Reklama

Reklama

Tristram Shandy

  • Česko Tristram Shandy: Ptákovina a bejkárna (více)
Trailer

Obsahy(1)

Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Winterbottomov meta-film je podľa mňa tak zahľadený do seba, až mi nepripadá až tak intelektuálne podmanivý akým si myslí, že je. A možno ním aj je, ale keďže tu už máme Kaufmanna, tak mi Tristram Shandy až tak geniálny nepripadal. Každopádne postmoderné odkazy a celková hravosť rozhodne potešili a v niektorých momentoch je film veľmi vtipný (kto videl, presne vie, ktoré mám na mysli). Možno ale ide o materiál vhodný na viaceré pozretia, tak je pravdepodobné, že po potenciálnom druhom videní tohto zaujímavého materiálu pridám nejakú tú hviezdu. Keď už sa tu o tých hviezdach v dvojzmysloch a ironicky hovorí. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Zatial suverenne najlepsi Michael ZimneDno /Vitejte v Sarajevu/ - roman o Tristram Shandym bol dlho rovnako ako LOTR /Lord of the Rings/ povazovany za nesfilmovatelny - pravdupovediac, knihu som necital, len som videl film. Asi bude lepsia, ako to u knih byva. Kazdopadne inovativna podivana a aj akysi film vo filme a film o filme. Nema ustrednu dejovu liniu a castokrat pripomina cervenu knihovnu. Hlavnu rolu ma Styv Coogan, no hraje jak o dusu, hoci nie je to velmi sympaticky herec. REziser ZimneDno sa konecne ukazal ako schopny filmar, kazda scena bola tocena s laskou, dialogy takmer perfektne. A samotny reziser Zimnedno chcel tymto vynadrit poklonu Rajner W. Fassbinderovi, coz bola nemecka reziserska buzna - jo, jo, aj taky obstarozny mentalny invalid ako ja vie kto bol Fassbinder : 94 ˇ% ()

Reklama

Davson 

všechny recenze uživatele

Pocity z doslova bombastického začátku začínají být střízlivější s přibývajícími minutami, kdy se začíná film zabývat stále více spíše tématu natáčení. A právě tato složka - natáčení filmu v současnosti se mi jeví oproti složce fiktivně-historické méně zábavná, méně zajímavá a místy dokounce lehounce nudná, kromě teda absolutně perfektní epizodě s kaštanem :) Nicméně Winterbottom nedokázal udržet tempo a má tam pár slabších míst, které mně osobně brání hodnotit Tristrama Shandyho 5*. ()

dezorz 

všechny recenze uživatele

otazka v hodnoteni tohto filmu nestoji ako dobry tento filmovy prepis post modernho romanu napisaneho predtym, nez existovala vobec nejaka moderna, ktora by mohla byt postovana, neznie, ako dbry tento film je, pretoze osobne nachadzam mnoho nedostatkov, ale ako sa mu podarilo sfilmovat nesfilmovatelnu predlohu. a odpoved? podarilo, roztriestenost, anarchickost formy a hlavne neskutocne mnozstvo odkazov na sucasnu britsku televiznu tvorbu je v mnohom podoba roztriestenosti literarnej predlohy a parafrazovani vtedajsich aktualnych dolezitosti. skoda, ze dokumentarna poloha druhej polovice filmu ide natolko nadhladom, ze neytvara ziaden nazor, ziadnu sudrznost, co je cisty opak filmov ch. kaufmana, ku ktoremu je obcas tristram shandy prirovnavany. dalsim minusom je prakticka neznalost neanglickeho divaka anglickych filmovych relaii, s ktorych si film robi tiez srandu. kto je steeve coogan? kto je rob brydon? kto je dylan moran? kelly macdonald, stephen fry .................... ()

Willy Kufalt odpad!

všechny recenze uživatele

Ve finále mi připadá, že si Michael Winterbottom chtěl zaexperimentovat s filmovým médiem, vytvořit za každou cenu film plný stírání hranic mezi filmem, dokumentem, natáčením, realitou, fikcí a další fikcí a také plný odkazů, takže si natočil film, který je hodně experimentální, hodně postmoderní, ale ve výsledku mám z něj ryze samoúčelný dojem. Třeba ty zmínky slavných filmů a osobností zde padají každou chvíli jen tak, aby tam prostě padly, režisér měl svůj film co nejvíc intertextuální, ale účel jsem v tom nepostřehl a úplně nejvíc to bije do očí v závěrečné scéně, kdy se hlavní postavy až v idiotských promluvách baví o slavných hercích a filmech, ale není to nijak vtipné, ani filmu v závěru nedodává žádnou myšlenku. Když to srovnám s íránskou tvorbou Kiarostamiho (Detail, Pod olivovníky) a Panahiho (Taxi Teherán, Medvědi tu nejsou), jejichž vybrané filmy taky často přímo hýři prolínáním reality s fikcí, mystifikací, prvky filmu o filmu/ve filmu a intertextuálními odkazy, tak mi oproti civilní íránské osobitosti se silným sdělením navíc vychází v „Tristním“ Shandym jedna těžká nabubřelá křeč. To vše bych pořád respektoval a přestože mi oba hlavní herci byli dost nesympatičtí, za jistou snahu a občas zajímavější scénu bych dal plus mínus 2 hvězdičky. Tedy kdyby Winterbottom tolik neholdoval vulgárnímu humoru, kterým svůj film tolik naplnil. Takže máme zde postmoderní experiment, ve kterém co chvíli se mluví o samých ptákách, koulích a jim podobných věcech, často i divákům do kamery, režisér asi jiný humor než vulgarismy a rádoby vtipné situace s genitáliemi nezná a mě totálně přechází chuť tohle v kombinaci s hrou na umění a experiment jakkoliv oceňovat, sorry... pro mě konečná. [15%] ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama