Reklama

Reklama

O pevnosti, která se stala symbolem vzdoru. O obráncích, kteří se stali symboly hrdinství... Je rok 1836 a sedmi tisícová mexická armáda pod vedením generála Santa Anny pochoduje na sever přes území Texasu. V cestě jim stojí bývalá misie a nyní nouzová pevnost Alamo v San Antoniu, kterou nařídil americký generál Houston (R. Boone) bránit, a zdržet tak nepřítele, dokud se mu nepodaří sestavit bojeschopné vojsko. Obranou polorozpadlé pevnosti pověřil plukovníka Williama Travise (L. Harvey), jenž má po svém boku také velitele dobrovolníků Jima Bowieho (R. Widmark) a bývalého kongresmana opředeného legendami Davyho Croketta (J. Wayne). Před Alamem se za pár dnů začnou formovat mexické pluky, posily stále nepřicházejí a napětí uvnitř pevnosti se stupňuje. Konflikty vznikají hlavně mezi tvrdošíjným Travisem, který se snaží zoufale držet obránce pohromadě i za cenu lží, a Bowiem, který Travisovo velení nehodlá respektovat. Roztržky však musejí jít stranou. Santa Annův úder se blíží a osamocená dvoustovka mužů se bude muset postavit tváří v tvář mnohonásobné přesile, aby získala drahocenný čas pro Houstona… John Wayne se zajímal o zfilmování slavné bitvy o Alamo již od roku 1945 ještě pod hlavičkou studia Republic Pictures, ale svůj vysnění válečný western se mu podařilo dokončit až se svou vlastní společnosti Batjack v koprodukci s United Artists v roce 1960. Sám se navíc chopil režie a zainvestoval projekt jedním a půl milionem dolarů z osobních zdrojů. Snímek se se svým konečným rozpočtem dvanácti milionů dolarů zařadil ke kolosálním produkcím té doby jako Spartakus (1960, taktéž 12 milionů), Ben-Hur (1959, 15 milionů) či Pád říše římské (1964, 16 milionů). S dvacetimilionovými tržbami se jistě nestal propadákem, ale v poměru k rozpočtu ani výrazným kasovním trhákem. Do již tak vysoké ceny filmu se započítala i částka za stavbu autentické repliky původní pevnosti s celou vesnicí, kterou trvalo vybudovat dva roky. Ta se ale následně stala hojně vyhledávanou filmařskou lokací pro více než stovku dalších projektů, nejčastěji westernů jako Dva jeli spolu (1961), Bandolero! (1962) nebo minisérii Osamělá holubice (1988). (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Proslulý velkofilm, jímž si Wayne splnil svůj věčný sen: natočit oslavnou píseň americké svobody, ospravedlnit a zdůvodnit převahu, ne-li nadřazenost, Američanů anglosaského původu. Film je naprosto jednoznačný, ale i když je dnes moderní tvrdit, že Američani vybili indiány, utlačovali černochy a okradli Mexiko o Texas a Kalifornii, něco na tom filmu je. Pochopitelně, že by se měl brát symbolicky, protože oslava boje do posledního muže a posledního dechu dostala vážné trhliny za druhé světové války zejména ve spojení s japonským přístupem. Nicméně, nějak se ta americko-mexická "válka" ospravedlnit musela. ()

Dzin01 

všechny recenze uživatele

Prostě válečné filmy můžu a tenhle je opravdu povedený. A navíc je to i dobrý film obecně. Charaktery jsou dobře propracované, nejsou tu jen hodní a zlý, ale každý má něco v sobě. Ikdyž je hned od počátku patrno, že Američané jsou prostě ti správní. Ale sympatické je, že na jejich mexické protivníky, se nepohlíží s opovržením a despektem. Narozdíl odednešních slátanin to ale nedělají tak okatě. Možná má film pozvolnější tempo, než je dnes obvyklé, ale to mu určitě neškodí, spíše naopak. A masové bojové scény, hlavně závěrečná bitva, jako by vypadly z Bondarčukova filmu. Navíc spousta záběrů se dnes ve filmu už ani nevidí, třeba rozdupání jednoho z obránců útočící kavalérií. Celkově si tenhle u mě 5* zaslouží. ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Američané rádi točí filmy o svých prohrách, nic jim nerozpumpuje krev v žilách jako patos odhodlaného boje do posledního muže za velkou myšlenkou. Tou velkou myšlenkou tady budiž svoboda... tedy podle filmu hlavně svoboda intenzivně chlastat, kamarádsky si rozbíjet huby v hospodách, vlastnit černé otroky, masakrovat indiány, a obtěžovat mladé fešné mexičanky. John Wayne byl poster boy image amerického old school macho borce , vlhký to sen Donalda Trumpa, a Alamo se dá považovat za jeho labutí píseň - jen o pár let později westerny převzal Sergio Leone s Clintem Eastwoodem, a zbavili je jejich primitivismu. Který ovšem byl zábavný, a zábavné momenty jsou i tady, ať už při dobře napsaném špačkování hlavních hrdinů, permanentně si poměřujících penisy, tak při závěrečné bitce, byť ta je tedy mnohem menší než jsem čekal. Alamo je přecejn spíš takový opevněný statek než cokoli co by jsme označili za "pevnost" v Evropských měřítkách, a "bitva" o něj byla spíš jen taková zbytečná potyčka, která by v rámci třeba Napoleonských válek (pouhých 20 let před Alamem) nikomu nestála ani za zmínku. Jen kdyby ty zábavné momenty nebyly rozpliznuté do délky skoro tří hodin, z velké části silně nezajímavých a hloupých - jako by to téma bylo na Johna Waynea příliš složité a nemohl se pořádně rozhodnout, jestli chce točit čistě odlehčený western a nebo věrný historický film. V tomhle starší filmy s ním výrazně vládnou, žánrovky mu sluší. A ve stejném roce jako vzniklo jeho Alamo zas výrazně vládlo Sedm Statečných, takže na Alamo se po právu rychle zapomnělo. 6/10 ///// Zdaleka nejlepším zpracováním příběhu pevnosti Alamo je tohle: https://vimeo.com/268240628 ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Adelante! Arriba! Tak tohle je pravá waynovka, už proto. že si ji režíroval sám mistr, podle svýho naturelu a podle svýho gusta. Ale proč se jeho mementum stalo právě Alamo? Proč se nedržel oblíbeného tématu "singing cowboy, dancing horse"? William Travis má jiný punc než George Armstrong Custer, i když oba skončili stejně. Likvidační války proti Indiánům v roce 1960 už nebyly oblíbené ani v USA - Mexičané nechávají odjet ženy a děti do bezpečí, zatímco skalp 14 leté Indiánky byl nejdražší (počítaly se i skalpy dětí, které mohla mít). Navíc je tu je spousta polopravd, už třeba: Antonio López de Santa Anna není jenom generálem Santa Anna (jak je to ve filmu), ale také prezidentem Mexika. Pohrobek má pravdu, když v první větě své recenze píše, že si J.W. splnil svůj věčný (spíš bych řekl velký) sen. Má ale i pravdu v poslední větě, že se americko-mexická "válka" (správně v uvozovkách) musela nějak ospravedlnit. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Každý národ potřebuje cementovat své dějiny. Češi mají své husity, ze kterých prof .Nejedlý s režisérem Vávrou udělal předvoj komunismu, Američané zase hltají mýtus o tom, jak byl získán Texas. Trojice Wayne - Widmark - Harvey táhne film herecky dopředu, ale paradoxně je lepší první rozverná, typicky westernová půlka s kráskou v nesnázích. Když dojde na historii, je Wayne režisér hodně patetický a neohrabaný. Loučení, dlouhé šroubované proslovy, pohledy odhodlaných mužů do kamery.... Ale i tak je to kus poctivě odvedeného vlasteneckého velkofilmu. ()

Galerie (238)

Zajímavosti (19)

  • Richard Boone dorazil na natáčení s plnovousem. Později mu to bylo často vyčítáno, jelikož jeho postava, generál Houston, vousy neměl. (Karlos80)
  • Natáčení trvalo 83 dní. (Karlos80)
  • Bojových scén se zúčastnilo na 7 000 komparzistů, 1 500 koní a 400 kusů texaského dlouhorohého skotu. (Karlos80)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno