Režie:
Krzysztof KrauzeKamera:
Krzysztof PtakHudba:
Bartłomiej GliniakHrají:
Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Budnik, Katarzyna Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel, Magda Celówna, Ewa Wencel (více)Obsahy(1)
Film vychází z autentických údajů o životě Epifana Drowniaka, proslulého jako naivní malíř Nikifor Krynický. V roce 1960 ho objevil malíř Marian Wlosiński, který se živil výzdobou lázeňských domů v Krynici, kde Nikifor nabízel rekreantům své obrázky. Nikifor se pak usadil v Marianově pracovně a ten, fascinován ryzostí a půvabem jeho výtvarného projevu, se ho ujal. Ve snaze pochopit fenomén zdravotně a mentálně postiženého muže Marian rezignoval na vlastní tvorbu i na rodinný život. Obětavě, bez odezvy a náznaku vděčnosti zajistil Nikiforovi sociální zázemí a v roce 1967 mu zařídil výstavu v prestižní varšavské galerii... Styl filmu je odvozen z naivistického vidění Nikifora, kterého v bytostném souznění ztělesnila osmdesátiletá Krystyna Feldmanová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Slušný film, který však věnuje až příliš mnoho pozornosti Marianovi a Nikifor je převážně líčen v rámci jeho života, což mi úplně nesedělo. Další podivnou věcí je, že Nikifor několikrát kritizuje Marianovo dílo a chybí jakákoli zpětná vazba. Následný přerod mezi nesnášenlivostí k Nikiforovi a pozdější se věnování Nikiforovi se mi zdálo nevěrohodné. Také mohlo být ukázáno Nikiforovo dílo více než jen několika nedetailními obrázky z výstavy a galerií před titulky. Herecký výkon v podání Krystyny Feldman je bezchybný, že ani nepoznáte, že to hraje žena. *** Ve zkratce: Nikifor je borec. ()
Pro mě skvost ,-když už jen proto,jak je nutné při sledování tohoto filmu zpomalit a nechat ho přijít k sobě. Při tak obrovské nabídce konzumu všeho,kdy je nám vše cpáno až pod nos,mnohdy téměř násilně a samozřejmě podbízivě, je tu najednou film,který neohromí ,,úžasnou kamerou", ,,velkolepou výpravou",či ,,strhujícím dramatem",ale prostotou vyprávění o nalezené genialitě na hranici bytí.---Překvapivě nízká hodnocení mě ani nepřekvapují.I když je to tu samý filmofil,těžko mít za zlé to všeobecně tendenční hodnocení a o podléhání modním vlivům ,-o obecnému vkusu ani nemluvě.Jiné mé hodnocení některých jiných filmů tomu samozřejmě také často odpovídá.---Herecký part paní Feldman jsem ocenil až dodatečně.Nezatížen žádnými recenzemi a nadbytečnými informacemi jsem při sledování vůbec netušil že Feldman je žena! ()
Tohle podle mne film hodný zařazení do "Klubu náročného diváka" - asi jej mnoho lidí nebude mít mezi svými nejoblíbenějšími... ZAJÍMAVOST: Do konce filmu jsem nepopznala, že Nikifora nehraje chlap:-) ... ačkoliv jsem měla z té postavy takový zvláštní pocit... Proměna je asi dokonalejší než v Tootsie. :-))) ()
Pár vyšších hodnocení se tu objevilo ,ale žádný nic moc pozitivní komentář.Pár týdnů se mi tento film doma válel na DVD a pod vlivem zdejšího ne zrovna nadšení se mi do něj úplně nechtělo.Jaké však bylo mé překvapení.Žádná nuda,žádný životopisný příběh ,ale nádherně čistý lidský příběh.Příběh plný symbolů, chvílemi až "naivních" symbolů, v němž o samotného Nikifora podle mne až tolik nešlo.Sledovala jsem Mariana a jeho postupnou fascinaci tímto "naivním" malířem a to i za cenu vlastních velkých obětí.Chválit zde herecký výkon Krystyny Feldman je sice zbytečné ,ale přece jen si to nemohu odpustit.Bravo!........"Mají tam rádio? -Kde? -V nebi. -Ano velká a malá,různá. -Dřív neměli........". ()
Průměrný film s pozoruhodným výkonem Krystyny Feldman v hlavní roli. Těm nejlepším filmům o malířích (Caravaggio, Andrej Rublev) se nemůže ani rovnat. On to vlastně ani film o malíři není. Oproti Nikiforovu dílu je upřednostňováno velmi frekventované téma: outsider, kterého se ujme "normální jedinec", který se tímto stane lepším člověkem (viz např. Rain man). ()
Reklama