Režie:
George CukorKamera:
Franz PlanerHudba:
Sidney CutnerHrají:
Katharine Hepburn, Cary Grant, Doris Nolan, Lew Ayres, Edward Everett Horton, Henry Kolker, Binnie Barnes, Jean Dixon, Henry Daniell, Ann Doran, Bess Flowers (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Johnny Case, který se vlastní pílí vypracoval z ničeho, se zasnoubí s Julií, která mu teprve poté řekne, že pochází z velmi bohaté rodiny. Seznamuje se s její bezstarostnou sestrou Lindou a nešťastným bratrem Nedem. Postupem času se mezi snoubenci začnou projevovat propastné rozdíly v názorech na jejich další život. Johnny nikdy nechce být příliš bohatý a rád by brzy přestal pracovat, aby si mohl života užívat, v tom se shoduje s Lindou, s níž si je stále bližší. Jeho snoubenka je ovšem takovými názory zděšena, chce, aby Johnny nastoupil k jejímu otci a budoval kariéru. Johnny se musí rozhodnout, zda obětovat své sny či se vzdát své snoubenky... (fleurette)
(více)Recenze (53)
When I find myself in a position like this, I ask myself what would General Motors do? And then I do the opposite! říká nezkažený Johny v milionové komedii George Cukora. Mlaďounký Cary Grant v ní pro krásné oči Katherine Hepburn předvádí salta vzad, postup vpřed a cimrmanovský úkrok stranou. Přísady jsou vyvážené-špetka cukru,kopa situačního koření, vagón sociální ironie a výbušnina v milostném trojúhelníku. Jeden z těch filmů, kde si na konci, při nyvém pohledu na černobílé gentlemany, říkám: proč jsem se nenarodila o sto let dřív?:) 90% ()
Výborná komédia, ktorá najmä v prvých dvoch tretinách je nabúchaná skvelými scénkami s fantastickými výkonmi v podstate všetkých zúčastnených. Každopádne postava Julie sa v poslednej tretine otočí o 180 stupňov a pseudodramatické vložky pre postavu Katherine Hepburn zbytočne narušujú výbornú komediálnu atmosféru. Ak by to bolo celé o tom, ako sa Johnny musí prebojovať do posh bohatej rodiny, bolo by to oveľa lepšie. ()
Velkoryse obsazené Cukorově komedii, skládající naivní příběh ze současně vtipných i důvtipných dialogů (nejednou i mimořádné citové hloubky), lze vytknout jen nedostatečné prokreslení (naštěstí nenaplněného) prvního hrdinova vztahu, který se (ač se kolem něj zprvu vše točí) ve vyprávění nenáležitě odbývá jen jako jakási danost a nekonkretizuje se odpovídající milostnou souhrou, ale jen nevěrohodnými ilustrativními gesty. Kvůli tomuto povrchnímu omezení mileneckého poměru na pouhý tělesný kontakt bez špetky porozumění a sdílení (jež šlo vyjádřit nějakým smysluplným hovorem či naznačit odpovídající epizodou), vedoucích k celoživotní společné cestě, působí jejich cit nevěrohodně, prázdně, až šíleně (prost zjevného milostného šílenství, prazákladní touhy a magnetismu lásky). Konfrontací se strhujícím životním entusiasmem starší sestry, inspirující a senzitivní, i se vzorem staršího manželského páru hrdinových přátel, okouzlujících svou vzájemnou oddaností a souhrou, vyvstane prázdnota svazku zasnubujících se zcela jednoznačně. Tento nedostatek je zcela zásadní a tříští se jím celý scénář. Sama realizace, herecká interpretace postav, však dovoluje (ba přímo nutí) přehlédnout jej a pokorně svědčit. ()
Konverzační komedii narušují především protivně napsané charaktery, kdy jsou všichni hned bodří, plácají se po ramenou a při prvním setkání si sdělují stará rodinná traumata. Ze všeho nejhorší je odpudivá Linda, která střídá vlezlost, pózu skautsky správného děvčete a patetické projevy, které by skvěle zapadly do budovatelského filmu z padesátých let. Šílený je nejenom charakter její postavy, ale i herecký projev K. Hepburn coby teatrální upištěné slípky s mimózními pohledy kamsi ke světlým zítřkům._______ Za hranicí divácké únosnosti pro mě bylo i zobrazení chudých lidí, coby partičky okamžitě se sbližujících veselých parťáků, zatímco boháči byli jakože nechutní snobi bez emocí. Přitom trucovité chování Lindy k sestře i otci nemělo žádné opodstatnění, chovala se jako vzteklý fracek, který se bouří a nemá vůči čemu, protože její otec, stejně jako sestra, nebyli žádná necitelná monstra, jen lidé, kteří žijí podle svých pravidel. Zatímco Linda a Johnny působili jako zastydlí puberťáci, kteří nevědí kudy kam. _____ Postava Johnnyho byla dost nešťastná, protože neměl moc prostoru na projevení se - vpadl rovnou do nepochopitelné rodinné bitvy a nakonec posloužil hysterické kravce, aby dokonala svoji předem vykalkulovanou a nahranou vzpouru. ___ Chudák Johnny, to bude ošklivé prozření! /10. 8. 13./ ()
Já tyhle filmy miluju. Jsou staré, černobílé, jednoduše romantické, s kouzelnou atmosférou, úžasnými herci, a i když je vždy jasné, jak nakonec dopadnou, ani na minutu nenudí. Svižné dialogy, vtípky a pár přemetů Caryho Granta je najednou lepší než všechny ty moderní velkolepé superspektakulární blockbustery, kde si člověk přes různé výbuchy a další počítačové triky skoro ani nevšimne hlavní postavy. ()
Galerie (37)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (1)
- Přijetí filmu s rozporuplnými pocity se stalo jedním z hlavních důvodů, proč Katharine Hepburn nezískala hlavní roli ve filmu (Pavlínka9)
Reklama