VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (582)
Nejdřív jsem měl pocit, že se na specifickou sžíravou náladu musím jenom naladit, později jsem věřil, že nejlepší epizody mě teprve čekají, ale ani po šesti sériích nevím, na čem přesně jsem. Název mě sice explicitně navádí k tomu, co se bude současné společnosti nastavovat, ale nemůžu se zbavit dojmu, že jednotlivé zápletky jsou i přes různorodost námětů ve výsledku téměř stále o tom samém. Ve více než polovině příběhů se objeví nejnovější výdobytek techniky, který je ale lidmi samotnými dříve či později zneužit k tomu, aby znevýhodnili, ponížili či rovnou zabili buď člověka blízkého, člověka cizího, případně některou z těch věcí provedli i sami sobě. A to pak může být celý seriál natočený technicky sebelépe, ale onen depresivní stereotyp se zají téměř hned. ()
Občas možná chtělo mít někoho do party, kdo by svým pohledem pohlídal stopáž a dohlédl na rozpracování zajímavého námětu. Celkově ale velká spokojenost. Chápání reality se posouvá, máme informace hned, jak si usmyslíme. Každá z černohumorných sérií nabídla několik zajímavých dílů a pokaždé lehce píchla do vymožeností našeho moderního světa. Když z každé série vyberu jednu, tak nejprve CELÁ TVÁ MINULOST: Úderné, smutné. Paměťový implantát, který umí přehrát veškeré vzpomínky, nadělá v jednom manželství pořádnou paseku. Přesvědčí se o tom nervózní mladý právník a jeho lži „skrývající“ manželka. Ze druhé série pak WHITE CHRISTMAS: Poněkud roztáhlý příběh s několika emocionálními vrcholy a rafinovanými zvraty. A hlavně tři náměty, které měly dostat samostatnou epizodu. Přesto to do sebe hezky zapadne. Ze třetí série je toho víc, nicméně PÁD STŘEMHLAV: Útok na růžovou, útok na sluníčkové úsměvy. Bryce Dallas Howard najde kvalitní publikum na svatbě. Obzvlášť, když družičkovskou řeč přednese právě ona. Jenže to úplně nedopadne. Ze čtvrté potěší mimo jiné DJ NA ODSTŘEL: Kolik jim systém vyměřil? Kdy se ohlásí doba zániku? Budou to tři roky nebo jen pár hodin? Času dostali pramálo, ale oba cítili, že to tam prostě je. Pouto, které chtě nechtě omezují okolní zákony. Pátá série STRIKING VIPERS: Anthony Mackie má doma Nicole Beharie, což je samo o sobě výhra. Má slušnou práci a evidentně mu toho moc nechybí. Ovšem vyzkoušet se musí vše, a zatímco face to face se s letitým kamarádem příliš nevídá, po síti jim to jde náramně. Obzvlášť když se na trhu objevila jedna intenzivní novinka. A konečně ze šesté série LOCH HENRY: Sledujeme mladý pár, který navštíví jeho rodné skotské městečko s cílem natočit v něm studentský dokument. Nakonec ale změní námět, což bude fatální chyba. Holt najít staré rodinné videokazety může přinést děsivé tajemství... Nepředvídatelné, slušně zahrané a s fajn atmosférou zapadlého britského zapadákova. ()
Velmi hluboké a temné televizní seriálové zrcadlo čili reflexe spodních proudů západní civilizace a hrozeb současnosti a blízké budoucnosti. 1. The National Anthem - zrcadlo nastavené našemu mediálnímu věku a síle, s níž naše životy ovládají média. Ať už je rozklíčování epizody jakékoliv (čin novodobého Hérostrata z Efesu, či při zmínce o ,,uměleckém aktu 21. století" zvrhlý mód konceptuálního umění a postmoderní performance, hledání nových uměleckých výrazových prostředků etc.), poukazuje na nezdravou provázanost průzkumů veřejného mínění a současné politiky. Zároveň varovná sonda k neustále posunované hranici toho, co je možné na televizní/počítačové obrazovce vidět. 2. Fifteen Million Merits - i přes infantilně hřejivá a vlídná počítačová rozhraní mrazivá metafora faktu, že konformita požírá děti revoluce i revoltu samu. Západní individualismus, dotažený do maxima virtuální reality, v kombinaci s manipulativní nabídkou / poptávkou ,,volného trhu" vede jen k materiální prostituci živené naprostým egoismem a maximálním prospěchářstvím, idey a maximy jsou odstaveny do nevědomí a morálka komprimována, neboť každý je úplatný a za peníze se dá prodat a koupit cokoliv - i vlastní životy. A televize je tak vhodný manipulátor. 3. The Entire History of You - naprosto přesné postižení toho, co hrozí v blízkém budoucnu našemu věku opojenému technologiemi. Absolutní paměť (zálohovaná na flash HDD v hlavě) je pro vztah (a obecně pro život) jako rakovina. A to nejsem ani zpoloviny tak paranoidní jako hlavní hrdina této finální epizody. Geniálně vymyšlené komorní sci-fi s přesahem k vztahovému dramatu, které nejspíš mělo dostat šanci jako plnohodnotný celovečerní sci-fi film... ()
Musím se přiznat, že čím dál tím víc, co jsem se prokousával záživnými sériemi tohoto originálního televizního seriálu z britské produkce, tak šla postupně kvalita sérií značně dolů a u páté série mně chvílemi dokonce přepadávala až černočerná tma ve které jsem byl nucen ochutnávat všemožně barevné dorty někdy až zalité nechutně teplou polevou, která i když zchladla, tak mi po strávení zůstala nechutná pachuť v puse. A nebylo to z toho, že by ty příběhy nebyly kvalitní, ale bylo to z toho, že ta buzoidní propaganda zakrytá všemi barvami mírových sil tohoto světa mi pěkně zkazila kvalitní zábavu za málo peněz. Všechny epizody byly s vědecko-fantastickým podtextem, které se odehrávají v přítomnosti nebo v nedaleké budoucnosti a musím přiznat, že skoro všechny ty příběhy měly něco do sebe a bystřejší diváci se dokonce mohli poučit o určitých nebezpečích, které by se eventuelně mohli v budoucnosti stát. I když by se mohlo zdát, že příběhy na sebe nějak nenavazovaly, tak si zajisté všímavější publikum všimlo, že jisté náznaky propojení zde byly, ať už v narážkách na minulé či budoucí díly či ve vystavěných věcech nebo logech, které jsme mohli také vidět v jiných dílech. Kvalita dílů byla kolísavá a hodně záleželo na tom, jak komu sedne ten daný herec či herečka, protože někteřé prototypy těchto umělců se prostě do této budoucí reálné či nereálné fantasmagorie podle mně nehodí a totéž by se dalo říct o některých špatně vybraných filmových lokacích, kde se proháníme po britských vidlákovech, kde to vypadalo jako ze sedmdesátých let minulého století i když děj se odehrával kdesi v budoucnosti. To už záleží na úhlu pohledu, kdo si jak čeho všímá a jestli je takovej hnidopich jako já, kterej ve všem hledá nějaký ty mouchy. Celkově tento televizní počin doporučuji a to zejména z důvodu originality a také z důvodu ponaučení se a vyvarování se z eventuelních budoucích chyb ke které se naše technologicky zfanatizovaná civilizace přechyluje a to vše díky všem různým chytrým hračičkám, díky kterým budoucí generace hloupne, aniž by o tom věděla. A ještě musím dodat, že kdyby nebylo těch barevnejch a teplejch žvástů, na který heterosexuální bělouš jako jsem já není vůbec zvědavý a poslední dobou jsem na ně dost alergický a které mně vůbec nezajímají, tak bych možná dal i známku největší. Ale bohužel, petržel, díky těmto vnucovacím slabinám musím dát zasloužených 70%. ()
"Černé zrcadlo" je britský antologický sci-fi seriál, který vytvořil Charlie Brooker. Každá epizoda seriálu představuje samostatný příběh, který zkoumá temné aspekty moderní společnosti, zejména nečekané a často nezamýšlené důsledky prudkého rozvoje technologií. Seriál se zabývá různými tématy, jako je nadměrné používání sociálních sítí, soukromí, stalking a lidská povaha. Seriál velice chytře, kuriózně a často dost děsivě zachycuje, kam vůbec to naše lidstvo 21. století se svou modernizací může zajít. Epizody seriálu jsou žánrově, tónově i stylově rozmanité, některé epizody jsou spíše komediální, jiné dramatické a napínavé. Za zmínku stojí herecké výkony, které jsou v každé epizodě podány talentovaným hereckým ansámblem. Výjimečný je také scénář, který se vyznačuje skvěle propracovanými a podnětnými zápletkami, jež diváky udržují v napětí a nutí je přemýšlet ještě dlouho po skončení každé epizody. Co se týče mého vkusu na seriály, oceňuji rozvinuté postavy a dějovou nahodilost či nepředvídatelnost. Charliemu Brookerovi musím zatleskat, protože postavy jsou důsledně plně rozvinuté a nikdy nemůžete přesně určit, kam se epizody budou ubírat. Vývoj postav vede k tomu, že se snadno vcítíte do různých situací, do kterých je seriál staví. Celkově bych Černé zrcadlo doporučil fanouškům sci-fi, antologických seriálů a těm, kteří rádi kritizují společnost. Dávejte si mezi epizodami pauzy, abyste měli čas na přemýšlení, strávení informací a toho, co se epizoda snažila říci. /100% + TOP 10/ ()
Galerie (257)
Zajímavosti (180)
- Pôvodne mal premiéra (Rory Kinnear) hrať Hugh Grant, ale kvôli jeho pracovnej vyťaženosti to nakoniec nevyšlo. (Arsenal83)
- Série „Sea of Tranquility“ na streamovací službě Streamberry odkazuje na úplně první epizodu Národní hymna (2011), ve které je poprvé zmíněna v souvislosti s umělcem přes speciální efekty, který na oceňovaném seriálu pracoval a měl také pomoct premiérovi splnit podmínky únosce skrze falešné video. Seriál je zmíněn ještě v několika epizodách. Konkrétně v epizodě Pád střemhlav (2016), kdy Lacie (Bryce Dallas Howard) cestuje v autobuse plném cosplayerových fanoušků, kteří jedou právě na Sea of Tranquility Con. V epizodě Smithereens (2019) na obrazovce v lobby lze spatřit hashtag #SeaofTranquilityReboot. A konečně v epizodě Rachel, Jack a Ashley Too (2019) lze během zpravodaje v televizi spatřit oznámení, že se série opravdu dočká rebootu. (jirikzaboj)
- "Buster Burger" je tiež fiktívna reštaurácia rýchleho občerstvenia z filmu Hamburger... The Motion Picture (1986). (Arsenal83)
Reklama