Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Filmová adaptace stejnojmenné knihy autorky Pat Barkerové nás zavádí do zákopů první světové války. Zde jsme svědky každodenních hrůz, které se na mnohdy mladičkých vojácích podepisuje zejména po emocionální stránce, a tak dva z nich sledujeme do Craiglockhartské válečné nemocnice ve Skotsku a postupně se dozvídáme životní příběhy ostatních pacientů. (Morien)

(více)

Recenze (18)

drankeryth 

všechny recenze uživatele

Nudny film a este aj zbytocne zdlhavy. Zas zabodovali prekladatelia filmu. Preco Za predni linii? Original nazov nesie meno Regeneration, co je uplne ine slovo. Cakal som, ze sa to bude odohravat na bojovom poli, ale cele sa to nieslo v nemocnicnom sanatoriu, co ma sklamalo. Bod davam za obal, ktory sa im podaril a nepatrne letme pohlady na bojisko vo Francuzsku. Zvysok filmu mi nicil nervy:( ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Film o první světové válce by to měl mít celkem lehké, protože líčí dramatické události, ze kterých se dá čerpat nespočet příběhů odehrávajících se na hraně. Bohužel tohle drama trpí, jak to jen říct, rozvleklostí, chudokrevností a navíc je postižené takovým tím společensky omezeným pohledem. Neodehrává se totiž ve frontových zákopech a nelíčí krvavé boje, nýbrž se zaměřuje na psychické rozpoložení britských důstojníků v sanatoriu, kde se léčí válečná traumata. Je to snímek natočený z pohledu lepších lidí, kteří sice mohou krvácet a umírat, ale jejichž postavení je vždycky nesrovnatelné se zkušenostmi plebsu v zákopech plných špíny, štěnic, mizerného zásobování, tyfu, pachu potu a moči. Tihle lepší lidé sice na ony prosté kmány vzpomínají a soucítí s nimi, jenže je to takový ten pohled šlechtice, který soucítí se svými poddanými. Ono sanatorium je totiž celkem fajnové, aby ne, když je situováno do zámeckého sídla, lékařská komise rozhodně nepřipomíná kolegy z Haškova Švejka a najde se spoustu času na filozofické rozjímání, psaní básniček a hovory málem o ničem. Válka se připomíná jen v několika flashbacích ve vzpomínkách na prožité hrůzy a pak závěrečným loučením hrdinů v epilogu. Zapamatováníhodné jsou vlastně jen dvě scény, jedna drastická, kde lidské oko skončí ve dlani velícího důstojníka, a pak scéna kapitulace německých jednotek na frontě, kde vidíme vyčerpané rezignované tváře čerstvých odvedenců i zkušených válečných veteránů. Třetí hvězdička je v tomhle případě nedomrlá a dávám ji výhradně za herecké obsazení a předvedené herecké výkony. Celkový dojem: 50 %. ()

Reklama

Danny88 

všechny recenze uživatele

Nerozumiem preco Pepici vo vacsine pripadom uplne pozmenia originalny nazov filmu? Regeneration=Za predni linii??? Drbnu hocijaky preklad a je im jedno ci vystihuje film alebo jeho podstatu len aby sa to lepsie predavalo? Skor by som to prelozil ako zregenerovanie pripadne zotavenie sa. Samozrjme ze je to asi marketingovy tah ako zlakat divaka na vojnovu temu filmu tym ze uplne prekrutia nazov a obal vylepia vojnovymi scenami ktorych vo filme je fakt len par!!! Som naozaj velmi sklamany lebo som cakal vojnovu dramu odohravajucu sa niekde na Francuzkom fronte. Dolezitejsi nez obal je jeho obsah!!! A o tom ma utvrdil tento film. Co vystihuje film je originalny nazov. Zotavenie sa par vojakov ktory trpia depesiami z vojny.Nuda nuda nuda tu jednu hviezdicku davam za tych par bojovych scen ktore trvali len skundy a ku konci keby som ich mal spocitat dohrodmady by nepresiahli ani 5 minut zo 114 min. stopaze. Velka skoda! ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Kdo čekal Gallipoli musí být zklamán. I já jsem čekal soudě dle obalu DVD bahno zákopů první světové kdesi u Verdunu... O to více jsem byl překvapen dějem filmu, který se odehrává v sanatoriu pro duševně nemocné britské armádní důstojníky. Někdo trpí mutismem (oněměním), někomu se stále opakují hrůzy ze zákopů atd... Cílem sanatoria je většinu mužů dát alespoň trochu do kupy a poslat zpátky do masomlejnu fronty... Do sanatoria se však dostane zvláštní případ. Je tam poslán důstojník, hrdina, vyznamenán válečným křížem za statečnost. Ten si během bojů uvědomí, že válka již není obranná, ale útočná a podá svým nadřízeným důstojníkům písemný protest proti nesmyslnosti dalšího obětování můžů a vyznamenání hodí do jezera. Nadřízení vzhledem k delikátní povaze situace a medializace protestu důstojníka nepošlou před válečný soud, ale umístí jej do psychiatrického sanatoria, kde mu má vedoucí lékař domluvit, aby protest odvolal. A zde se začne odvíjet psychologická bitva mezi vedoucím psychiatrem a zcela zdravým mužem. Ačkoliv role jsou na začátku rozdány (oba jsou totiž armádními důstojníky, kteří jsou povinni poslouchat rozkazy) nekončí film tak jednoznačně jak začal. Jedná se o skvělé psychologické drama, kde scény válečné vřavy slouží jen k drobným náhledům do vzpomínek mužů, kteří ač nezraněni fyzicky byli zraněni na duši. Texty rozhodně nejsou nudné, jen poněkud náročnější na pozornost a empatii ke klientům sanatoria. Konec konců psychiatrie se snaží touhy, myšlenky, noční můry atd. dát do verbální a tudíž pochopitelnější a uchopitelnější formy..... Velká spokojenost !!! ()

CYP3A4 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pohled a výzkum a léčbu posttraumatického stresu během první světové války. Oproti autorům některých jiných komentářů si nemyslím, že by zařízení v Craiglockhart bylo určené pouze pro privilegované důstojníky z lepších vrstev. Jako příklad lze uvést již samotného Wilfreda Owena. Klidná a rozvleklá nálada zámeckého sanatoria je v ostrém kontrastu hrůz zákopové války první světové války. Ale v zařízeních jako bylo toto, se položili základy terapie vojáků postiženými děsy války, která by jim dovolila návrat do normálního života. A dále válečná poesie první světové války nebyla psána pouze v oázách klidu ve stylu Craiglockharta, ale i přímo na frontě. Za přední linií není válečný film ve stylu hrdinského utrpení a hrdinských vítězství i porážek. Jde spíše o sledování regenerace zmučených duší první světové války, přesně jak stojí v názvu původní předlohy filmu. **** ()

Galerie (13)

Zajímavosti (4)

  • Gillies MacKinnon soutěžil o cenu British Independent v kategorii nejlepší režie. (Terva)
  • Allan Scott a Peter R. Simpson soutěžili o cenu Alexandra Korda, která je v rámci cen BAFTA udělována za nejlepší scénář. (Terva)
  • Mychael Danna soutěžil o cenu Genie v kategorii nejlepší hudba. (Terva)

Reklama

Reklama