Reklama

Reklama

Návrat na Brideshead

  • Velká Británie Brideshead Revisited (více)
Trailer

Romantické drama natočené podle klasického románu Evelyna Waugha vypráví o přátelství aristokrata Sebastiana a Charlese, který do světa privilegovaných nepatří, ale zamiluje se do kamarádovy sestry. Hrají Matthew Goode, Ben Whishaw a Hayley Atwellová.  Klasický román Evelyna Waugha o zakázané lásce a ztrátě nevinnosti dostal vytříbenou filmovou podobu pod režijní taktovkou Juliana Jarrolda. Příběh začíná v roce 1925 v Oxfordu, kde se Charles Ryder (Matthew Goode), mladík ze střední třídy, spřátelí s šarmantním a provokativním aristokratem Sebastianem Flytem (Ben Whishaw), synem lorda a lady Marchmainových. Charles záhy podlehne svodům kamarádova fascinujícího blahobytného světa a nadšeně přijímá pozvání do velkolepého rodového sídla Brideshead. Sebastian si tu sice užívá radostí života privilegovaných, který je mu dopřán, ale zároveň cítí, že mu něco podstatného v životě schází a okamžiky depresí utápí v alkoholu. Charles, jehož vztah k Sebastianovi je hlubší než běžné přátelství, se zamiluje do krásné Sebastianovy sestry Julie (Hayley Atwellová), ale idylické dny na panství končí s příjezdem lady Marchmainové (Emma Thompsonová). Bigotní katoličce, kterou opustil manžel a žije se svou milenkou Carou (Greta Scacchiová) v Itálii, se totiž ani trochu nezamlouvá synův svobodomyslný život... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (36)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Návratu na Brideshead by seděla o něco kratší stopáž, jelikož mi přišel film pocitově delší, než ve skutečnosti byl, protože se snažil pojmout relativně velký časoprostor. Ve filmu se stýkají zejména dvě dějové linie - vztahová a náboženská - které se v průběhu děje navzájem prolínají a ovlivňují. Co se hereckého obsazení týká, tak mě nejvíce zaujaly postavy ztvárněné Emmou Thompson a Benem Whishawem, jejichž pojetí se snad nemohlo více lišit. Vizuálně líbivé, ale příběhově až příliš roztahané romantické drama z historie. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Britsky zdrženlivý mnohoznačný film o lásce a náboženství. 1) Základním znakem filmu je ambivalence. Vztah Sebastiana a jeho matky, kterou nesnáší, vyhýbá se jí, ale neustále jí podléhá. Vztah Sebastiana a Charlese, od vzájemné přitažlivosti až k pozdějšímu odcizení. Vztah Charlese k náboženství (zde katolictví), od počátečního radikálního odmítání (Charles se definuje jako ateista) až po explicitně nepřiznanou touhu po víře na konci. Konec konců ambivalentní je i můj vztah k filmu - navzdory nudným pasážím (zejména uprostřed filmu) mě film (i když možná spíše Waughův román, musím si ho ale přečíst) přiměl přemýšlet, diskutovat, zaujímat stanoviska._____ 2) Dalším typickým znakem je nejednoznačnost. Vlastně jasně nevíte, na čem jste, a tento stav trvá i po skončení filmu. Je Charles gay anebo není? Jaké povahy je jeho vztah k Sebastianovi? Jaká je vlastně jeho motivace, pokud jde o Sebastiana, Julii i Brideshead? A jaký je jeho vztah k náboženství? Copak takhle se chová ateista? O čem vlastně ten film je? Určitě není o homosexuálech._____ 3) Spisovatel Evelyn Waugh (navzdory svému křestnímu jménu muž) píše čtivě a zajímavě a v Anglii patří mezi základní školní četbu. V jeho díle jsou zřejmé autobiografické prvky (zde např. pobyt na Cambridge, holdování alkoholu, vztah k náboženství, patrně i homosexuální zkušenost)._____ 4) Nekončící dětství Sebastiana (osmadvacetiletý Ben Whishaw s podmanivým úsměvem) se střetává s požadavky dospělosti, kterou Seb podvědomě nechce přijmout - nabízí se domněnka, že se nachází v jakési zamrzlé homosexuální fázi dospívání (o dominantní matce nemluvě). Ani u Charlese (přitažlivý, třicetiletý, britsky zdrženlivý Matthew Goode) není příliš jasné, jestli více než Sebastiana či Julii nemiluje představu, že sám je na jejich místě. Tehdy vysoce populární Freud (zemřel v Londýně 1939) by měl z koncepce postav určitě radost (knihu napsal Waugh v roce 1945, Talentovaný pan Ripley od Patricie Highsmithové, který možná také divákovi vytane na mysli, je až z roku 1955)._____ 5) Knihu jsem nečetl, neviděl jsem ani britský miniseriál a proto nemohu srovnávat. Zdá se, že nové pojetí dodalo vyznění příběhu nový rozměr jakési nejednoznačnosti, což nemusí být na škodu. Přestože film zřejmě představuje značně seškrtanou verzi románu, je zejména ve své střední části zdlouhavý a nudný. Vrcholnou scénu filmu kazí mizerná latina kněze. Zámek Howard u Yorku je fakt překrásný. Jsem zvědavý, jak se mi film bude líbit při dalším zhlédnutí. ()

Reklama

octopuska 

všechny recenze uživatele

Tyhle kostýmní britská, romantická dramata mě nikdy neomrzí. Obzvlášť s tímto obsazením. Jako vždy okouzlující Matthew Goode, roztomilý Ben Whishaw, sexy Hayley Atwell a dokonalá Emma Thompson. Jako vždy úžasná výprava, hudba, příběh.... Velmi romantický a také smutný. U těhle příběhů to, ani jinak nejde. Ben s Matthewem jsou osudoví hrdinové nenaplněných tužeb, lásek, zklamání a očekávání. Víra, náboženství a předsudky dokáží být, tak silní a krutí, že zničí a zadusí lásku i štěstí a přinesou jen neštěstí, zklamání a zničené životy. ()

Blizzard 

všechny recenze uživatele

Předchozí seriálový epos "Brideshead Revisited" s Ironsem jsem bohužel neviděl a tak nemohu kvalitu jednotlivých snímků vzájemně porovnat. Tento novější počin je však dle ohlasů jistým odklonem a zjednodušením nejen od předešlé minisérie, ale především od knižní předlohy. Vizuálně je film pěkný, oplývá poetickými záběry na sídlo Brideshead a jeho okolí, Oxford nebo také Benátky. Brideshead Revisited je především o sociálních vztazích rozdílných společenských vrstev, katolické víře, které pojí závazky učiněné bohu a v neposlední řadě o spoustě tekoucího vína, cigaretách, lásce, zradě, homosexualitě a tehdejší společnosti. Emma Thompson hraje velice zdařile, Ben Whishaw je trochu zvíře a už v Perfume: The Story of a Murderer se mi jako herec zalíbil, Hayley Atwell je můj ročník a stále přitažlivá mladá dáma, zato Matthew Goode je nevýrazný, snad až nesmělý a bez emocí. Zbytku postav není ve filmu věnováno většího prostoru a je vidět, že na to 133 minut dlouhá stopáž opravdu nestačí a asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že některé pasáže byly zcela vynechány. Druhá polovina filmu je děravější než ta první a výsledný dojem ve mně zanechaný je tak slušné britské drama, avšak trochu nedotažené. (6/10) ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Hysteričtí a nevyrovnaní mladí lidé se zasypávají dialogy, které nejsou určeny pro konverzaci, ale jako citáty pro knihu cynických bonmotů. Všichni děsivě trpí a vyrovnávají se s traumaty těžké výchovy na panství s desítkami služebníků, na krutovládu matky, která je nutila chodit do kostela a celkově na šílenou nespravedlnost světa, kde si mohou dělat co chtějí, protože mají postavení, vliv i peníze. ___ Hlavní hrdina, který pochází z prostšího prostředí, a je životem na zámku okouzlen, mi vždycky připadal, že mu nejde ani tak o lásku k mladému pánovi a později mladé slečně, ale o touhu po stejně privilegovaném životě jako mají jeho známí. Ten by snad opí….l, ehm, navázal důvěrný vztah i se smečkou zámeckých ohařů, jen aby měl pocit, že se dostal blíž k elitě.____ Příběh je natahovaný, děj nezáživný, vše je zobrazeno v pastelových barvách a zejména třeskutě břitké dialogy, které jsou ve skutečnosti nudným plácáním o vlastním egu, ztěžují už tak nepříliš přitažlivou podívanou Akorát ten zámek je fakt hezký. SHRNUTÍ: Nechoď Vašku s pány na led, mnohý případ známe, že pán spadne a sedlák si za něj nohu zláme. ()

Galerie (116)

Zajímavosti (11)

  • V DVD edícii Simon Howard odhalil, že on a jeho rodina túžili opäť privítať filmové štáby na panstve Castle Howard. Po odvysielaní televízneho seriálu Návrat na Brideshead v roku 1981 sa totiž stal hlavnou turistickou atrakciou a dúfali, že celovečerný film obnoví záujem o nehnuteľnosť. (Arsenal83)
  • Román Evelyna Waugha Brideshead Revisited, The Sacred & Profane Memories of Captain Charles Ryder (1945) vyšel česky poprvé v roce 1948 jako Nečekaný návrat: zbožné i méně zbožné vzpomínky kapitána Karla Rydera, k názvu Návrat na Brideshead bylo přikročeno až v roce 1994 (pod vlivem první seriálové verze). (NinadeL)
  • Záver filmu bol oproti koncu románu zmenený. V románe Charles vstúpi do kaplnky a pokľakne, aby sa modlil pomocou „starodávnych a novonaučených slov“, čo naznačuje, že nedávno konvertoval na katolicizmus. (Arsenal83)

Reklama

Reklama