěřuje a proto jsou jí napsány tak neuvěřitelně trapné dialogy, opravdu neměla za potřebí. Prostě, jak se říká, i mistr tesař se někdy utne, tak i Spielberg teď sekl trochu vedle a natočil film, podle naprosto tupého scénáře... ()
Galerie (132)
Photo © 2005 Paramount Pictures, DreamWorks
![Válka světů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/136/158136677_8e9266.jpg)
Zajímavosti (74)
- Invaze mimozemšťanů a její neúspěch se dá přirovnat k teorii, kterou řekne na začátku filmu Rachel (Dakota Fanning), když si nenechá vytáhnout třísku a řekne, že někde četla, že třísku nakonec tělo samo vypudí. (Bertramm)
- Vojáci ve filmu používají rakety Javelin, které byly americkou armádou využívány ve válce v Afghánistánu. (DJDVD)
- V Rayově (Tom Cruise) domě visí na stěně plakát k filmu Čelisti (1975). (Lavran)
Reklama