Režie:
Chris ColumbusScénář:
Stephen ChboskyKamera:
Stephen GoldblattHrají:
Anthony Rapp, Adam Pascal, Rosario Dawson, Jesse L. Martin, Wilson Jermaine Heredia, Idina Menzel, Tracie Thoms, Taye Diggs, David Fine, Mackenzie Firgens (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Žít naplno, jenom tady a teď. Filmové zpracování slavného muzikálu ověnčeného Pulitzerovou cenou... Muzikál Rent měl premiéru v roce 1996 na Broadwayi a zaznamenal fenomenální divácký úspěch. Jedná se o netradiční rockový muzikál Jonathana Larsona, který volně vypráví příběh klasické Pucciniho opery Bohéma. Na broadwayských jevištích vydržel dlouhých dvanáct let a jako jeden z prvních představil na scéně homosexuální a bisexuální postavy. Mírně upravený děj představil v roce 2005 stejnojmenný film v režii Chrise Columbuse. Ten zachycuje život skupiny mladých kontroverzních umělců během jednoho roku v bohémské newyorské čtvrti East Village. Mladí vyděděnci se snaží přežívat ve zrádném světě peněz, drog a AIDS. V hlavních rolích se představila většina členů původního broadwayského obsazení, výjimku představují pouze Rosario Dawsonová a Tracie Thomsová. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (82)
Nejdříve jsem viděl záznam derniéry divadelního představení přímo z Broadwaye. Bylo to, jako blesk z čistého nebe. Příběh mě úplně pohltil, jednotlivé skladby uchvátily, herecké provedení mě ohromilo. Zkrátka - zamiloval jsem si Bohémy na první pohled a poslech a to jsem jinak k muzikálům téměř netečný. Filmová verze, pod taktovkou Chrise Columbuse, se ke mně dostala až jako druhá. A bohužel pro ni, emoční dopad na mně už nebyl tak intenzivní. A to hned z několika důvodů. Za prvé - obrovské odevzdání se rolím a nefalšované emoce na scéně, kdy herci nehrají ale spoluprožívají každé napsané slovo, což bylo ještě podpořené tím, že šlo o derniéru - se ve filmu samozřejmě vytrácí. Za druhé - spousta písní ve filmové verzi chybí a lehce odlišné je i aranžmá většiny kousků. Za třetí - spousta věcí a zákonitostí, která funguje na divadle a přijímáme je jako úzus a divadelní zkratku, ve filmu fungovat přestává a občas se stane, že příběh působí spíš jako sled klipů, který se sice nakonec spojí do příběhu, ale ten už nevyznívá tak opravdově. A co je nejdůležitější, u filmu mi scházel ten intenzivní prožitek - teď a tady ...no day, but today... Katarze se dostavila u obou verzí, slzy jen u té divadelní. Takže bohužel pro Columbuse, ale se vší úctou k němu už za to, že se do téhle látky pustil, jeho filmová verze je jen za čtyři hvězdy a to ještě s odřenýma ušima. Přes to přese všechno: Viva La Bohéme! ()
Dávám plné hodnocení, protože jsem byla natolik nadšená přenosem tohoto muzikálu, nebo spíš opery, z Broadwaye a natolik ve mě ještě rezonuje, že mě nadchlo i toto zfilmování. Snad mi tady chyběly potlesky po jednotlivých písních, které vyjadřovaly moje pocity. Někteří herci se mi líbili lépe v divadelní verzi, třeba Mimi tam byla více andělsky hříšná než Rosario Dawson a taky pěvecké výkony naživo měly větší sílu. Jinak si ale myslím, že se toto zpracování povedlo. Divadelnost je tady přiznaná a exteriérů moc není. Ale třeba čísla v metru nebo v kostele jsou zrežírované dobře. A Roger na skále v západu slunce mi silně připoměl Johna Bon Joviho. ()
Keď som v roku 2011 videl na ČT 2 záznam z posledného (behom 12. rokov bolo cca 4000 repríz) predstavenia kultového muzikálu Rent, bol to pre mňa obrovský zážitok. V tom megapríbehu bolo všetko, bol v ňom život. Svoje urobilo aj to, že šlo o záznam z derniéry, takže o to silnejší bol napr. neuveriteľný záver "525 tisíc minút". Potom život išiel ďalej, roky utekali a ja som so šokom zistil, že tú pecku v roku 2005 nakrútil Chris Columbus (Sám doma) ako normálny hraný celovečerák. Okamžite sa mi začali triasť ruky, zohnal som si ho... a bol som rozčarovaný. Miestami dokonca znechutený. Napriek rovnakým postavám, scénám a pesničkám to nemalo nič z toho skvelého záznamu, ktorý som v roku 2011 videl. Miestami bolo vôbec problém dopozerať to. Príšerne ma to iritovalo. Neviem prečo. Dal by som 20%, ale pridávam symbolických 20 navyše za výnimočnú predlohu. ()
Vidím to, slyším to, a všechno, co po těch dvou týdnech vím je, že poslouchám soundtrack od Jonathana Larsona pořád dokola v čele se Santa Fe, La Vie Boheme a Light My Candle. Vidím to podruhé, potřetí, a všechny nedostatky filmu nahrazuje hudba. Dříve neoblíbeného herce si zamilovávám, pak zase jiného, a nakonec mi přirostou k srdci všichni. Zjišťuju, že existuje původní muzikál na Broadwayi (poslední představení 7. září 2008!), kde hráli všichni herci z filmu až na Rosariu Dawson a Tracii Thoms. Poslouchám původní nahrávku z divadla, obsahující asi patnáct písní navíc (více Santa Fe motivů!), a to mi musí stačit. Na závěr trocha nejsubjektivnějšího hodnocení: zbožňuju to. Kvůli tématu, kvůli hudbě a vůbec. A ty filmové 4* jsou za to, že toho tolik vynechali a změnili... ()
Tak... vopred hlásim silnú subjektivitu! Táto verzia postráda pár zásadných vecí: najmä choreografiu, spád a hereckú vyspelosť (porovnávam s broadwayským predstavením - zhliadnutým iba pár krát), je to americky lacné... Ale keď tá hudba je tak neodolateľná... PS: Ponúkam ako reklamu na ostatné verzie "zapál mi svícu", lebo tu hádam každý musí uznať, že v porovnaní s filmom nemôže byť o čom... http://www.youtube.com/watch?v=UlXuznxlcm8 Herecky, hudobne a, esteticky a... a to myslím aj stačí... ()
Galerie (46)
Zajímavosti (20)
- Natáčení scén novoročních oslav se změnilo ve skutečnou párty filmového štábu, oslava ve filmu je tedy skutečná. (Matty)
- Postavy Ali, Gorgona, Pam a Sue z Podpory pro život jsou pojmenovány podle přátel tvůrce Jonathana Larsona, kteří zemřeli na AIDS. (Matty)
- Původcem pouličních scén natáčených 16-ti milimetrovou kamerou je blízký přítel Jonathana Larsona, dokumentarista Edward Rosenstein, který byl také inspirací pro postavu Marka. (Matty)
Reklama