Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michelangela Buonarrotiho a papeže Julia II... Počátkem 16. století proslul během svého pontifikátu „papež válečník“ Julius II. (R. Harrison) zejména svou výbojnou politikou za účelem posílení pozice Papežského státu. Také však i jako mecenáš umění, který po sobě hodlal zanechat dílo velebící slávu Boha. K tomu mu měl posloužit geniální, ale vzpurný sochař Michelangelo Buonarroti, jemuž papež nařídil, aby se postaral o výmalbu stropu Sixtinské kaple. Umělec excelující zejména jako sochař sice zakázku přijal a na freskách začal pracovat roku 1508, ale často se vůli papeže vzpouzel. To vyústilo v několikaletý spor dvou neústupných osobností… Historický snímek Carola Reeda nominovaný na pět Oscarů a natočený podle předlohy Irvinga Stonea "Agónie a extáze" nabídl vedle impozantní výpravy hlavně herecký koncert Charltona Hestona a Rexe Harrisona v úlohách zcela rozdílných individualit, jejichž náhled na svět se často různil. Jako poctu velkému sochaři, architektovi, malíři a básníkovi Michelangelovi také tvůrci natočili krátký prolog o jeho díle, který předchází vlastnímu filmovému příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (127)

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem to viděla! Možná je dobře, že až teď, kdy už mám za sebou návštěvu Sixtinské kaple. Ve všech možných publikacích, hlavně průvodcích, psali, že nikdy nebudete dostatečně připraveni na šok, jaký Vám kaple způsobí. Takže já jsem byla na šok připravená, a přesto přišel! Ty roky dřiny, které tam Michelangelo zanechal, ta energie, jeho víra, pokora před Bohem, která mu ovšem nebránila stát si za svým před náměstkem božím na Zemi, Michelangelův opravdu titánský duch, já to ani neumím popsat - to vás prostě totálně uzemní! Myslím, že film toto výborně vystihuje. Líbí se mi i naučný úvod do Michelangelova díla a nemám pocit, že se ve filmu nic neděje - vždyť sledujeme vznik určitě největšího uměleckého díla na světě! Charlton Heston Michelangela nehraje, on jím prostě je...Musím se podívat ještě minimálně jednou, tohle je po dlouhé době zase film, pro který mi pět hvězdiček nestačí. Doporučuji knížku Deník blázna Michelangela. Aktualizace: Tak jsem se znovu podívala, a ne jednou a na komentáři nic neměním, dodávám jen, že nejsilnější scénou je pro mě noční komorní scéna až intimní rozmluvy Michelangela s papežem v kapli na lešení pod stropem. Nádhera! Umělý historicky naprosto nepodložený ženský element pro mě naprosto zbytečný... ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tak jsem po delší době zatoužil opět po návratu ke svým retro filmům a pokračování v roce 1965. Ve službách papeže je jedním z mnoha historických filmů, které toho roku vznikly. Není to žádný sandál plný bitev, nejsou tu žádné extra honosné kulisy či davové scény (ale dostačující). Je to v podstatě komorní příběh o dvou postavách - papežovi Juliovi a malíři Michelangelovi Buonarrotim a o malování stropu sixtínské kaple. Troufám si říct, že příběh mírně vycucaný z prstu, nijak překvapivý či objevný. Nicméně jsou to skvostné herecké výkony, které to táhnou ke hvězdám. Rex Harrison je přesně takový pyšný, bojechtivý a rozkazovačný papež jakým v té době nejvyšší církevní představitel určitě byl. A Charlton Heston ho ještě strká do kapsy - v jeho podání je Michelangelo umělcem větším než život, namyšleným, odmítajícím se komukoliv pokořit, vysmívajícím se kritikům, ve slabší chvilce litujícím neschopnosti milovat a přitom plný lásky k Bohu. Sochař který nechce malovat, který odmítá práci a ve finále za ni bojuje a který je s papežem neustále ve sporech. Až ve finále k sobě oba muži najdou cestu, respekt a pochopení. Parádně zahrané přesně tím způsobem, který by dneska nikdo nedokázal a proto silné 4*. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pozrieť si významný film takmer 60 rokov po jeho vzniku svedčí, že nepoznaných miest na mojom filmovom nebi je stále ešte dosť.  Knihu Irvinga Stonea som kedysi dávno prečítal, fresky v Sixtínskej kaplnke poznám a napriek tomu bol film pre mňa veľkým zážitkom. Stret tých dvoch silných osobností aj v situácii keď pápež bol viac vojvodcom, než pápežom a Michelangelo bol z donútenia viac maliarom ako sochárom odôvodnil aj zdanlivú dejovú jednotvárnosť diela. Ono to ani nebolo veľmi o freske, ale skôr o ľuďoch, o živote, o viere, o predstavách a nádejach. Hľadal som v pamäti, kedy v minulosti som videl tak presvedčivo zahraný stret dvoch osobností a našiel som ho v Glenvillovom Becketovi s Burtonom a O'Toolom. Ale to neuberá ani jednému z filmov na jedinečnosti. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Nesedí mě dokumentární úvod, do hraného historického filmu dle mě nepatří. Jinak celý film stojí na výborném obsazení dvou hlavních rolí a skvělých hereckých výkonech. Tomu není co vytknout. Výprava je také úchvatná. Nicméně scénář a režie na mě působil trochu mdle. Něco tomu zkrátka chybělo, místy jsem se nudil a některým scénám chyběla lepší gradace. Přesto je to vysoký nadprůměr. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Další vynikající snímek s Charltonem Hestonem v hlavní roli. Režisérsky velmi slušně zpracovaný historický námět o zřejmě nejvýznamnější části života Michelangela. Hodnotu snímku podtrhuje skutečnost, že režisér se poměrně verně řídil historickými fakty, což je v dnešní době věc téměř nevídaná. Výkon Ch. Hesona a Rex Harrisona nelze označit jinak, než jako herecký koncert. Jedinou pochybnost ve mě vzbuzují některé dialogy mezi papežem a umělcem, kde měl režisér značný prostor pro fabulaci a postoje umělce vůči nejmocnějšímu muži tehdejšího světa jsou někdy na hranici uvěřitelnosti. Ale to nijak neubírá na kvalitě snímku, který si jednoznačně zaslouží 5*. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (18)

  • Charlton Heston byl v jednom interview dotázán, koho z postav, které ve filmech hrál, by si pozval na večeři. Odpověděl, že Michelangela, ale dodal, že malíř by se - stejně jako ve filmu - neukázal. (liquido26)
  • Na východní zdi Sixtinské kaple vidíme dvě fresky namalované v 70. letech 16. století Matteem de Lecce a Arrigem Paludanem. Vzhledem k tomu, že film se odehrává v letech 1508-1512, tyto fresky v té době na zdi být nemohly. (liquido26)
  • Filmaři nedostali povolení točit v Sixtinské kapli, a tak museli vytvořit repliku ve studiu v Římě. (liquido26)

Reklama

Reklama