Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dětství, které v Kalifornii prožila patnáctiletá Vanessa Lutz připomínalo peklo. Její nevlastní otec Larry obchoduje s drogami, matka Ramona je narkomanka a prostitutka, která už několik let předstírá, že nevidí, jak muž Vanessu pohlavně zneužívá. Když se nakonec otčím dostane za její zneužívaní a drogy za mříže a matka je zatčena za prostituci, usoudí sotva gramotná Vanessa, že se nechce dostat do žádné pěstounské rodiny a raději se rozhodne najít svou babičku, kterou v životě neviděla a začít u ní nový život. Ukradne auto sociální pracovnici, která měla na starost její rodinu a uteče z domu. Cestou se však auto porouchá a tak Vanessa pokračuje v cestě s mladým, příjemným a na první pohled slušným Bobem Wolvertonem, který pracuje jako právní poradce ve škole pro problémové chlapce. Bob si pomalu získává Vanessinu důvěru a nakonec ji přesvědčí, aby mu vyprávěla o tom, jak ji nevlastní otec pohlavně zneužíval. Jenže zanedlouho si šokovaná Vanessa uvědomí, že to, co vypráví, Boba vzrušuje. Vzápětí se ukáže, že muž je psychopatickým "vrahem z I-5", o němž se mluví ve zprávách. Muž, který zabíjí a znásilňuje ženy na dálnici I-5. A teď si jako další oběť vybral Vanessu. Dívka se pokusí z jeho auta uniknout, ale zjistí, že muž odstranil vnitřní kliku dveří. Podaří se jí zmocnit pistole a zasáhnout ho několika výstřely. Jako zázrakem však vrah přežije, Vanessa je zatčena a policie ji obviní z pokusu o vraždu. Americký film, který je zdařilou směsí road movie a vězeňského dramatu, vznikl v roce 1996 a původně byl určen pro televizní obrazovky, Velmi kladné recenze a příznivé přijetí nakonec vedly k rozhodnutí uvést film v kinech. Podle vlastního scénáře ho natočil jako svůj režijní debut scenárista Matthew Bright. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (108)

k212 

všechny recenze uživatele

Parafráze na vlka v hávu babičky (neboli spratek Červená Karkulka drsně zlikviduje vlka) mě opravdu pobavila. Vlastně nevím zda jsem se tomu filmu měla smát nebo plakat, tady prostě dostává na frak dobro i zlo - ale to zlo je přece jen o chlup zábavnější a zajímavější (koho zajíma polda, který dostal na budku od puberťačky...). Nicméně z počátku klišovitý děj (uchýla a poznamenaná dívka) graduje do brutální směsice satiry, vězeňského dramatu a bůh ví čeho ... ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Matthew Bright je buďto prokletý génius, pro kterého v Hollywoodu nebylo místo, nesoudný magor nebo jen filmařský pankáč, který zvysoka kašle na klasické řemeslné normy. Jeho filmografie se vychyluje mezi póly kultovního undergroundového úletu "Forbidden Zone" a hvězdně obsazeného zhůvěřile zpatlaného melodramatu "Tiptoes". "Freeway" stojí někde uprostřed a ukazuje Brighta rovným dílem jako neotesaný drahokam i podvratného anarchistu. Režijní debut, který byl svého času uveden v hlavní sekci Sundance, mu produkčně zaštítil Oliver Stone, který se sám tou dobou nořil do vyšinutých vizí odvrácených stran Ameriky s projekty jako "Takoví normální zabijáci" a "U Turn". Ve štábu se mísili šestákoví fantasti odchovaní Rogerem Cormanem s věhlasnými jmény v čele se střihačkou Maysie Hoy odchovanou Robertem Altmanem a Brightovým starým kámošem Dannym Elfmanem. Navzdory hvězdnému obsazení dává film hrdě na odiv svůj punkový rodokmen dlouhými nepřerušovanými záběry a exaltovaným herectvím, které evokuje klasiky undergroundu jako Christopha Schlingensiefa. Ostatně s jeho projekty sdílí "Freeway" nejen zastřešující princip produkce, který můžeme shrnout jako "rychle, levně a zběsile", ale také základní koncept hystericky podvratného přivlastnění si mainstreamových motivů a jejich emancipačního přesazení do odvráceného prostředí, v tomto případě do světa delikventů, pouličních prostitutek a smažek. Brightova parafráze na Červenou Karkulku lavíruje mezi exploatační vyhroceností i soapoperovou teatrálností, zatímco servíruje nazlobenou pohádku, která s feministickým nádechem účtuje s tradičním sexismem a privilegovanou povýšeností. Cesta téhle Karkulky s hodně pošpiněným trestním rejstříkem z bezútěšného domova na periferii, nasyceného sexuálním zneužíváním, drogami a sociální mizérií, do babiččina domečku v trailer parku vede přes hodně spletité odbočky, včetně klasické kulisy delikventských bijáků, pasťáku. Ale stejně jako ve vzorové vyprávěnce bratří Grimmů i tady přináší setkání s vlkem nejen ohrožení, ale také prozření a uvědomění si vlastní ceny, a to nejen ve smyslu kolik si účtovat za kuřbu v postranní uličce. ()

Reklama

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Vynikající thriller, který staví především na hlavním hereckém duu Witherspoon vs Sutherland. Witherspoon podala fantastický herecký výkon drzéˇ, atraktivní bad girl se sprostou mluvou a Sutherland svého maniaka také zahrál velmi přesvědčivě a správně slizce. Je to vtipné, má to spád, nechybí násilí a sexuální napětí. Tohle já můžu. 80% ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

(necenzurovaná verze od Vinegar Syndrome) Vynikající exploatační film. Hlavní hrdinka (Reese Witherspoon před slávou v mainstreamu) má pech - matku prostitutku a feťáka otčíma, co jí pravidelně zneužíval, právě zatkli a Vanessu čeká "záchrana" od sociálky, kdy jí odveze milá paní do ústavu, což se Vanesse tak úplně nelíbí a rozhodne se vydat se za babičkou, což "systém" ale moc nezajímá. Při svém útěku natrefí na milého slušného gentlemana ze střední vrstvy (Kiefer Sutherland v další nezapomenutelné roli), který jí sveze... Režisérovi se podařilo vystihnout bezútěšnou situaci lidí ze spodních vrstev, co mají pech a uvíznou v státní mašinérii neschopné řešit sociální problémy jinak, než zavíráním lidí a uklízením jejich potomků do děcáků a nápravných zařízení, kde jejich antisystémovost naopak vzroste. Freeway je výborná v tom, že první půlku sledujete pád hlavní hrdinky, abyste si i v druhé polovině uvědomili, že si stále více nedovedete představit, že by tohle mohlo pro hlavní hrdinku dopadnout dobře. Tíseň pomáhá zmírnit absence jakéhokoliv patosu a sentimentu, ba je tu naopak přítomen černý situační humor, míra maximálně explicitních urážek a rámec brutální variace pohádky Červená karkulka, které dělají z thrilleru zábavnou jízdu. I malé role se podařilo pestře obsadit a uvíznou vám v paměti jistě postavy rodičů Vanessy nebo různá individua, které po cestě potká. Speciální kapitola jsou samozřejmě Kiefer Sutherland a Reese Witherspoonová - ta vysekla antihrdinku, jejíž chování je strašlivě naivní, ale zároveň se jako sígr z ulice snaží zachránit bez přemýšlení, jak na to zareagují "slušní zajbohatí lidé" společnost. Je celkem jasné, proč tenhle film chtěl Oliver Stone a další áčkoví producenti vyprodukovat. Kam se proboha poděly tyhle odvážné a chytré exploatační filmy? ()

tron 

všechny recenze uživatele

Totálna sračka. Existenciu tohto filmu som síce vnímal, ale naposledy som ju aktívne zaregistroval niekde v 9O. rokoch, keď v Cineme dostal myslím 20% (max. 40). Kiefer Sutherland vie byť fajn, ale treba s ním vedieť pracovať. A bolo zjavné, že v tomto filme s ním pracovať nevedeli. Alebo nechceli. Alebo im to bolo jedno. A jemu asi tiež. Tak som snímku úplne vypustil z mozgových závitov. Podvraťácky ma na ňu v r. 2023 upozornil choze svojím komentárom, v ktorom to dal trochu do súvisu s legendárnym Stopárom s Hauerom, ale zároveň explicitne prízvukoval, že to má s „road movie triler“ spoločných len povedzme 15 minút. No... je to pravda. Napriek varovaniu som neodolal a nečakal som nič dobré, i tak som ale zostal zaskočený mimoriadne nízkymi „kvalitami“. Toto fakt produkoval Oliver Stone? Je to ozaj strašné. Audiovizuálna stránka je zosobnením toho najhoršieho, čoho bol Hollywood v 9O. rokoch schopný. Sutherland je vo svojej „civilnej“ linke fajn, ale po „tej“ zlomovej scéne sa z neho stáva... ako to napísať slušne... čo bol asi zámer, ale pozerať sa na to, čo tu stvára, to je ozaj horor. V druhom rade: Reese Witherspoon je tu totálne tragická. Jej postava je napísaná tak zúfalo, že som absolútne nechápal, o čo ide. Držať palce pre jej samovražedný mód je prakticky nemožné. Od istej chvíle je zrejmé, že si zaslúži elektrické kreslo... čo je u hlavnej hrdinky fakt mimoriadne zvláštny prístup. Korunku tomu nasadzujú nielen kuriózne scény zmietajúce sa na hranici sebaparódie (zmlátenie vo vypočúvačke), ale tiež posteľové finále, počas ktorého vám docvakne, prečo to preboha malo také úvodné titulky, aké to malo. Absolútne ma šokovalo (a vyviedlo z rovnováhy... a miery), že táto 3-miliónová übersračka tu má v dobe publikovania môjho komentu (7. 11. 2023) neskutočných 71%. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (4)

  • Muž na fotce, kterou Vanessa (Reese Witherspoon) ukazuje Bobovi (Kiefer Sutherland) jako fotku svého otce, je ve skutečnosti masový vrah Richard Speck. (zajda404)
  • Ve scéně, kdy Vanessa (Reese Witherspoon) zvrací, byl použit jogurt. (zajda404)
  • Falešná krev, která byla použita v jedné scéně, vyvolala na kůži Reese Witherspoon alergickou reakci. (zajda404)

Reklama

Reklama