Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (218)
1.) Seminár o pobyte a činnosti Jaroslava Cimrmana v Afrike, o hre pre Indiánov, o priateľstve Járy Cimrmana s básnikom Sládkom, o snahe vytvoriť v Afrike Malé Čechy, prvú kolóniu Čechov. 2.) Hra Afrika o stretnutí Čechov s ľudožrútmi v Afrike. Doktor Emil Žába (Zdeněk Svěrák) sa modernou 12valcovou vzducholoďou vydáva do Afriky, brat otec Cyril Metoděj (Petr Brukner) sa snaží byť pre ľudžrútov učiteľom češtiny i katechétom, mecenáš výpravy barón Ludwig von Úvaly u Prahy (Jaroslav Weigel) túži po dobrodružstve a kapitán Bohuslav Puchmajer (Genadij Rumlena) skepticky dopĺňa výpravu. Brífingy a konfrontácia s miestnymi ľudožrútmi albínmi prinesie výprave skvelé zážitky. ()
Úpadek to rozhodně není. Jen mi přijde, že poslední (Afrika, Švestka, České nebe) jsou jaksi statické co do dějového vývoje a zvratů a sází se zde spíš na paradoxy a zajímavosti. Problém potom vyvstává, když se má hra ukončit (což je třeba u Švestky). Afrika se musí vidět, audio určitě nestačí a kulisy jsou velice pěkné a vtahují do děje:) Oblíbená scéna - Vajgl "hmm zajímavého říkáte, už jsem vám říkal,že baron Ringhoffer má telefon?" Svěrák - "Tak Bohoušku můžem!!". Svěrák s nožem na krku - "Cyrile, jak se řekne "když mě nezabijete, dostanete dary"?" Cyril - "Ale pane doktore, podmiňovací věty..." 90% ()
Musel jsem hodnocení zvednout na plný počet. Čím víc to vidim tím víc se směju. Jmelí je geniální, ale naprosto nelogické. Protože je nasazené, když hercům vypadne text a nápověda usne. Jenže když nápověda spí a pak jí oním jmelím vzbudí, tak přece nemůže vědět kde se zrovna ve hře nachází a jakou repliku má nahodit. ()
K čemu tahle hra, když Severní pól již byl dobyt?! Vypadá to jako takový druhý výluh téhož čaje, ale pravda je mnohem horší. Srovnejme si jen zdánlivě opakovaný námět kanibalismu. V Severním pólu se Češi (a Sokolové k tomu!) chtějí sežrat navzájem. To je, panečku, téma! „Neměli bychom zapomínat na ideály lidství. … Víte co? Pojďme ho nechat zmrznout.“ A tady? Jacísi rádoby divoši nemající své reálné protějšky ani v Africe, ani nikde ve vesmíru, zkrátka žerou na co přijdou, například bílé cestovatele. No, a co s tím? Komáři snad lidi nežerou? --- K tomu to nejapné rytí do kněze. Budiž, většině lidí to nevadí, jenže právě proto je to sranda laciná, ano, pokleslá, až kamsi do hlubin, kde potkávat Cimrmana nejsme zvyklí. --- A je to vůbec ještě Cimrman? Není tahle hra nakonec podvrhem zlořečeného prof. Fiedlera? ()
Všimla jsem si, že tato hra dostává nižší hodnocení, ale pro mě je jedna z těch nejlepších her z cimrmanovského ansámblu. Preferuju doktora Žábu v podání Svěráka než Smoljaka. Svěrák umí mnohem lépe zobrazit ty samolibé týpky. Smoljakovi zase více sednou postavy jako tVeverka z Bitýšky v Blaníku nebo postava Varlete v Dobytí severního pólu. No z Afriky rozhodně nezapomenu jmelí, černochy albíny, J.V. Sládka nebo Petra Bruknera v podání bratra otce blbce. Si by to byl popis na dvě stránky, kdybych chtěla vypsat všechny cool věci v této hře. ()
Galerie (7)
Zajímavosti (9)
- Turecký zpěv, který můžeme slyšet při cestě do Afriky, nazpíval Petr Brukner. (mnaucz)
- Hlas muže, který se během úvodního semináře ptá, zda je možné, aby se porouchalo všech dvanáct válců vzducholodi, patří režiséru Smoljakovi. (MatyM)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
Reklama