Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Provokativní a komický snímek podle námětu spisovatele Jerzy Kosinski vypráví příběh zahradníka Chance, který je po celý svůj život uzavřený v domě ve Washingtonu DC. a svět zná jen z televize. Když se náhle ocitne ve skutečném světě, zaplete se do úzkého kruhu protřelých vládních poradců, kteří touží po "moudrosti mudrců." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (372)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Labutí píseň Petera Sellerse. Geniální filmová adaptace knihy Jerzy Kosinskiho. Formálně i strukturálně čistý film - bez experimentálních střihových přechodů, bez progresivní práce s kamerou, a také bez zbytečného větvení jednoduchého příběhového rámce - poklona jednoduchosti a přímočarého vyprávění... Jedna základní dějová linie sledující prostý příběh mentálně retardovaného (či možná autistického?) zahradníka, jenž si své povolání nese později i ve svém jméně... Oslava umírněného herectví Peter Sellerse, který za tímhle projektem stojí především - to on si ho vymohl na studiu a považoval ho za svou bilanční uměleckou šanci. Peter Sellers tu hraje tak, že v podstatě svým hereckým výrazem neguje celou svou předešlou hereckou tvůrčí dráhu - zmizelo všechno přehrávání, prvoplánová situační komika, humor založený na pantomimě a gagu, přichází skutečné herecké mistrovství nebo možná kontemplace - člověk bez osobnosti, bez smyslu empatie, jehož ostatní považují za génia...kdo ví, co všechno Peter Sellers v tomto podobenství viděl... Na diváka působí především dva silné momenty - ta čistota, jednoduchost (jakoby tvůrci osekali vše nepotřebné a přebývající důsledně poučeni premisou Occamovy břitvy) a satirické vyznění... Satira útočící na televizní základ americké ,,televizní" demokracie, na zaslepenost světa mocných, kteří mezi sebe často vezmou člověka podobného Chancymu Zahradníkovi...ale i na nás samotné, na to, jak si konstruujeme mínění o objektu na základě torza skutečně relevantních informací... Tenhle film přesto nádherně pohladí a i vy můžete spolu s postavou Petera Sellerse díky našemu přínosnému mediálnímu věku empaticky říci: Byl jsem při tom... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Rád se dívám“ Fascinující příběh o muži bez emocí, bezmoci ostatních z jeho „nezaškatulkovatelnosti“ a politické impotenci. „Je takový jiný… opravdovější“, podotýká jedna z postav k osobě titulního hrdiny, a „čistší“, chce se dodat. Celý svůj život dělil mezi zahradu a rádio, později televizi. Právě televize, přesněji neschopnost rozlišovat mezi děním v ní a realitou, zásadním způsobem naruší Chauceyho poklidnou existenci. Chaucey, neboli Chance – zahradník s velkým Z a zhmotnění šance, které se zatím nikdo nestačil ujmout a něco z ní vytřískat. Opravdu jenom člověk jeho typu dokáže navzdory všem vnějším tlakům zůstat sám sebou? Co to vlastně znamená zůstat sám sebou? A vyplatí se to? Peter Sellers přijal s touto rolí obrovskou výzvu, odhodil všechny masky a nestylizuje se do žádné pózy. Je tohle on? Věčně nepopsaný list papíru? Snad… takže zapomeňte na inspektora Clouseau, na pana Bakshiho, na doktora Divnolásku, nejsellerovatějšího Sellerse najdete zde, v roli muže, který o sobě dává vědět výhradně stroze pronášenými větami o obsahu, jenž udivuje nehranou upřímností. Především portrétem nádoby bez obsahu, teprve ve druhém plánu politickou satirou vyplývající z jejího střetu se světem zaneřáděným přetvářkou, je tento nostalgický snímek, nedokonalý v mnoha ohledech. Není jeho poselství až příliš obecné, univerzální? Každý si v něm něco najde, kus sebe sama, a každý jej bude mít rád, nemožno jinak. Kalkul? Vyčítat filmu nulový vývoj titulní postavy, základ každého dramatu, z principu nelze, některé přízemnější vtipy (milostná scéna postavená na hlavu) ano. K vyřešení mého bazírování na pomezí čtyř a pěti hvězdiček malou měrou přispěla herecká účast Shirley MacLaine a měrou nepoměrně větší (nic osobního, paní Kubeliková) úplně poslední scéna. Tak jednoduchá, tak jasná, tak upřímná… jako Chauncey sám. Po delší době opět film, díky němuž jsem rád, že jsem.___ Dodatek (duben 2018): Adaptaci knihy o muži bez vlastností lze sledovat jako cyničtější, dobové společenské atmosféře uzpůsobenou variaci caprovských komedií o obyčejných lidech, kteří přicházejí do velkého města (a světa velké politiky) a díky pevným morálním zásadám dokážou napravit chyby systému. Příhoda, člověk televizní, nic napravovat nechce. Není aktivním hrdinou. Nečiní zázraky. Jen reaguje na své okolí, jehož je zároveň zrcadlem. Upřímnost a jasnost jeho vyjadřování vzbuzuje důvěru. Každé jeho slovo, jakkoli málo sděluje, je bráno s naprostou vážností. Nikdo si jej nechce znepřátelit, neboť jej považují za mnohem významnějšího a mocnějšího. Ostatní postavy (až na pár výjimek) nejednají v souladu s tím, kdo Příhoda doopravdy je, ale podle své vlastní představy, kterou si o něm vytvořili. Skutečnost, že prezident, Rand, jeho manželka a většina americké veřejnosti přijímá Příhodovo vyprávění o kořenech a změnách ročních období jako alegorii ekonomického plánování, satirizuje přesvědčení, podle kterého jsou bohatí a známí lidé zároveň lidmi moudrými (pro důkaz, že tomu tak být nemusí, se stačí podívat, kdo dneska sedí v Bílém domě). Příhoda v životě ničeho nedosáhnul, pouze byl ve správnou chvíli na správném místě a seznámil se díky tomu s mocnými. V roce 1970, kdy vyšla kniha, ještě mohla být jeho spřízněnost s přírodou a neschopnost porozumět přetechnizované společnosti vnímána jako oslava ideálů květinových dětí, hlásajících právě návrat k jednoduchosti, přírodě a lidské přirozenosti. O devět let později však nahradil víru v ideály pocit zklamání a pesimismu ohledně směřování americké společnosti. Byl jsem při tom kromě nadčasové politické a společenské satiry nabízí vrcholný herecký výkon Petera Sellerse, který celou svou kariéru založil na úplném popření vlastní individuality. Příhoda byl jeho vysněnou rolí a hlavně jeho zásluhou mohl film vzniknout. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, Radek99 () (méně) (více)

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Tak toto bola paráda. Nezvyknem na úvod chváliť herecké výkony, ale to, čo predviedol Sellers je neopakovateľné. Jeho všetky panterovské role dokopy sú nič, proti tomuto. Scenár bol už od začiatku načrtnutý znamenite a vlastne s jednou myšlienkou v pomerne nezmenenom tvare sa udržiava počas vyše dvoch hodím v malebne pestrom tempe. Satira na spoločnosť v tomto prevedení je platná stále. Neviem či účinne, ale zato bez pochýb trefne. Veď vedzte, že stojí za to pozrieť si príbeh o obyčajnom záhradníkovi, ktorý nevie čítať, ani písať a pritom spôsobí Prezidentovi USA potenciu. 100%. ()

zputnik 

všechny recenze uživatele

Něco tak poklidného, tichého a hlubokého jsem už dlouho neviděl. Krásný a tichý příběh o muži s poruchou autistického spektra. Imho lépe zvládnutý snímek o autismu, než daleko známější a populárnější RAIN MAN. Excelentní Peter Sellers, rozkošná Shirley MacLaine + milión dalších věcí dělá z tohoto filmu (minimálně mého) bezpečného člena Zlatého fondu světové kinematrografie. Navíc jde o vynikající zamyšlení nad naší konstrukcí reality - je s podivem, jak málo někdy stačí, abychom si o věcech udělali obrázek a na základě toho následně podnikali i vcelku zásadní kroky. Shrnuto a podtrženo: Krásný a hluboký... s noblesou, humorem a lehkostí podaný příběh. Filmový zážitek, který by neměl ujít nikomu s "druhovým" zatříděním homo cinematograficus. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Po zimě přijde jaro." Všimněte si, jaký bývá zmatek v žánrovém označení Byl jsem při tom. Tragikomedie, černá komedie, moralita, melodrama, dokonce i romantická komedie. Podle mě je nejpřiléhavějším adjektivem SARKASTICKÁ komedie. Sarkasmus a smysl pro jeho chápání je klíčem k pochopení filmu. Američané většinou tento druh vidění světa nemají, takže si z filmu povětšinou vybírají jen to, že Chauncey je dojemné politováníhodné štěňátko, jakým se později stali třeba Rain Man nebo Forrest Gump. Evropané se zase cynicky uculují rafinovanému zesměšnění amerického pojetí demokracie, politice založené na závažném pokyvování hlav a zadumaném krčení obočí nad "zásadními problémy", zamlžené vodopádem hlubokých metafor. :-) Jinak k Peteru Sellersovi: Na první pohled se zdá, že natočil něco úplně jiného než kdykoli předtím, ale není to úplně pravda. Princip čistého člověka, procházejícího dějem jako lakmusový papírek cizích charakterů, uplatnil už o dekádu dřív ve Večírku. Filmu, o němž všichni vědí, ale málokdo ho viděl. Večírek se ovšem nevynáší do nebes, protože je to v prvním plánu "jen" groteska. Hm. 80% ()

Galerie (95)

Zajímavosti (13)

  • Po vydání knihy a zajištění práv na její zfilmování získal Peter Sellers hlavní roli. Ihned zaslal Jerzymu Kosińskému telegram, kde stálo: „Zahradník je připraven do práce“. (HellFire)
  • Henry B. Dawkins, který hraje rentgenového technika Billingse, byl opravdovým rentgenovým technikem. V 90. letech byl šéfem radiologického oddělení na Asheville-Buncombe Technical Community College v Severní Karolíně, kde se natáčelo. (džanik)

Reklama

Reklama