Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Steve McQueen jako nepoddajný vězeň Motýlek se svérázným tetováním a Dustin Hoffman jako slabší, intelektuálně založený padělatel peněz Louis Dega, vytvořili hlavní herecké úlohy v nezapomenutelném filmu režiséra Franklina J. Schaffnera. Vypráví příběh mužů, kteří jsou za své zločiny odsouzeni na doživotí a deportováni do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Po svém příjezdu trestanci uslyší od ředitele tábora: „Ode dneška patříte trestní správě Francouzské Guayany. Odsouzenci na osm a více let zůstanou po odpykání trestu v Guayaně na práci jako kolonisté po dobu původního rozsudku. Národ vás odepsal. Francie vás vyvrhla.“ Právě v pracovním táboře se Motýlek spřátelí s vězněm Degou. Myšlenka na útěk je jediné, co ho udržuje při životě. Po jeho prvním neúspěšném útěku se po čase pokusí uprchnout z tábora společně… Film byl natočen podle pamětí bývalého trestance a galejníka Henriho Charriera (1906–1973), exteriéry vznikaly v tropických krajích Střední Ameriky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (696)

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Mám výhodu v tom, že nemusím porovnávať a konfrontovať film s knižnou predlohou, ktorú som nečítal...Schaffnerovi nesporne "sedeli" veľkolepé projekty (napr. aj geniálny Patton) pri ktorých zúročil svoj rozprávačský talent. Darabont mal určite výhodu v tom, že sa mohol inšpirovať (okrem Portrétu Rity H.) filmami ako Útek z Alcatrazu alebo práve týmto filmom. Veľmi pekne až naturalisticky zobrazený život trestancov, nezdolná túžba po slobode a sila priateľstva. Na tých pár nudnejších a rozvláčnejších pasáži sa dá zabudnúť a prežiť to "bez ujmy", pretože sú bohate vyvážené omnoho väčším množstvom napínavých, zaujímavých, emocionálne silných pasáží (alebo sa stačí iba kochať nádhernou výpravou a prostredím:) O hereckých výkonoch je aj zbytočné hovoriť, skvelé! Motýlik je každopádne parádna kinamatografická nestarnúca klasika, na ktorú sa bude dať pozerať aj o 30 rokov. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vymaž si z hlavy naději a masturbuj co nejméně. Bere to sílu." Dle mého názoru by vězení nemělo být dovolenkovým táborem, kam se klienti rádi vracejí a to na Ďábelských ostrovech je přesně dle mého gusta. Horší je to s Henri Charriérem. On totiž ve své knize tvrdí, že je nevinný a to bych mu pak fandil v útěku až bych si vykřičel hlasivky. Jenže porota nepochybuje o tom, že je vrah a v takovém případě mé neméně hlasité fandění bude patřit ostraze. K filmu se tedy snažím přistoupit jako nestranný divák a musím se přiznat, že tamní vězeňský systém mi příliš zábavy nepřinesl, brodění se bahnem taky nebylo nic příjemného a ta tolik opěvovaná touha po svobodě to u mne na víc než tři hvězdy nevytáhla. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Kdyz jsem to videl kdysi davno, tak mi to prislo jako desne nudna kravina, ale kdyz jsem to ted videl po letech znovu, zmenil jsem nazor. Tenhle film je hodne drsnej, zaroven ale plnej nadeje a rozhodne na vas zapusobi. Herci byli vybrany dobre, ale jasne lepsi je Steve McQueen, i kdyz se Hoffman snazi, tak mi pripadal spis jak nakej trouba s velkejma brejlema, co furt cumi do blba. Ale i kdyz vypadal desne smesne, tak herecky to zvlad dobre. Pribeh je hodne zajimavej, v zajimavym prostredi a vubec nenudi, ale ten zaverecnej utek mi prisel takovej desne na rychlo. Uz hodne dlouho jsem nebyl u filmu tak napjatej jak to vse dopadne jako u tohohle. Podle me to je nejlepsi film od Franklina J. Schaffnera. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Sprdnúť film,ktorý sa zapísal do svetovej kinematografie, len preto, že kniha je lepšia?Zfilmovať tak kvalitnú a masovo obľúbenú knihu,nie je jednoduché a je pochopiteľné,že nie každý je spokojný. Je velmi ťažké vtesnať do dvojhodinového filmu všetky postavy a udalosti, keď v knihe autor venuje dve strany len citovému rozpoloženiu hlavného hrdinu. A to hlavné, každý má svoju fantáziu a hlavného hrdinu si predstavuje inak. Myslím, že S.McQueen to zvládol úplne fantasticky a toto je film pre ktorý sa narodil. Dega v podaní D.Hoffmana za ním nijako nezaostáva. Videl som to mnohokrát, prvýkrát asi keď som mal osem rokov, ale ani po toľkých rokoch film nestratil na príťažlivosti.A to sa o každom filme nedá povedať. Scény na samotke,chytanie krokodíla,motýlov...,no nádhera."A za koľko by ste preniesli tohto?"...100%. ()

Galerie (84)

Zajímavosti (26)

  • Na začátku filmu nosí postava Louise Degy brýle s tlustými skly. Dustin Hoffman musel kvůli nim nosit upravující kontaktní čočky, aby vůbec něco viděl. (DaViD´82)
  • Filmaři vystavěli věznici dle jejích originálních stavebních plánů. Jde o přesnou repliku, což potvrdil i sám autor předlohy Henri Charrière, když se byl podívat na natáčení. (DaViD´82)

Související novinky

Reklama

Reklama