VOD (2)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Recenze uživatele Gelaos k tomuto seriálu (28)
Striking Vipers (2019) (S05E01)
Technologie i námět jsou stejné jako v předchozích dílech, změnil se akorát úhel pohledu. Playtest upozorňoval na odtržení od reality, USS Callister se zaměřil na psychologii hráče, no a Striking Vipers zkoumá vliv videoherní virtuální reality na partnerské vztahy. Zpracování i průběh děje nijak nepřekvapí, navíc má zápletka velkou logickou díru - v reálu by sex ve virtuální bojovce byl asi vypnutý, ne? I dnes přece např. v Mortal Kombatu sex není dostupný. Největší síla tkví v předložených otázkách: Je to nevěra? Je to ekvivalent pornografie? Existuje něco jako "virtuální sexualita"? Atd... ()
Smithereens (2019) (S05E02)
Jeden z nejslabších dílů celého seriálu. Banálnější námět a poselství snad už nešlo vymyslet. Návykovost sociálních sítí přece není nic nového pod sluncem. Zápletka akcentuje i sběr dat velkými technologickými společnostmi oproti zkostnatělosti a informační nevybavenosti státního aparátu, ale ani tenhle motiv není rozveden hlouběji. Smithereens absolutně ničím nezaujme, nepřekvapí a konec - stejně jako celý díl - za nic nestojí. Navíc to trpí kvůli přestřelené stopáži. Jediné pozitivum je úžasný Andrew Scott. ()
Rachel, Jack a Ashley Too (2019) (S05E03)
Pokračování tradice odlehčených optimistických epizod. Po romantických San Junipero a Hang the DJ tu máme feel-good holčičí dobrodružství. Epizoda recykluje dřívější témata (kritika zábavního průmyslu, digitalizace vědomí), ale nikam je neposouvá, scénář je vykonstruovaný a děravý jako cedník. Motivy k zamyšlení tu jsou (vliv robopanenky na vývoj dítěte, zneužívání umělce i po smrti), ale vzhledem k nenáročné teen stylizaci nejsou nijak hlouběji rozpracovány. Black Mirror to není ani omylem, ale jako oddychovka je to skvělé. Miley Cyrus nezaujme ani neurazí a ústřední "hit" je povedená třešnička na dortu. ()
Joan je hrozná (2023) (S06E01)
Po Juniperu, DJ a Ashley přichází Joan jako další z odlehčených Black Mirror epizod. Epizoda se dotýká aktuálního tématu AI, deepfakes a rozmachu streamovacích služeb. Líbil se mi sytě barevný vizuál, herecké výkony protagonistek (zejm. střelená Salma Hayek) a přepálenost humoru. Joan začíná slibně, ale bohužel postupně tvůrcům dojde dech a z epizody se stane fraška s polopatickým, překombinovaným koncem bez katarze. Škoda. Paradoxně jde přitom dle mě o nejlepší epizodu 6. série. ()
Loch Henry (2023) (S06E02)
Jako true crime thriler šablonovité a nezajímavé, jako Black Mirror epizoda hodně mimo mísu. Téma rejžování prachů na vražedných příbězích je sice vděčné, jenže co z toho, když zpracování je ve všech směrech nudné, chybí propojení s postavami a společenský komentář je jalový až hanba? Podobné téma navíc bylo zpracováváno - a mnohem lépe - již dávno ve White Bear. ()
Beyond the Sea (2023) (S06E03)
V 6. sérii jde o epizodu s nejvíc old-school Black Mirror feelingem, v předchozích sériích by však šlo jen o slabší průměr. Námět je oukej, herci parádní (zejm. Aaron Paul), je zde pár skvělých momentů ("Mansonův" kult, manželská hádka)... Ale všechno bohužel jde přesně v těch kolejích, jak jsem čekal, bez jediného překvapivého momentu, navíc s přestřeleným závěrem a přehnanou stopáží. Zkrátit, prostřihat, trochu poladit děj a Beyond the Sea by byla dobrá epizoda. Takhle je jenom... obyčejná. ()
Mazey Dayová (2023) (S06E04)
Mazey Day je kontroverzní a problematická. Na jednu stranu kvituji snahu o symboličnost oproti mnohem názornějšímu přístupu klasického Black Mirror. Na druhou stranu je celá epizoda jen rutinní béčkový horor jak vytržený z úplně jiného seriálu, s nezajímavými postavami a dějem, který by stěží vystačil na 30 minut... SPOILER Tak jako tak, moje slabost pro vlkodlačí horory a přímočarý gore závěr tuto epizodu v mých očích táhnou o stupínek nahoru. P.S. Čeští policisté bizarně pobavili. ()
Démon 79 (2023) (S06E05)
Povedená retro atmosféra, bizarně charismatický démon, fajn soundtrack. Téma imigrace, rasismu a ultra-pravice je nadčasové, avšak zpracováno s citlivostí kovářského kladiva, navíc zcela absentuje technologický element. Zápletka je i přes svou tuctovost zábavná a ústřední dvojice má fajn chemii. Celkově je Demon 79 příjemná žánrovka, vůči které mám však jednu naprosto zásadní výtku - je zcela mimo koncept Black Mirror. ()