Režie:
Henrik Ruben GenzScénář:
Kim Fupz AakesonKamera:
Sebastian BlenkovHrají:
Vivian Wu, Bjarne Henriksen, Paw Henriksen, Charlotte Fich, Nicolas Winding Refn, Laura Bro, Johan Rabaeus, Mogens Rex, Peder Thomas Pedersen, Lin Kun Wu (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Keld je instalatér a po pětadvaceti letech jej opouští manželka, otrávená letargií jeho duše i těla. Mlčenlivý muž se náhle ocitá před nelehkým úkolem - překonat apatii, která beze zbytku zaplnila jeho osiřelý byt. Náhoda jej přivede do čínského bistra, kde se seznámí s rozvětvenou rodinou majitele. A právě nový kamarád Feng po několika týdnech požádá Kelda o službu za patřičnou finanční náhradu. Má se oženit s Fengovou mladší sestrou a umožnit jí tak zůstat s rodinou v Dánsku. Slovo melodrama sice dnes už zní poněkud staromódně, ovšem druhý celovečerní snímek Henrika Rubena Genze dokazuje, že lze naplnit jeho žánrové schéma i bez hysterického týrání divákova nitra. Jemně laděnému a v náznacích vedenému vyprávění do značné míry napomáhá mlčenlivá intenzita hereckých výkonů hlavních představitelů. Keldova odzbrojující citová neobratnost tiše souzní s půvabnou křehkostí mladé Číňanky, ztělesněné greenawayovskou herečkou Vivian Wuovou. (MFF Karlovy Vary) (oficiální text distributora)
(více)Recenze (54)
Čekala jsem takovou nějakou limonádku o tom, jak odkopnutý a zneuznaný Dán s obětavou a chápající čínskou manželkou ke štěstí došel, to ale ještě zřejmě moc neznám severské filmy. Dostalo se mi citlivě zpracovaného uvěřitelného příběhu s příjemnými, civilními hereckými výkony. Líbilo se mi, jak byla zobrazena mentalita obou kultur. Viděno v rámci Challenge Tour 2017:30 dní se světovou kinematografií. ()
Takový malý, upřímný velkofilm. Bez zbytečných keců kolem, bez srdcervoucích scén, bez teatrálních gest... všechno plyne tak nějak přirozeně, žádné tlačení na pilu. A přece jen (a možná právě proto?) se Kinamand dostane pod kůži. // Líbí se mi tyhle "přístupné", neukecané filmy, v nichž se příběh odehrává především v obraze a obejde se bez nadbytečných (a mnohdy zbytečných) dějových vsuvek či odboček. ()
Minimalisticky film ve vsech smerech, na prvni pohled obycejny, presto vynikajici. Genz z nijak originalniho scenare, dokazal vytvorit film, ktery dokaze zaujmout. Vesmes sympaticke postavy, ktere jsou velmi dobre zahrane me bavily od zacatku do konce a jelikoz mam slabost jak pro skandinavske, tak asijske zeme, me hodnoceni je jasne! ()
Jak je vidno, i zdánlivě otřepanou zápletku s fingovanou svatbou (namátkou Kolja, Mlčení Lorny, Zelená karta atd.) lze stále podat nově a originálně, s patřičnou dávkou vtipu i emocionálního náboje. Číňan je film, který posouvá ústřední motiv imigračního švindlu do zajímavé polohy: Životem poněkud otupělý instalatér Keld je člověk s klesajícím, nebo už naprosto vyprchaným zájmem o svou práci a s manželstvím dosahujícím mezního limitu funkčnosti. Zprvu to vypadá (nebo alespoň mně se tak z prvních záběrů zdálo), že na vině je Keldova letargie a nulová životní motivace. Je to však jeho žena, která nese značný díl odpovědnosti za ne příliš harmonický vztah (milenec; podvod s podpisem a přehnané nároky jako důsledek jejího charakteru). Jejich rozvodu "využije" čínský majitel bistra, který Keldovi v této obtížné situaci navrhne formální sňatek se svou sestrou. Toto samo o sobě je vděčným komediálním prvkem (který je zde do značné míry umocněn rozesmátostí majitele bistra), jenže v tomto filmu se jemná komedie mění ve velmi dojemné melodrama, odhalující stále silný tep Keldova srdce a nesporný cit, který je jen vnějškově zakryt studeným vzezřením a nemotorným chováním. Nejde zde o něžnou romantiku, neviděl bych zde ani v souvislosti s jazykovou bariérou jakousi metaforu univerzálnosti lásky - to by byla příliš kýčovitá a neoriginální interpretace. Významnější je pohled na Keldovu proměnu apatického muže ve středním věku v člověka, který chce žít (i když zprvu neví jak, neumí se zbavit své strnulosti a neohrabanosti). Naprosto nečekaná událost ve vztahu Kelda s jemnou půvabnou Číňankou tento obrat naprosto dokoná.__ Velice pěkný civilní film 4 a 1/2* ()
Melancholicky propálené jako film Láska mezi regály a kam se to hrabe na film Šíleně bohatí Asiati.Nechápu to vysoké hodnocení ostatních uživatelů.Tento film je o instalatérovi který se jmenuje Keld,uteče od něho manželka a rovnou požádá o rozvod.Keld začne chodit jíst každý den do čínské restaurace a tam se spřátelí s majitelem Fengem kterému pomůže opravit vodovodní trubky které už dosluhují.Při jedné z debat se Feng zeptá Kelda jestli by si za finanční odměnu nevzal jeho mladší sestru Ling která je na návštěvě u něj tedy v Dánsku,ale brzy jí končí vízum a tak aby mohla zůstat napořád a nevracet se zpátky do Číny.Keld je zprvu zaskočený,ale protože po něm manželka v rozvodovém řízení požaduje jako vyrovnání 8 tisíc dolarů tak souhlasí a řekne Fengovi že přesně za tuhle sumu se s jeho mladší sestrou Ling ožení.Je vystrojena svatba a Číňanka Ling se nastěhuje ke Keldovi.Vaří mu a tak nějak do jeho bytu zapadne jako kytka do rohu pokoje.Ling se chová noblesně,ale protože umí jen čínsky tak je její soužití s Keldem takové spíš srandovní.Po čase Kelda navštíví jeho bývalá manželka a chce se vrátit k němu zpátky,ale má smůlu,protože Keld už má nový život s novou ženou a i když si zpočátku myslel,že je to jen formalita za finanční odměnu tak teď už to bere vážněji.Bývalá manželka nedostane druhou šanci a tak začne vyhrožovat,že pokud nedostane do druhého dne svých 8 tisíc dolarů tak ho udá za fiktivní manželství s Číňankou.Keld zajde za švagrem Fengem a ten mu ty peníze pro bývalku dá.Ling nakonec v bytě upadne a v Keldově náručí umírá na srdeční selhání,protože měla srdeční vadu o které Keldovi neřekla,ale její příbuzní z restaurace o tom věděli,ale tajili to.Z bytu se odstěhují její věci a Keld zůstane sám.Takové konce nemám rád i když to je sám život. ()
Galerie (5)
Zajímavosti (2)
- Mette Horn měla původně hrát sousedku Keld (Bjarne Henriksen). Její postava byla nakonec z filmu vymazána a k vidění jsou její scény na DVD ve vystřižených scénách. Zmíněna je také titulcích v poděkování. (Cheeker)
Reklama