Režie:
Michael CurtizKamera:
Ernest HallerHudba:
Max SteinerHrají:
Joan Crawford, Jack Carson, Zachary Scott, Eve Arden, Ann Blyth, Bruce Bennett, Lee Patrick, Moroni Olsen, Veda Ann Borg, Jo Ann Marlowe, George Tobias (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou slavného snímku Michaela Curtize je žena, která se po odhalení nevěry manžela postupně mění z domácí "paničky" v emancipovanou bohatou podnikatelku. Celý svět jí může ležet u nohou a muži po ní šílí. Jedinou její slabinou je nekritická láska k rozmazlené a marnivé dceři Vedě, zvláště když mladší dcerka umře na zápal plic. Tato láska přivede Mildred na pokraj zkázy, právě tak jako její milenec a pozdější manžel Monte. Osudový vztah matky k dceři je silnější než veškeré vztahy k mužům. Dokáže pro ni obětovat část svého života, možná i celý. Klasický ženský film "noir", pohybující se na rozhraní psychologického rodinného melodramatu a thrilleru, byl velkou příležitosti pro Joan Crawfordovou, která zde předvádí jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů a právem získala za tuto roli Oscara. V roli Vedy zazářila mladá Ann Blythová. Film z roku 1945 si vysloužil dalších pět oscarových nominací. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (79)
Sú charaktery ľudí, ktoré si zaslúžia dostať sa na spodok potravinového reťazca, aby zažili, čo je to bieda a škemranie o posledný zlaťák. Sú charaktery ľudí, ktorý si to uvedomujú, ale nechcú si to pripustiť a vďaka ich ignorantstvu trpí okolie a paradoxne aj oni. Sú charaktery ľudí, ktorý sa priživujú na oboch predchádzajúcich skupinách a vychádzajú z toho najlepšie, teda pokým...A čo samotný film? Je super! ()
Výtečný film, nápaditě variující základní noirový vztah hlavního hrdiny a femme fatale. Hrdinou je tentokrát matka a její osudovou ženou vlastní zkažená dcera. Výborní herci (Mildred sebou nechá nechutně zametat, ale díky výkonu Joan Crawford ji vlastně i chápete), úžasná kamera (práce se stíny jednotlivých postav je fantastická) a nominace do mé soukromé noirové top 10 zaručena. ()
Tahle Veda, to je bída. Komplikovaný příběh, plný shod a rozchodů, o ženě, která nebyla s to repektovat jeden ze základních přírodních zákonů, který rodičům (jak zvířecím, tak lidským) stanoví časovou dodbu, ve které se mají/musejí rozejít se svými potomky. A po které se pak stávají (nebo také nestávají) rovnoprávnými partnery. Film o Mildred Pierceové, která hodlala obětovat nejen sebe a svého manžela, ale i vše ostatní, aby si získala věčnou přízeň své dcery, psychicky narušené (absencí sociálního, potažmo rodiného cítění, není zřejmě pouze důsledkem špatné výchovy) Vedy Pierceové, je vypointován na špičku nože, a závěrečná katarze je sice koncem filmu, nikoli však koncem příběhu. Pozn. 1: Onou hrotící špičkou nože je vztah Pierceových k degenerovanému šlechtici Monte Beragonovi. Pozn. 2: Joan Crawfordová získala za svojí roli "Academy Award" pro nejlepší herečku; scéna je podrobně popsána ve filmové biografii její adoptivní dcery Christine. Pozn. 3: Nevím do jaké míry byla použita práce na scénáři od Williama Faulknera, nicméně je zde výrazně cítit. Pozn. 4: Možná buďme rádi, že neznáme všechny rozpory Michaela Curtize s Joan Crawfordovou, alespoň ve filmu byly uhlazeny. ()
Víc než noirové krimi spíš čekejte intenzivní, temné drama. Joan Crawford brilantně vykreslila postavu ženy, která je roztržena mezi plány ambiciozní businesswoman a touhou po soukromém klidu a štěstí. Mildred je sice rázná a sebevědomá, ale taky romanticky důvěřivá - což se lidé v jejím okolí nebojí zneužít. Rozmazlená dceruška Veda tady funguje jako filmový ekvivalent antikoncepce, tak krásnou zápornou postavu už jsem dlouho neviděl. Vřele doporučuju. ()
V hlavní roli úchvatná Joan Crawford, která nemusí být symbolem hollywoodské krásky, stejně jako její obrovská sokyně Bette Davis, ale nic to nemění na tom, že dívat se na ni jako na hlavní postavu, prostě stojí za to. Neskutečná herečka. Ano, příběh má slabiny, ale to, jak je to herecky podáno, to samo o sobě některé momenty vynahrazuje. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (17)
- Stejně jako ve filmové roli, tak i paradoxně v osobním životě měla Joan Crawford špatné vztahy se svými potomky. Christinu Crawford její adoptivní matka poznamenala natolik, že o svém dětství sepsala knihu, podle níž byl natočen film Drahá maminko (1981). (Ganka)
- Než se film začal točit, bylo odmítnuto osm scénářů. (Kulmon)
- Rozhlasová verze příběhu se vysílala od června 1949 do července 1954 a postavu Monteho namluvil sám Zachary Scott. (SeanBean)
Reklama