Režie:
Roman PolańskiScénář:
Ronald HarwoodKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Rachel PortmanHrají:
Barney Clark, Jeremy Swift, Ian McNeice, Richard Durden, John Nettleton, Harry Eden, Ben Kingsley, Edward Hardwicke, Jamie Foreman, Paul Brooke, Mark Strong (více)Obsahy(1)
Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (250)
Pokora voči knižnej predlohe priniesla svoje ovocie. Takto majú vyzerať filmové adaptácie literárnej klasiky. Napriek tomu, že film sa volá /celkom logicky/ Oliwer Twist, vďaka Benovi Kingsleymu by sa mohol volať Fagin. Stojí a padá najmä s charizmou tejto postavy. Barney Clark okrem peknej tváričky nedodal filmu ani len gram emócie. ()
„Charlotte, dej tomu chlapci zbytky pro psa. Nevadí ti, že budeš spát mezi rakvemi, viď? A i kdyby, jinde spát nemůžeš.“ Oliver Twist. Sirotek, jehož jméno si náhodně vymyslel velký „literát“ s holí, toho nedostal do vínku příliš mnoho. Vlastně vůbec nic krom své dětské nevinnosti a důvěřivosti. Jenže s tím to ve světě, který ho obklopuje, daleko nedotáhne. Anebo ho čeká přece jen příjemnější osud? Dickensovu předlohu jsem nečetl a ani zhlédnutí tohoto snímku mě k tomu příliš nemotivuje. Tím ale nechci říct, že by se film nepovedl, jen mě až tolik nechytil původní příběh. Spíš mě bavilo sledovat všechno okolo, zejména povedené líčení tehdejšího Londýna s jeho hezčími či hlavně špinavějšími a prohnilejšími částmi obývanými spodinou (paradoxně natáčených v ČR). A také vnímat atmosféru filmu (od úvodní sirotčí beznaděje přes o něco veselejší zaučování u svérázného Fagina, nadějné působení u ctihodného Brownlowa až po temnější závěrečnou část). Líbil se mi i casting (kraluje Kingsley). Kvůli zmiňovanému příběhu dám „jen“ slabší 4*. ()
Obrazově velmi hezké a už od prvního záběru je patrné, že Roman Polanski snad poprvé ve své režijní kariéře dá hodně na exteriéry a atmosféru filmu založenou na místě, kde se odehrává. Opravdu mě překvapilo, jak jsou ulice "Londýna" skvělé a herci pana režiséra poslouchají snad jenom v dobrém, protože tu nikdo nehraje špatně ani průměrně. Všichni jsou tu výborná, hudba potěší a skoro si není na co stěžovat. Možná jedině na můj pocit jisté prázdnoty tohoto díla, které na mě dýchalo každou minutu. Jako by nám bylo pouze vyprávěno, bez duše a nebo snahy, aby jsme porozuměli. Chybí mi tam ten pocit, kdy se divák nechá pohltit a vcucnout a sám se prochází uličkami, kde se oddávají prostitutky své práci a malý caparti strkají své špinavé pracky do cizích kapes... ()
Jednim slovem nuda. Ale za to muze predloha, protoze pribeh je prakticky o nicem, silene se tahne, vsichni furt jen kecaj a nic moc se nedeje. A s tim nic nenadela ani tak dobrej reziser jako je Polanski. Co se na filmu povedlo je hudba, ktere by ale mohlo byt vic a hlavne kulisy, skutecne to vypada jak starej Londyn. Co se tyce hercu, Kingsley to zvlad vcelku dobre, ale Oliver v podani Barney Clarka pusobi dojmem neskutecnyho pochcanka, kterej furt jen breci. Skoda, ze to tvurci nepojali jako komedii, sceny na zacatku s pridanim jidla nebo u soudu byli aspon vtipny a kdyby byl takovejhle celej film, mozna bych dal vyssi hodnoceni. Takle to je jen 2 hodiny kecu o nicem. ()
Podle mě skvělý režisér , který dostal za svoji práci Oscara za film Pianista. Koukala jsem na ten film od začátku do konce s naprostým nadšením a i když znám knižní předlohu nemohu to jakýmkoliv způsobem očernit, protože to bylo stejně dobré jako Dickensův román. Smekám jeden z mála výborných snímků. ()
Galerie (49)
Photo © Sony Pictures Entertainment
![Oliver Twist - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/938/161938001_702202.jpg)
Zajímavosti (11)
- Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih. (don corleone)
- Aby děti vydržely natáčení, snažil se Ben Kingsley udržet chování své postavy i mimo záběry. (don corleone)
- Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
Reklama