Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (744)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Russell Gewirtz .. Spojenec je podvodný film. Už trailer byl jen lživá snůška keců o zápletce, která je nakonec dokonalá jen ve své triviální směšnosti a zůstává extra nevyváženou, plytkou přehlídkou velkých hereckých tváří, které nakonec ničemu nepomohou. Na vině je převážně scénář, který nedá postavám pořádný děj a vaří jen z rádobypřekvapivých zvratů. Ani režisér Spike Lee tentokráte nepředvádí nic extra, nezvládá žánr(y) a nesmyslně našroubované společensko-politické kritiky působí uměle, nevhodně, v kontextu snímku až hloupě. Tentokrát Spike prostě neuspěl. Vizuálně pěkný, jinak zcela zbytečný, snímek. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Geniální film. To není jen obyčejná žánrová bravurně natočená strhující detektivka, ale spíše takový malý sociologický ponor do nálady současného New Yorku - bohaté, fungující, leč stále ještě hodně rozbolavělé západní megapole, města syndromu 11. září. Řekl bych ale, že hlavní motiv, proč Spike Lee natočil tenhle film, je vykreslit a poukázat na stereotypy v myšlení současných Newyorčanů a vůbec Američanů a možná i obecně příslušníků západní civilizace. Ten film je toho doslova plný a je jasné, že to musí mít nějaký jiný smysl, než jen zvýšení autenticity a dotvoření koloritu. Každý, kdo je jiný, jakkoliv se odlišuje, byť to nemusí být přímo cizinec, je potenciálně nebezpečný - uplatňující se převažující stereotyp v myšlení současné Ameriky (ostražitost policistů přeroste v agresi, když pod maskou rukojmího uvidí Araba - Sikka, albánská žena je zobrazena jako potencionální coura, Albánie je cosi ve střední Evropě (pro nás zvláště pikantní), na albánském konzulátu chtějí za rozhovor s policií peníze, při výslechu se táží muže, zda má albánské jméno, on říká, že arménské, policisté se otáží, jaký je v tom rozdíl...). Stejně bolavý je pro režiséra Leeho jeho osobní stresor, který akcentuje ve většině svých filmů (nelze nezmínit především snímek Malcolm X), problematiku rasové nerovnosti a postavení Afroameričanů ve společnosti. Malý černošský chlapec hraje v jedné z klíčových scén v sejfu banky počítačovou hru na gamepadu - obdobu GTA, kde virtuální hráč získává body za to, že porušuje zákon - prodává crack, zabíjí lidi a aktuálně brutálně zastřelí na ulici černocha - ,,negra" a poté mu strčí do pusy granát a odjistí ho. Rasismus je sice v současné Americe latentní, ale stále přežívá a modifikuje se (rozhovor detektiva Millera s bílým policistou, kterého postřelil 12letý černošský chlapec...). Tahle scéna nám odhalí i další významové roviny filmu - celé přepadení banky je do nejmenšího detailu pečlivě promyšlený konstrukt, který má navenek rysy trestného činu, ale ve skutečnosti je to spíše intelektuální výkon, svého druhu geniální šachová partie, motivovaná navíc etickými důvody (byť ekonomickými samozřejmě také). Tedy obrovský rozdíl oproti simulacím života pouličního gangu a vybíjení černochů. To je čistě patologický projev, zvláště u 12letého dítěte. Nebo proti jednání postav z třetího pólu trojúhelníku filmu - majitel banky s temnou minulostí a pro nejvyšší klientelu pracující právnička - zařizovatelka čehokoliv či newyorský starosta - všichni prohnilí a zkažení touhou po moci, postavení a penězích. Na závěr jsem čekal nějakou 25 hodinu, jak už bývá ve filmech Spike Leeho zvykem - a ona přišla a nepřišla. Závěrečná geniální pointa, osvětlující význam názvu, leč bez toho doslovného přesahu z předešlého brilantního režisérova filmu. Jinými slovy, 25 hodinu tentokrát Spike Lee nechal odbít již někdy v průběhu filmu... ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Elegantní stylová kriminálka s inteligentním scénářem, sympatickými postavami, několika zvraty a nečekaným koncem. Přesně takový druh filmů mám rád - udrží mě po celou dobu stopáže v napětí a na konci potěší. Velmi slušné herecké obsazení, kde pochopitelně vévodí Clive Owen a Jodie Foster. Celkový dojem: 90 %. Spike Lee nepotřebuje k navození atmosféry téměř žádnou akci, stačí mu nadhled a chytrost jeho hrdinů. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Originální thriller nabušený výbornými hereckými výkony a neméně skvělým scénářem prošpikovaným do nejmenších detailů a překvapujícím každým krokem nejintenzivnější a nejrafinovanější loupeže banky co jsem měl možnost vidět. Film se sice zdá vcelku dlouhý, ale fakt je, že dokáže překvapit celkem častokrát a rozhodně nepřestane nudit. Když vezmu v potaz, že poslední opravdu dobrý thriller jsem viděl Bournův mýtus, tak je nakonec jasné, že se tento film stane pro mě nejlepším thrillerem nejen tohoto roku. --- Můžu se podívat na tvojí botu? Protože jsem ještě neviděl nikoho, kdo by někomu nakopal zadek tak, jako teď ty. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Začíná to debilním proslovem Clivea Owena a hlavně naprosto debilní hudbou, díky které jsem si řekl: "Ježíši na co jsem to zase vlez." Ale potom se to rozjede a s klidným srdcem můžu říct že "Spojenec" je velice zábavný a dosti originální thriller se skvělými hereckými výkony všech zůčastněných. Leeova režie je hodně dobrá, akorát jsem se musel smát pojízdnýmu Washingtonovi s nasranym ksichtem (kdo film viděl ví o čem mluvím), stejná kamerová vychytávka byla hojně používána i v "Requiem za sen," ale tam to nepůsobilo tak neskutečně komicky. Dobrý film a i na nácky se dostane. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (17)

  • Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)

Související novinky

Záporáci pro Oldboye a pokračování 300

Záporáci pro Oldboye a pokračování 300

21.12.2011

Starořecká řežba 300: Battle of Artemisia nedávno přišla o hlavního představitele, když Joel Edgerton odmítl hrát athénského generála Themistokla, který velel řecké flotile v námořní bitvě u mysu… (více)

Spike Lee si nedá říct

Spike Lee si nedá říct

05.02.2009

...a navzdory velmi vlažným reakcím diváků i kritiků na svůj epos Miracle at St. Anna plánuje další film z období 2. světové války. Předlohou pro něj bude faktografická knížka dopisovatele New York… (více)

Zachraňte černého vojína

Zachraňte černého vojína

11.06.2007

Spike Lee díky svému prozatím nejkomerčnějšímu filmu Spojenec přičichl k opravdovému úspěchu a velkým penězům a klasický Hollywood ho opět láká. Adaptace románu Waltera McBrida Miracle at St. Anna… (více)

Reklama

Reklama