Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

80% - Po velmi dlouhé době jsem v kině viděl film, který se nesnaží získat respekt diváka pouze nápadnou kamerou, obklopujícím zvukem, dojivou hudbou, drsňáckým herectvím, či tzv. hláškami. Předloha to sice zdánlivě vylučuje, ale dovedu si představit, jak by s tím naložili jiní... Oliver Twist si mě získal svou atmosférou, svou přirozeností, a hereckou přesvědčivostí -za zmínku stojí především všechny dětské role. Roman Polanski převypráví Dickense ve spíše komorním duchu. Film působí syrově a neutěšeně, ale ne tak, aby ho nesnesli mladší diváci. Mě se film líbil moc. Proč tedy ne pět hvězdiček? Nevím... asi díky příliš vysokému režisérově standardu, díky němuž jsem čekal o chloupek víc strhující děj. Nevím ale, do jaké míry za to může předloha, a do jaké míry Polanski. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

Reklama

paascha 

všechny recenze uživatele

Je to Polanski, ale asi už nikdy to nebude autor Rosemary. Zkrátka a dobře, čím je starší, tím míň mě baví. Tenhle film je takový průměr, parádní exteriér, masky i kostýmy, znásobené natáčením v Praze, průměrné výkony herců a tak nějak sám pro sebe napsaný scénář. Je pravda, že Dickens je dost nestravitelný a přesto často adaptovaný. Možná kdyby si RP vybral jako předlohu něco akčnějšího, mohl natočit zajímavý a přínosný film. Takhle, bohužel vyplodil jen dalšího průměrného adepta na pomalou smrt v zapomnění. Škoda. ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Pokora voči knižnej predlohe priniesla svoje ovocie. Takto majú vyzerať filmové adaptácie literárnej klasiky. Napriek tomu, že film sa volá /celkom logicky/ Oliwer Twist, vďaka Benovi Kingsleymu by sa mohol volať Fagin. Stojí a padá najmä s charizmou tejto postavy. Barney Clark okrem peknej tváričky nedodal filmu ani len gram emócie. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Príbeh o Oliverovi Twistovi nepoznám a neviem do akej miery je toto reálna podoba známeho príbehu, ale môžem vyjadriť svoje pocity k tomuto. Podľa mňa sa jedná o veľmi pokazený film, zničený film s veľkým potenciálom, potešilo ma prostredie, detaily, ale netešia ma zásadné veci. Veci, ktoré sú obtiažne a zásadné, ako uvedenie Olivera do Londýna, uvedenie do života, kde už bude čisto ošatený, vždy najedený, či smrť zlého muža na konci boli proste jednoducho odbité, naopak izbových scén bolo priveľa a pôsobili nudne, nehovoriac o privolaní davov psom, to bol scénarský trapas. Postava Fagina, ktorú hral Ben Kingsley nepôsobila strašidelne, skôr rozpačito. Film sa dosť tiahol a skôr som čakal kedy skončí, akoby som si ho užíval. Počasie zas príliš zvýrazňovalo situácie, bolo predvídateľné. Ak by som mal v krátkosti zhodnotiť tento film, príde mi ako nevýrazný, nudný a premárnený film so zaujímavým motívom ohľadom sirôt v minulosti a v chudobe. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Ve filmu si zahrály obě děti režiséra. Morgane Polanski ztvárnila dceru farmáře a Elvis Polanski se objevil jako chlapec s obručí. (don corleone)
  • Románová předloha k filmu vyšla poprvé v letech 1837 – 1838 v časopisu Bentley‘s Miscellany. Autor, celým jménem Charles John Huffam Dickens, napsal také Kroniku Pickwickova klubu, Malou Dorotku či autobiografického Davida Copperfielda. (imro)
  • Polanski si do štábu přivedl své spolupracovníky (kameramana, kostymérku, hudební skladatelku atd.) z předcházejícího projektu Pianista (2002), za který získal Oscara režisér a scénárista Ronald Harwood. (imro)

Reklama

Reklama