Režie:
Hany Abu-AssadKamera:
Antoine HéberléHudba:
Jina SumediHrají:
Kais Nashif, Ali Suliman, Amer Hlehel, Hiam Abbass, Lubna Azabal, Ashraf Barhom, Olivier MeidingerObsahy(1)
Snímek palestinského filmaře působícího v Nizozemsku přináší alespoň zčásti odpověď na palčivou otázku, kdo jsou sebevražední atentátníci a jaké mají motivy. Kamarádi z dětství Said a Khaled žijí v Nábulusu a pracují v autodílně. Jednoho večera jim oznámí, že byli vybráni jako mučedníci k provedení atentátu v Tel Avivu. Mladíci úkol přijmou jako samozřejmost. Stráví poslední noc s rodinami, které se nesmějí nic dovědět. Ráno podstoupí ve štábu příslušné rituály a dostanou se přes drátěný plot na izraelské území. Akce se však nečekaně zhatí a oni mají ještě čas zvažovat svůj úkol. Důležitou roli v tom hraje dívka Suha, která dlouho žila v cizině a která tvrdí, že existují i jiné cesty k řešení obtížné situace Palestinců, než jsou vraždy nevinných lidí. Drama se odehrává v průběhu necelých dvou dnů a tvůrce je za obtížných podmínek natáčel na autentických místech. Filmaři se snaží o objektivitu i o jednoduchý realismus. O to zřetelněji vystupuje na povrch tragické dilema rozdělené země i lidí. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (121)
Letmý náhľad na tému samovražedných atentátov, ktorý sa úspešne vyhýba skĺznutiu do dokumentárneho spracovania zameraním sa na osudy dvoch priateľov a ich neisté kroky v ústrety vše objímajúcemu vykúpeniu. Napriek všetkému ale zlyháva emočná iskra, bez ktorej zostáva divák len na pokraji zaujatia inak veľmi silnou témou. 3,5* ()
Bohužel..Paradise now mě vůbec neoslovil. Snaží se být velmi nekomerčním snímkem (kterým rozhodně je), což se mu ovšem nevyplácí. Chybí jakákoliv akce..to v žádném případě nemusela být chyba, kdyby si režisér poradil se složitým tématem motivu k sebevražednému útoku. Celou dobu se snaží vyzobrazovat vyprahlý život hlavních postav, ale tu zúžující tísnivost se mu předvést nepovedlo. ()
Paradise now sa dosť pomaly a televízne rozbieha, zopár hercov, zopár interiérov a jasná zápletka. Lenže keď sa kamera vydá do ulíc medzi ľudí, ako keby aj film chytil dych. Postavy začnú o svojom údele pochybovať, začne sa vo veľkom jazdiť autom a bohužiaľ sa začne aj polopatisticky filozofovať. Sayidova priateľka je tu preto, aby svojimi ústami vyjadrovala názory režiséra a true liesovská spoveď je vyjadrením jeho pohŕdavého postoja k manipulátorom, ktorí by svoj život za svoj cieľ neboli schopní obetovať (Cameronova voľba pri zahraničných oscaroch bola asi jasná :)). Ešte sa mi z technického hľadiska páčilo, že Assad pri toľkých dialógoch v autách používal viacero kamier, čo bolo asi dosť prácne. Pri tak nízkorozpočtovom filme to oceňujem. ()
Paradise Now je jeden z těch snímků, který se nijak nevnucuje a jeho název sám o sobě je úplně jasný. Vůbec nic se nezmění, žádný ráj teď hned nebude a už vůbec ne tímto způsobem, který nám tvůrci předložili. Jak tam říkala Suha o jiných možných alternativách, tak bylo jasné, že i kdyby s tím souhlasilo určité množství lidí, tak ve většině je tam tak zakořeněná nenávist, pomsta, tradice a pochopitelně vše ve jménu Alláha, že o tom ani neuvažují. Nicméně bylo zajímavé sledovat Khaleda se Saidem jak se to v nich mlelo a mně bylo jen smutno z faktu, že to byl jen malý koncentrát sebevražedného běsnění a to ne jen na těchto územích. Pocit, že to prožívám přímo s nimi na místě, tak za to tvůrce oceňuji. - Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. ()
Poté, co jsem v Karlových Varech na novinářské projekci trpěl u kýčovitého Omaru, filmu bez jediné sympatické a racionální postavy, jsem doufal, že předchozí film Abu-Assada bude přece jen trochu jiný a lepší, už jen s ohledem na jeho pověst, festivalové úspěchy a nominaci na Oscara. A ono ejhle - úplně naopak, po všech stránkách horší, byl to ještě větší bič na mou trpělivost, a to nemluvím o dosti propagandistických sklonech, které jsou prezentovány ve snaze zakrýt je údajným lidským příběhem. Já jen opětovně žasnu, za co se v Americe nominuje na Oscara nebo v Evropě zařazuje do soutěže áčkového festivalu. ()
Galerie (13)
Photo © Warner Independent Pictures
Zajímavosti (2)
- Českou stopou ve filmu je vůz Škoda, který se objevuje v 53. minutě. (Rugero)
- Jedná se o první palestinský film nominovaný na Oscara. (ČSFD)
Reklama