Scénář:
Arthur LaurentsKamera:
Jack HildyardHudba:
Alfred NewmanHrají:
Ingrid Bergman, Yul Brynner, Helen Hayes, Akim Tamiroff, Martita Hunt, Felix Aylmer, Sacha Pitoëff, Ivan Desny, Karel Štěpánek, Peter Sallis, Paul Bildt (více)Obsahy(1)
Takové spiknutí a takovou lásku svět ještě nezažil. Legenda o ztracené a znovunalezené ruské velkokněžně ožívá. Ingrid Bergmanová v oscarové roli údajné Anastázie a Yul Brynner jako ruský spiklenec Bunin v klasickém americkém melodramatu... V roce 1917 svrhla revoluce z ruského trůnu dynastii Romanovců. O rok později byl poslední ruský car Mikuláš II. s celou svojí nejbližší rodinou zavražděn na rozkaz bolševiků v Jekatěrinburgu. Krátce na to se začaly šířit spekulace a zvěsti, že nejmladší carově dceři Anastázii se podařilo přežít a uniknout v utajení z místa smrti. Několik žen se za ní dokonce neúspěšně vydávalo. Tou nejznámější byla Anna Andersonová, jejíž neuvěřitelný osud představoval volnou inspiraci pro úspěšnou divadelní hru a posléze filmovou adaptaci symbolicky nazvané podle titulní hrdinky Anastázie. Děj rozvíjí atraktivní téma kolem legendy o přeživší velkokněžně a odehrává se v meziválečné Francii. Kolem Seiny bloumá tajemná a zoufalá žena s těžko uvěřitelným životním osudem, který svěřila jeptišce při svém pobytu v tamějším ústavu. Údajně zosobňuje nejmladší dceru ruského cara Anastázii, které se zázračně podařilo přežít masakr carské rodiny v režii bolševiků. Překvapující podoby obou žen se proto rozhodne využít bývalý carský pobočník Bunin, který zoufale hledá přijatelnou kopii ztracené velkokněžny, která by se stala klíčem k lákavému dědictví deseti milionů liber. Se svými společníky vymyslel riskantní plán, že vzdáleným členům carské rodiny představí falešnou Anastázii, která je dokáže dokonale obelstít a společně se zmocní dědictví. Cestu za vysněnou kořistí ovšem nečekaně zkomplikují překážky v podobě tvrdošíjné carevny vdovy a náhlého milostného vzplanutí. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (39)
Je to velmi fajn, ale dekel ostal na mieste. Dramaticke hrany su az prilis otupene a divacka radost tak prameni najma zo skvelych hereckych vykonov. Netvrdim, ze mi tam chybal zombie Rasputin/Lenin alebo vtipne netopiere z (lepsej) animovanej verzie, ale mohlo to byt predsa len osudovejsie, romantickejsie alebo tajomnejsie. 7/10 ()
Zásah přímo do srdce. A to jsem si myslela, že animovanou verzi (1997) nemá šanci nic porazit.. Celý příběh v podstatě táhnou dvě osoby, (bohovská) Ingrid Bergman a Yul Brynner (s očima jak lasery), ale neupřeme kredit ani babi carevně: "Takže Bunin je stále atraktivní." - ano, Vaše Výsosti. "Šíleně atraktivní." - ano, Vaše Výsosti. "Livenbaumová, Vaše prostopášné fantazie jsou nechutné. Pro ženu vašeho věku by pohlaví nemělo znamenat nic jiného než záznam v občanském průkazu." - ano... Vaše Výsosti. A jak se vyjadřují oni? Anastázie, začínající větu o šampaňském a končící o Buninovi: "Ráno to budu zbožňovat. Budu mít naprosto příšernou kocovinu a váš přítel Bunin bude šílet. Víte, jaký je? Jako vodka. Rychlý, tvrdý a silný." Bunin: "Často je pro mě jednoduché to, co je obtížné pro ostatní. Ale to, co bylo pro ostatní vždy nejjednodušší, je pro mě nemožné." A pokud je pro něj něco nemožné, musí zasáhnout babi a příběh se tím krásně uzavírá, až na ten konec... to jako vážně?? (malinký spoileříček) Chápu, rok padesát šest, ale po celém tom brainstormingu (možná i brainwashingu), učení tance a etikety nám divákům nedopřeji ani jeden polibek? Trestuhodné. ()
Vzhledem ke způsobu zabití rodiny Romanovců si neumím představit, jak by se to Anastázii mohlo podařit přežít. Teorie to ale byla hezká a chápu, že se k ní mnoho uprchnuvších Rusů upínalo jako k poslední naději, když viděli, co se v jejich rodné zemi děje. Příběh dokonce vychází ze skutečné, v té době ještě i žijící, předlohy. Herecké obsazení je skvělé, kostýmy kvalitní, ale dramatičnost prakticky nulová. Buninovi jde o peníze, domnělé Anastázii o to zjistit kdo doopravdy je a uprchlé babičce o naději, třebaže falešnou. A tak postavy neustále spekulují, co by kdyby. Nevím, co by se stalo, kdyby Anastázie byla bez vší pochybnosti tím, kým být měla. Režim by se emigrantům stejně nepodařilo změnit. ()
Dokonalá Ingrid Bergmanová v jedné ze svých vrcholných rolí, díky které ji US diváci odpustili a přijmuli zpět mezi sebe. Tzv.triumfální návrat do USA. Oscar je zde rozhodně správně udělen. Pistolník z Westworldu (z toho původního, samozřejmě), rovněž nezklamal. Nevadila by mi ani o něco delší stopáž. Výprava je parádní a vlastně tu není výrazně nic, co bych musel vytknout. Jen někdy trochu nestíhám u titulků. A to jen v př., že mluví pan Brynner. To je přímo... rychlopalba.:) ()
Výpravná story o odvážném komplotu, velkých ambicích, tvrdé manipulaci a samozřejmě – o lásce. Nebýt toho, že Yul Brynner využil svého práva spolurozhodovat o castingu, nejspíš by po tomto filmu dnes již nikdo nevzdechl a určitě by za něj Ingrid Bergman neměla doma Oscara. Chemie mezi hlavními představiteli funguje bezvadně, z Brynnera čiší přesně odměřená míra agresivity i sexappealu a Bergman obdivuhodně balancuje mezi proměnlivými polohami své postavy. U některých příběhů mě historická skutečnost upřímně nezajímá. ()
Galerie (8)
Zajímavosti (19)
- Film sa natáčal v Kodani, Londýne a Paríži. Interiéry štúdií boli natočené v MGM-British Studios v Borehamwood, Anglicko. (Arsenal83)
- Skutočná Anna sa s cárovnou vdovou (Helen Hayes) nikdy nestretla. (Arsenal83)
- Ivan Desny, ktorý tu vystupuje ako fiktívny princ Paul Von Haraldsberg, sa objavil aj v nemeckom filme Anastasia - Die letzte Zarentochter (1956) ako skutočný Gleb Botkin (syn lekára cisárskej rodiny), oddaný zástanca Anny Andersonovej. (Arsenal83)
Reklama