Režie:
Krzysztof KrauzeKamera:
Krzysztof PtakHudba:
Bartłomiej GliniakHrají:
Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Jerzy Gudejko, Jowita Budnik, Katarzyna Paczyńska, Artur Steranko, Marian Dziędziel, Magda Celówna, Ewa Wencel (více)Obsahy(1)
Film vychází z autentických údajů o životě Epifana Drowniaka, proslulého jako naivní malíř Nikifor Krynický. V roce 1960 ho objevil malíř Marian Wlosiński, který se živil výzdobou lázeňských domů v Krynici, kde Nikifor nabízel rekreantům své obrázky. Nikifor se pak usadil v Marianově pracovně a ten, fascinován ryzostí a půvabem jeho výtvarného projevu, se ho ujal. Ve snaze pochopit fenomén zdravotně a mentálně postiženého muže Marian rezignoval na vlastní tvorbu i na rodinný život. Obětavě, bez odezvy a náznaku vděčnosti zajistil Nikiforovi sociální zázemí a v roce 1967 mu zařídil výstavu v prestižní varšavské galerii... Styl filmu je odvozen z naivistického vidění Nikifora, kterého v bytostném souznění ztělesnila osmdesátiletá Krystyna Feldmanová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Co říci závěrem? V tomto filmu se nic neděje a neshledávám zde ani nic geniálního. Jde totiž o naprosto typický karlovarsko-festivalový snímek, na nichž (věřím) všichni tak rádi doháníme spánkový deficit minulé noci. Proč zrovna tenhle vyhrál hlavní cenu, je mi záhadou. Ale vyhrál i na festivalu v Chicagu. Možná zde tedy bude nějaká tajná kvalita, kterou je schopno zachytit jen oko zkušeného festivalového porotce. Všem ostatním přeji dobrou noc (a hodně štěstí)! ()
...Na MFF v Karlových Varech opěvovaný film mě zase až tak nezaujal... Kromě Krystyny Feldman a jejího výkonu průměr co se týče příběhu i ostatních herců, i když námět nebyl špatný... Škoda, že polská kinematografie se nijak neprosazuje (naposledy dobré pouze Quo Vadis z roku 2000 a stará dobrá Sexmise s perfektním námětem z roku 1984)... ()
Slušný film, který však věnuje až příliš mnoho pozornosti Marianovi a Nikifor je převážně líčen v rámci jeho života, což mi úplně nesedělo. Další podivnou věcí je, že Nikifor několikrát kritizuje Marianovo dílo a chybí jakákoli zpětná vazba. Následný přerod mezi nesnášenlivostí k Nikiforovi a pozdější se věnování Nikiforovi se mi zdálo nevěrohodné. Také mohlo být ukázáno Nikiforovo dílo více než jen několika nedetailními obrázky z výstavy a galerií před titulky. Herecký výkon v podání Krystyny Feldman je bezchybný, že ani nepoznáte, že to hraje žena. *** Ve zkratce: Nikifor je borec. ()
Pár vyšších hodnocení se tu objevilo ,ale žádný nic moc pozitivní komentář.Pár týdnů se mi tento film doma válel na DVD a pod vlivem zdejšího ne zrovna nadšení se mi do něj úplně nechtělo.Jaké však bylo mé překvapení.Žádná nuda,žádný životopisný příběh ,ale nádherně čistý lidský příběh.Příběh plný symbolů, chvílemi až "naivních" symbolů, v němž o samotného Nikifora podle mne až tolik nešlo.Sledovala jsem Mariana a jeho postupnou fascinaci tímto "naivním" malířem a to i za cenu vlastních velkých obětí.Chválit zde herecký výkon Krystyny Feldman je sice zbytečné ,ale přece jen si to nemohu odpustit.Bravo!........"Mají tam rádio? -Kde? -V nebi. -Ano velká a malá,různá. -Dřív neměli........". ()
Tohle podle mne film hodný zařazení do "Klubu náročného diváka" - asi jej mnoho lidí nebude mít mezi svými nejoblíbenějšími... ZAJÍMAVOST: Do konce filmu jsem nepopznala, že Nikifora nehraje chlap:-) ... ačkoliv jsem měla z té postavy takový zvláštní pocit... Proměna je asi dokonalejší než v Tootsie. :-))) ()
Reklama