Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (743)
Tenhle "Spike Lee's joint" mě v mnohém překvapil - "Spojenec" mi totiž přijde jako takový koktejl (podle toho, která z postav se zrovna objeví na plátně), chvíli je to ohromně cool thriller (Owen, Washington), potom spy thriller (Foster, Plummer), vprostřed filmu se točíme kolem klasické krimi (Dafoe) a konec je jak vystřižený z podrazáckých krimi-komedií (Owen, Washington). A právě tenhle žánrový koktejl je hrozně moc fajn a ukazuje, že žánr(y) jemu podobných filmů ještě rozhodně není vyčerpán. Opět mě také potěšily různé režisérské vychytávky (třeba už úvodní titulky natočené ve svižném tempu), celkem chytrý scénář, který si na nic nehraje (ovšem pár logických děr by se našlo) a odpovídající herecké výkony. Suma sumárum 5*, protože při odchodu z kina jsem byla zvlášť dobře naladěná filmem trefujícím se přesně do mého diváckého vkusu. ()
Skouknuti jsem desne dlouho odkladal, ackoliv herecky obsazeni jsou vicemene samy moji oblibenci, tema me proste moc nebralo a kdyz je u rezie Lee, taky jsem na pozoru. Jenze on to byl hodne fajnovej thriller. Sice ne dvakrat originalni, pribeh o genialnim planu na loupacku, kolikrat uz to tu bylo, ale rozhodne napinave natoceny a tim, ze nekdy v polovine zacnou vyslechy rukojmich, tak si tvurci sice odhali konec, ale zase pak zustane otazka Jak? a dokaze si to tu zajimavost udrzet. Jinak i kdyz se film tvari desne vazne a realisticky, stejne neni nouze o nejaky to odlehceni nebo hlasku, takze to je proste napinavy a zabavny a ne zadnej opruz. Akorat bych z filmu vyhodil tu linii s Jodie Foster, respektive hlavne Jodie Foster, ktera, ackoliv opet hraje dobre, me proste desne srala. No a ostatni herci delaj presne to, co by clovek cekal, Denzel nezavre hubu a Owen se tvari jako nejvetsi tvrdak. Ve vysledku ta pointa sice drobet usmevna, ale zaroven docela originalni napad a i pres protahovanej konec povedenej thriller. ()
No doprčic, celou dobu čekám, jestli ta písnička na začátku něco znamenala, no a samozřejmě že neznamenala, kruci! Kdyby to měl Spike Lee opravdu promyšlené, tak tam pustí nějaký nenápadný klezmer a nikoliv indickou Chaiyya Chaiyya, což je devátá nejpopulárnější píseň na světě (což je fakt, který jsem si nedávno někde přečetla a asi proto jsem si jí všimla a proto mi připadalo, že by mohla být vybraná s nějakým důvodem). Jinak celý film si o sobě myslí, že je mnohem chytřejší, než ve skutečnosti je. ()
Spike Lee je génius! Do posledního detailu promyšlená, s přehledem (úžasná kamera Matthewa Libbatiquea, střih, kompozice scény) a nadhledem (vtip, skvělé narážky na atmosféru New Yorku 5 let po 11. září) natočená žánrovka, která se díky umně vloženým detailům, prostřihům a mistrovskou prací s fabulací pasuje nad všechny známé standardy. Pro většinu divácké obce přehnaně ukecaná a zoufale neakční záležitost, ale pro toho, kdo dokáže tomuto nejosobitějšímu hollywoodskému afroameričanovi na režisérské stoličce číst mezi řádky pochopí, že není loupež jako loupež a hříchy mládí se nezapomínají ani po šedesáti letech. Díky Spikeu! ()
Spomenúť niečo, čo sa ešte nenachádza v postrehoch down below by bolo obtiažne, preto sa o to pre tentoraz ani pokúšať nebudem a len zopakujem už zaznamenané. Spike Lee je svojimi činmi neukáznený, zručný a takisto priebojný zástanca práv/slobôd menšinových, rasovo utláčaných skupín. “Spojencom” dáva najavo, že mu nie sú ukradnuté ani následky zákernej zvrchovanosti bankových subjektov - ich špinavé ruky a syndróm 11/9, ktorý už asi navždy poznačil/zastrašil správanie väčšiny obyvateľov západnej pologule vôči odlišným kultúram. Zjavne mu na vykreslení tohto postihu záleží, kedže naň vytrvalo poukazuje a zdôrazňuje jeho neprimerané zovšeobecňovanie. Zostrojuje fiškálsky konštrukt, duel Washington-Owen v ňom zohráva prime, priehľadný účel svätí nesterotypné prostriedky a výsledné ozrejmenie obstojí v etikete poctivých heistov ešte dlhú dobu. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Scenárista Russell Gewirtz debutoval Spojencem na filmovém plátně. Dosud napsal jen několik epizod televizního seriálu Slepá justice (od r. 2005) o slepém policistovi, který se snaží po osudném úrazu opět zapojit do práce. (imro)
- Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)
- Vo filme sa objavia dve zmienky o snímkach s Al Pacinom - Psie popoludnie (1975) a Serpico (1973). Prvý zmienený tiež pojednáva o pokuse o vylúpenie banky a následnom vyjednávaní. (sad47)
Reklama