Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

higuain 

všechny recenze uživatele

Adaptace Dickensova románu potřebovala nutně osekat, jinak by ten film musel být tak na 4 hodiny. Některé zápletky a v závěru knihy objevené a objasněné souvislosti tak musí jít stranou. Polanski vytvořil zjednodušenou verzi příběhu, ale zachoval základní rysy a některé scény si poupravil tak, aby alespoň trochu připomínaly ty knižní (viz vloupání nebo Sikesova smrt). ()

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

80% - Po velmi dlouhé době jsem v kině viděl film, který se nesnaží získat respekt diváka pouze nápadnou kamerou, obklopujícím zvukem, dojivou hudbou, drsňáckým herectvím, či tzv. hláškami. Předloha to sice zdánlivě vylučuje, ale dovedu si představit, jak by s tím naložili jiní... Oliver Twist si mě získal svou atmosférou, svou přirozeností, a hereckou přesvědčivostí -za zmínku stojí především všechny dětské role. Roman Polanski převypráví Dickense ve spíše komorním duchu. Film působí syrově a neutěšeně, ale ne tak, aby ho nesnesli mladší diváci. Mě se film líbil moc. Proč tedy ne pět hvězdiček? Nevím... asi díky příliš vysokému režisérově standardu, díky němuž jsem čekal o chloupek víc strhující děj. Nevím ale, do jaké míry za to může předloha, a do jaké míry Polanski. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Na IMDb jsem nalezl celkem patnáct filmů nazvaných Oliver Twist. Po zhlédnutí toho nejnovějšího se nabízí otázka, jestli by čtrnáct nestačilo. Dickensův román je velice kvalitním materiálem, ne příliš obtížným ke zfilmování a divácky stále atraktivním. Roman Polanski je jistě velice talentovaným režisérem, člověkem, který toho v životě hodně prožil a mnohokrát to jistě nebyly zážitky kdovíjak veselé, což je na některých scénách znát. Na druhou stranu příliš často přivírá před krutou realitou oči a v okamžicích, kdy jde nejvíc „do tuhého“ rychle přehodí výhybku a působivost celé scény rázem pohřbí únikem ke grotesce (např. prosba o přídavek jídla, co si pamatuji na knihu, velice drsný okamžik, zde se záhy změní ve „srandovní“ honičku). Vzhledem k závažnosti tématu a přesvědčivostí Dickensem zvolených slov hraničí pojetí tohoto Twista místy až s parodií. Je to kýčovité, prázdné a povrchní. Chybí „zlidšťující“ hloubka a v podstatě jakékoliv emoce. (České) kulisy jsou věrohodné, digitální panorama Londýna zahaleného do mlhy nikoliv. Závěr vyznívá přehnaně optimisticky a dává vědět, co jsme to vlastně celou dobu sledovali – obyčejnou pohádku pro malé caparty. I nějaká ta baba jaga by se našla. Než naběhly závěrečné titulky, čekal jsem, že zpoza stromu vyskočí nějaký kretén v růžové kombinéze a své následné zamávání doprovodí třikrát zopakovaným „je čas udělat dětem pá, pá“. Abych Polanskému tolik nekřivdil, pár scén má slušnou atmosféru a skoro se přibližuje duchu románové předlohy, jedná se však o „nárazovky“ patřící svým pojetím spíše do nějakého hororu (Twist v zrcadle, smrt Nancy a následný střih na krkavce). Za velké fiasko bych označil casting pro hlavní roli; Barney Clark nejenže nemá dostatečně výraznou tvář (během prvních minut jsem měl problém jej najít mezi tlupou ostatních sirotků), ale vlastně jakoby ani nebyl. Tak zoufale nudné dítě filmové plátno dlouho nepamatuje. 50% Zajímavé komentáře: Faye, PALINO, Indy ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Tak tohle jsem vazne nepobral. Co to ma Polanski za prapodivne tendence infikovat svou neskutecne bohatou karieru plnou uzasnych filmovych klenotu takovyma kravinama jako je tohle? Natocene to neni vylozene spatne, ale je to proste neuveritelna blbost zalozena na stupidni predloze. Je to desna nuda absolutne o nicem. Herci jsou na odstrel a byl jsem hodne rad kdyz to skoncilo. Tohle Polanski nema zapotrebi, tak doufam ze uz si tech svych uletu uzil dost a tenhle byl definitivne posledni. Casu mu uz moc nezbyva, takze by se podle toho mel zacit chovat, kluk. 3/10 ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Už podruhé mám pocit, že Roman Polanski natočil výborný film. Už podruhé mám pocit, že tomu filmu přece jen něco chybí. Tím prvním filmem, u kterého jsem měl nejistý pocit, byl snímek "Bůh masakru". Polanski ho naprosto mistrně zvládl, režisérsky mu není co vytknout, ale mám pocit, že prostě jenom dobře převedl na plátno to, co skvěle fungovalo na divadelní scéně. Jeho vlastní přínos mi tolik zásadní nepřišel. Podobně je to se snímkem "Oliver Twist", který se mimochodem natáčel i v Praze. O předloze je možné říct, že je světově proslulá a velmi známá. Polanski dokonale zachytil dobu, špínu Londýna, ale přesně takový má člověk pocit i z románu. Opět se mi tedy zdá, že přínos samotného Polanského není tak velký. Jako kdyby se nejednalo o film, který by měl mít autorský rukopis, ale pouze o výborné převedení klasiky do filmového žánru. "Oliveru Twistovi" nic nechybí, ale také mu nic nepřebývá. Hlavní hrdina je přesně takový, jakého očekáváme. Jako špinavý je to lotřík, ale když se dá trochu do pucu, je až roztomilý. Není to kluk, kterého by divák měl nesnášet, ale přesně ten typ, kterého může mít rád. Ben Kingsley zde vůbec není jako hlavní zloduch, ale je smutnou postavičkou, což jen podtrhává závěr celého snímku. Není laskavý, není příjemný, i když zde zůstává naděje, ta není pro všechny. Jenže tohle je prostě něco, co člověku dá i kniha samotná. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2012/09/jeden-den-jak-porodit-oliver-twist-wall.html ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Lokace na pražském Barrandově byly tak velké, že se mezi nimi režisér Roman Polanski přemisťoval na skútru. Dále se natáčelo v Berouně a Žatci. (don corleone)
  • Aby děti vydržely natáčení, snažil se Ben Kingsley udržet chování své postavy i mimo záběry. (don corleone)
  • Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih. (don corleone)

Reklama

Reklama