Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Herečka Nikki Graceová dostane vytouženou roli v novém filmu režiséra Kingsleyho Stewarta. Před natáčením se dozví několik zneklidňujících věcí: připravované dílo je remakem polského filmu, který nebyl nikdy dokončen. Jeho dva hlavní protagonisté byli totiž zavražděni. Nikki se během natáčení postupně začne převtělovat ve svou hrdinku Sue a setkává se s mnoha záhadnými lidmi, včetně podivné lidsko-králičí rodinky z ještě podivnějšího sitcomu. Do natáčení se navíc prolíná příběh původního filmu… Taková je ústřední situace, na níž vystavěl své tříhodinové dílo kultovní americký režisér David Lynch. Ve vytváření nejasných, halucinačních a významově mnohovrstevných obrazů zašel autor ještě dál než ve svém předcházejícím díle Mulholland Drive. Inland Empire z názvu odkazuje na skutečně existující obydlenou pouštní oblast nedaleko Los Angeles, avšak má samozřejmě i přenesený význam: Lynch se při tvorbě koneckonců inspiroval svými zážitky z transcendentální meditace. Film vznikal bez scénáře, herci měli k dispozici každý den jen několik stránek s textem. Tvůrce tentokrát použil digitální kameru, u které chce podle vlastních slov již zůstat. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (376)

kitano 

všechny recenze uživatele

Tak som sa dockal. Novy film od genia Davida Lyncha, ktory vie svojimy filmami tak dokonalo popliest a sokovat. Ako to dopadlo ? Kazdy Lynchov film nesie jeho dokonale rozpoznatelny rezisersky rukopis, no napriek tomu, zatial mi kazdy jeho film priniesol trochu iny zazitok. Az by sa dalo povedat, ze jeho styl sa vyvija-cibri. Tentokrat je to vsak zmena naozaj razantna. Pouzitie digitalnej kamery vnasa do filmu asolutne odlisny filing. Ci uz je to zrnity vyzual, ci lepsie povedane absolutne odlisny vizual, tak isto herecke vykony posobia uplne rozdielne, jednoducho je to posun, ktory toto dielo posuva asolutne niekam inam, nie len od beznej produkcie snimanej na film, ale aj od tvorby samotneho Lyncha. Pravdu povediac, zo zaciatku mi tato zmena neprisla vitana a vobec som nevedel, co si mam o filme mysliet. Po hodinke vsak nastal obrat o 180 stupnov, a ja som si digital zamiloval. Je ozaj prekvpujuce, do akej miery to film dokaze, zmenit a aky odlisny a skvely zazitok mi pozeranie filmu po tejto stranke prinieslo. A ako je na tom samotny osah filmu? Popravde, zo zaciatku som znova nebol nadseny. Film mi prisiel taky nemastny-neslany, neskor som si vsak uvedomil ze to bolo len tym, ze som sa zo zaciatku nedokazal naladit digitalne medium. Presla vsak prva hodina a ja som bol do filmu absolutne vtiahnuty. Cervene zavesy, modry zamat, tiene a svetla, tajomne chodby, podivinsky ludia, striedanie realit....ano takeho mame Lyncha radi a to nam prinasa aj Inland Empire. Avsak znova je to aj po dejovej stranke trochu iny film. Aj ked pribeh je zamotanejsi a sialenejsi ako kedykolvek pred tym, kupodivu zaver je viac zrozumitelny ako kedykolvek pred tym. Zaver film prijemne uzatvoril a dal filmu celistvy obraz,ci myslienku, nazvite si to ako chcete.Odlisny je trosku aj hudobny sprievod, ale nesie v sebe aj vyrazne prvky predchadzajucich filmov. Je to Lynch, ako ho mame radi, a predsa je podstatne odlisny. Odlisny avsak POPRDELI skvely! A tak uzasne zaverecne titulky som uz nevidel ani nepamatam. Fantazia. David, kurva, to si mi to ale zasa raz natrel...(10/10) Druha projekcia: Ech. Tak tentokrat som Lyncha predsa len precenil. Inland Empire zafungoval hlavne ako zaplata, pretoze na novu Lynchovku som sa tesil, ale druha projekcia vsak ukazala, ze s tymi kvalitami to nieje az take skvele ako sa mi na prvy pohlad zdalo. Vyborne okamihy to ma, avsak film je neumerne natahovany a vypchaty scenami, ktore ani v Lynchovskom svete nedavaju zmysel. Vobec nejde o to ze je to skutocne tazky undergroundovy kusok. Ide o to ze to proste nedrzi pohromade. Prechadzajuce Lynchove kusky sa sice taktiez tazko (ak vobec ) dali pochopit, boli to vsak mozaiky, ktore skvelo fungovali. Je to tak. Prvy preslap Davida Lyncha. (6/10) ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Lynch ještě nikdy nebyl tolik divácky odvrácený a chladný, v atmosféře nevyrovnaný, obrazově hnusný a ponejvíce nepochopitelný. Základní problém vyvstává už v úvodu, kdy se všechno zmate, proplete a v průběhu není ani trocha viditelné pomoci. Když se člověk dostane po 30 minutách do děje a zkousne formu, je z něj záhy opět vykopnut a Lynch se směje se zdviženým prostředníkem. Dávám 70%, cítím režisérův výsměch a film nechci dlouho vidět....i když... :-) /To říká bezmezný Lynchův vyznavač/ _______ Napodruhé lepší. Indicie se objevují, občas docvaknou, Lynch se vysmívá a já se směji s ním. Po skončení jsem měl chuť se začít dívat znovu - no není to znak kvalitního filmu? ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

"Tak se probudit a přijít na to, o čem byl včerejšek..." Mystery příliš nevyhledávám, naplat ale musím říct, že poměrně dost filmů tohoto žánru mi už dokázalo přinést osobitý zážitek. Zdobí-li film hned na několika pozicích za kamerou jméno Davida Lynche, bylo mi jasné, že zážitek to bude ještě více nezapomenutelný. Lynchův nezaměnitelný tříhodinový náhled do nejtemnější říše lidského vnitra plného zvrácené fantazie a divokých nočních můr, je si možné užít v patřičném rozpoložení a sledovat (mimo kina) opravdu jen pozdě večer s přesunem do hluboké noci. Jsme v říší divů mnohem divočejších, než jaké zažívala Alenka. Postavičky králiků se sice objeví už hned v úvodu, ale dobrodružství, jaká následující dění přinese hlavní hrdince i divákovi, budou mít daleko blíže k horrorovému prožitku. Hlavní zápletka kolem ženy-herečky, proti své vůle zamilované a plně vžité do nové role ve filmu, kolem něhož se začíná stále odhalovat jeho nekompromisní historie, slouží jako funkční odrazový můstek k celému spektru bizardních situací na pomezi reality, fikce a podvědomých představ. Divák se stejně jako ona stává obětí této podivné spleti šíleného světa... a jestli jsem se dočkal v závěru vysvobození, předchozí prožitek ve mě stejně dlouho doznívá. Nesnažím se chápat význam každé scény, pokud působí děj na někoho zmateně, tak v případě stělesnění světa snů a nočních můr to nevnímám jako zádrhel, neb logiku zde dotváří kompozice s pravidelným střídáním a vystupňováním jednotlivých propojených motivů. Myslím, že případné čtení teorií odborníků by mi nejspíš jenom zkazilo zážitek, založený v první řadě na celé škále pocitů od překvapení, přes těžké záchvaty smíchu (scény s prostitutkami :)) až po zděšení a momenty, ze kterých mne silně mrazilo. K těm nejsilnějším patří určitě pravidelné rozhovory herečky a psychiatra, Laura Dern v nich předvádí fascinující herectví plné různých odstínů. K těm nejhumornějším (mimo jednu svéráznou taneční vložku) pak třeba úvodní epizodka s prozřetelně dotěrnou sousedkou. // Obrovské díky ČT Art, sám bych se od sebe na podobný film asi neodhodlal... Ufff, ať žije surrealismus i v digitální éře! ;o) 90% ()

mat.ilda odpad!

všechny recenze uživatele

Jak já to vidím, Lynch si od minule zvýšil svou dávku halucinogenů, horečnatě zašeptal něco ve smyslu, že scénář je přežitek, vzal do ruky kameru, ozvláštnil obraz kukátkovým efektem a pěkně naostro improvizoval - v "díle" se střídají chvilky jasnější mysli s totálním zatměním a budiž mu ke cti, že králíky obsazoval jen, když byl úplně na kaši. Nevím, nakolik se natáčení s "géniem" podepsalo na Lauře Dernové, neboť jsem natrefila na zajímavost - jeden a týž výraz, který měla postava Nikki, nebo chcete-li Sue - ono je to vlastně jedno - během celé projekce, se zračí i na hereččině profilovém fotu v naší databázi, jestli jí to, chudině, nezůstalo... No a Lynch, ten se bude dál chechtat pod duchnou všem rádobyznalcům, vynášejícím jeho magorie do filmových nebes, odvolávajíc se na magický realismus, surrealismus, tvůrčí svobodu a další berličky, o které se opírají ve svých pokulhávajících argumentech. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Lynchovy surrealistické hříčky mě oslovují a v případě Mullholland Drive nebo Ztracené dálnice jsem neváhal s nejvyšším hodnocením, ale tentokrát mě David nepříjemně překvapil. Film by měl bavit, rozesmát, rozplakat nebo provokovat, ale nikdy by neměl nudit a tak plný talíř nudy mi už dlouho žádný režisér nenadělil. Lynchovy tradiční hádanky a hříčky se tentokrát režisérovi úplně rozjely pod rukama a vzniklo něco nekoukatelného s nesmyslně prodlouženou stopáží. Inland Empire je jeden z filmů, které jsou pozoruhodné spíš svým hodnocením a především komentáři. Drtivá většina uživatelů si v nich na film stěžuje, aby potom nadělili snímku minimálně tři hvězdičky. Jestli ono to taky není o tom konformismu... Kdyby se nejednalo o kultovního režiséra, ale o někoho neznámého a začínajícího, možná by hodnocení filmu atakovalo hranici černého pole. Celkový dojem: 20 % za herecké obsazení a několik, ale opravdu jen několik, scén, kde je zřetelně cítit režisérův rukopis z lepších časů. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (15)

  • Lynch v podstatě pracoval bez scénáře, místo toho dával každý den každému herci pár stránek s jejich dialogy. Sám neměl tušení, k jakému konci se nakonec film dobere. (hot_spot)

Související novinky

Všechny cesty vedou do Varů

Všechny cesty vedou do Varů

29.04.2007

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary svůj 42. ročník odstartuje již 29. června a tedy by bylo na místě trochu poodhalit program nejprestižnější české filmové události. Předběžná filmová nabídka… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno