Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

wipeout 

všechny recenze uživatele

Veľmi pekne natočený film v ktorom mi bez urážky v ústrety predlohe vadil najmä dej, ktorý postrádal napätie a schopnosť vtiahnuť ma do deja. Ono prvých 20 minút vyzeralo veľmi snubne no potom sa film snažil držať na tej istej hladine a začalo to byť trošilinku otravné. Takisto by nezaškodilo atmosfére londýna minulosti keby sa viac popracovalo na efektoch, pretože v niektorých momentoch boli až príliš badateľné. Proste priemer , ktorý síce nesklame ale ani neočarí.2,5* ()

dr.Orlok 

všechny recenze uživatele

Oliver Twist je filmem dobrým, ale nikoliv výjimečným. Všechny prvky filmu jsou dobré - od solidních herců, hudby( Rachel Portman ) a nádherné výpravy. Dětští herci jsou dobří, hlavně Lišák, hlavní hvězdou filmu je však Ben Kingsley v roli Fagina, nevím jak je to v knize, ale zde je jeho postava podána dosti nejednoznačně. Ve své roli nikdy nesklouzne ke karikatuře. __Nejsilnější scénou filmu je určitě scéna zabití Nancy. ()

Reklama

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Dost možná můj nejoblíbenější dobový film, který jsem viděla už na základce v kině - tenkrát jsem byla snad jediná, která jej uměla docenit. A dnes si ho cením ještě víc. Film je těžkým příběhem chlapce, kterému život neustále házel klacky pod nohy, ale nakonec našel své štěstí. Po shlédnutí si říkám, že ta dnešní doba není zase až tak špatná. Lidé nevisí za každou "hloupost", děti si více hýčkáme, v sirotčincích se neotročí, ulice nejsou tak špinavé, smradlavé, hygiena je také na lepší úrovni. Co mě ale zamrzelo, byl "umělý" Londýn. Daleko lépe by udělali, kdyby točili ve skutečném Londýně, ne studiích v Praze. Taktéž mě ještě jako menší výtka napadá nevýrazný a trochu prkenný hlavní hrdina, ale dá se to přehlédnout. Film snad každého chytne za srdce, navíc je podložený nádhernou hudbou. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

ivishka 

všechny recenze uživatele

Podle mě skvělý režisér , který dostal za svoji práci Oscara za film Pianista. Koukala jsem na ten film od začátku do konce s naprostým nadšením a i když znám knižní předlohu nemohu to jakýmkoliv způsobem očernit, protože to bylo stejně dobré jako Dickensův román. Smekám jeden z mála výborných snímků. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Aby děti vydržely natáčení, snažil se Ben Kingsley udržet chování své postavy i mimo záběry. (don corleone)
  • Nápad na zfilmování románu pochází od Polanského ženy, a jelikož on hledal něco, v čem by si mohly zahrát i jejich děti, ihned se pustil do Olivera Twista. (don corleone)
  • Na Barrandově vyrostly kulisy Londýna 19.století, v jehož ulicích korzovalo osm set komparistů a prohánělo se dvacet kočárů. (EMMY)

Reklama

Reklama