Režie:
Jack SmithScénář:
Jack SmithKamera:
Jack SmithHrají:
Francis Francine, Mario Montez, Marian Zazeela, Judith Malina, Piero Heliczer, Arnold RockwoodObsahy(1)
Nejslavnější z cenzurovaných filmů undergroundu. Byl natočen v jednom manhattanském obchodním domě, kde byly zinscenovány orgie s několika ženami a mnoha transvestity. Newyorská policie zničila kažkou kopii filmu, která ji padla do rukou. Tento film o mnoho let později posloužil jako důkazní materiál v procesu proti filmové cenzuře. (Tomket)
(více)Recenze (18)
Tenhle legendární snímek se opravdu velice těžko popisuje, musíte vidět, jinak stejně moc představu nezískáte. Pohybuje se na rozhraní americké avantgardy a undergroundové tvorby a přináší do ní značně extrémní prvky, jelikož prezentuje fetišisticko-transsexuální orgie (to křičení při bizarní znásilňovací scéně, z toho až vstávají vlasy hrůzou na hlavě, velice autentické) ve velice vytříbené a avantgardní formě, na kterou se jen tak nezapomene. Formou může mít snímek blízko k filmům Kennetha Angera, bratrů Kucharových či Andyho Warhola, přičemž obsah je posunut do značně extrémní orgiální roviny, díky které snímek ve své době vzbudil takový skandál. Místy z toho nepřipraveného a neotrlého diváka může až rozbolet hlava. Doporučení jak fandům avantgardy, tak vyhledavačům filmových extrémů, tady se oboje velice efektivně doplňuje. Tady máme krásnou ukázku toho, jak se v raných šedesátých letech již krásně vyvíjela ta naše oblíbená "tak trochu jiná filmová historie" :-)))) . 9/10 ()
Když jsem na tento film narazil v knize Zakázané filmy od Dawn B. Sowa, řekl jsem si, že takovouhle podivnost musím vidět. Bohužel se mi to povedlo... K tomuto filmu by šlo velmi snadno připojit adjektiva jako nechutný, odporný, hnusný atd. Vzhledem k tomu, že vydržím opravdu leccos (i když dívat se na film, který se mi naprosto nelíbí je už vážně masochismus), osobně bych místo výše jmenovaných připojil pouze slova jako nudný, nekoukatelný a zbytečný. Taky si uvědomuji, že experimentální film se nedá příliš dobře hodnotit měřítky, která se obvykle vztahují na filmy klasické, nicméně pokud se na film nedá dívat, asi je něco špatně - je jen na divákovi, jestli je něco špatně s ním samým nebo přímo s filmem. Osobně nemám žádný problém s tím, že byl film obsazen transvestity a (snad) hermafrodity a ani s tím, že první část je pojata jako instruktážní film o aplikaci rtěnky, doplněný stimulací neztopořeného penisu. Velký problém ovšem mám s následující, snad desetiminutovou scénou hromadného znásilnění, doprovázenou nesnesitelným vřískáním. Následujících dvacet minut se už ovšem neděje naprosto nic, jen se střídají neozvučené pasáže s otřesnou hudbou. Najde-li se nějaký masochista, který po tomhle filmu touží, nechť zapátrá na UBUWebu, kde je jak streamovaná verze, tak verze ke stažení - http://www.ubu.com/film/smith-jack_flaming.html . ()
Už dlouho ode mě žádný film nedostal odpad, jednoduše proto, že i u sebevětší blbosti (většinou) najdu smítko něčeho pozitivního. Ve Flaming Creatures jsem ho však nenašel. Experiment, avantgarda, uměleckost, provokace…možná všechno dohromady je zde přítomné, ale v takové míchanině, že u toho divák obrovsky trpí nudou, poněvadž nejenže se nic na plátně zajímavého neděje, ale i kdyby se snad snažil tuhle ujetost soustředěně vnímat, je mu to okamžitě znemožněno úmyslně zhoršenou kvalitou obrazu a trhlou kamerou (a že já na tuhle blbost koukal či místy spíš mžoural od začátku až do konce). Takhle se sledování smrskne na segmenty: nanášení rtěnky-uspokojování zvadlého pyje-dráždění pravého ňadra-kymácení lucerny-ukazování na levé ňadro-tanec na různé melodie (správnost pořadí se mi asi dodržet nepodařilo). Zmíněné, stejně jako další prvky, se můj mozek snaží s menšími i většími úspěchy, ostatně jakožto celý tento film, vymazat z paměti. Jeden z příkladů, že cenzurovaný/zakázaný snímek se rozhodně nemusí rovnat kvalitnímu. ()
Celé to vyzerá ako práca okultistického režiséra Kennetha Angera. Akoby sa rozhodol nakrútiť jeden z filmov-rituálov vyvolávajúcich na svetlo kadejaké posmrtné javy a obskúrne sily, ale bol pritom strašne ožratý. A ešte k tomu nešťastne nacecaný, lebo bez akéhokoľvek nápadu. Pretože film nemá žiadnu atmosféru, šok, hudbu priliehajúcu k scénam ba ani neobvyklú formu. Ostala len kopa ležiacich žien, tranďákov, mačkajúcich prsníkov, drngajúcich nestoporených vtákov a nezaujímavých strihov. Čiže kopa bezúčelného hnusu. Limitne blízke odpadu. Poznámka: Všetky výhrady, ktoré tunajší užívatelia majú voči filmom Kurta Krena, by sa dali uplatniť práve pri tomto umeleckom skvoste a odvážne výnimočnom avantgardnom počine. ()
Snímek, který je opět pro omezenou skupinu diváků, i když ty, co by normálně nezajímal, mohou zaujmout záběry na pohlavní orgány a druhotné pohlavní znaky. Obojího je tu celkem dostatek. Je to experiment, který svým velmi osobitým způsobem zabírá orgie a různá čísla. Ne, Jack Smith nebude můj člověk. ()
Galerie (7)
![Vášnivé bytosti - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/030/247/30247973_757be1.jpg)
Zajímavosti (14)
- Avantgardní snímek vznikl v období nezávislé experimentální filmové tvorby 60. let, která prověřovala sexuální tabu a vysmívala se přísným názorům většinou společnosti nedotknutelných. (Zetwenka)
- The Oxford History of World CInema uvádí, že film je vizuální oslavnou orgií, jako opera buffa natočená na zastaralý, zrnitý a vybledlý materiál. (Zetwenka)
- První tři a půl minuty filmu tvoří titulky doprovázené výjevy z filmu Ali Baba a 40 loupežníků z roku 1944, v němž hraje Mario Montez. To je kontrast k jedné z postav z Vášnivých bytostí – španělské dívky (muže) pojmenované Mario Montez. (Zetwenka)
Reklama