Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (741)

Hakha 

všechny recenze uživatele

Komorní film vyprávěn pomalým tempem, který sází na psychologii postav a na herectví hlavních zúčastněných a musím říci, že se vše až na vyjímky povedlo. Nejisté chování Jesseiho Jamese zvládl Brad Pitt dobře, ale největším tahounem byl samotný Casey Affleck, který zbabělce zahrál fantasticky, opravdu se mě jeho postava příčila (nominace na oskara zasloužená). Hlas vyprávěče příjemný a úhly kamery a osvícení se mě těž velice líbilo. Největším nepřítelem tohoto filmu je dlouhá stopáž, jež ze začátku se film táhne velice pomalým tempem, ale k závěru film rychleji a rychleji nabírá na tempu a rázem je konec. Mé hodnocení 4 hvězdičky… ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný snímok, ktorý keď budete brať ako životopisnú drámu, mapujúcu život svetovo známeho psanca v súmraku divokého západu, a odhliadnete od faktu, že žiadny pokus o klasický western (plný bankových, vlakových prepadnutí, či nemilosrdných odplát) sa konať nebude, budete zaručene spokojní. Srdečne nadelená dávka napätia a prekliate strhujúceho rozprávania ma strhla vždy vtedy, keď pomalá réžia, melancholická kamera a podmanivo hypnotizujúca hudba začali hrať prvé husle. Westernový nádych má však film nepochybne a to mu dáva nevídaný šmrnc, vyváženosť a pocit, že westernový žáner sa ešte stále hlási o slovo. Herecky s prehľadom a ja som až po skončení filmu zistil Caseyho oscarovú nomináciu, ku ktorej môžem len dodať, že bola oprávnená. 85%. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Perfektní v každém momentu. Film podobné krevní skupiny jako Malickův ´Nový svět´- poetická kamera, nikam se zde nespěchá, příběh velmi pozvolně plyne a dává tak vyniknout hereckému mistrovství ústřední dvojice. V případě Caseyho Afflecka mě napadá, že se snad narodil jenom proto, aby se stal Bobem Fordem. Dokonalý prototyp přízemní ušlápnuté krysy bez špetky charismatu (vizáží, mluvou, gestikulací), která se mermomocí snaží vyrovnat svému banditskému idolu, ale je mu jasný, že na to nemá. Přitom ale vzbuzuje ambivaletní pocity - zčásti je vám silně protivný, zčásti ho litujete a tak trochu i chápete. Affleckův výkon byl tak fascinující, že téměř zastínil i samotného Pitta. Ten zde všechno uhrál silou své osobnosti, nemusel se moc snažit, úplně stačilo, že "je", jeden jeho zkoumavý pohled a jdete do kolen. Jeho Jesse James je dokonale nečitelnou postavou, která za stoickým klidem skrývá animálního primitiva, který vám ustřelí palici a ani nemrkne. Neváhám napsat, že jsem zde viděl Pitta zahrát vůbec nejlépe v jeho kariéře. Častý třeskot bambitek se zde nekoná, film je spíše pocitovou záležitostí a pokud je - obrazně řečeno - MTV vaší "kojnou", ´Transformers´ nejlepším filmem vašeho života a pro slova jako "nudaaaaa....chybí akce..." apod. nejdete daleko, s tímhle dílem se ani neobtěžujte. Pro mě osobně nejlepší western za poslední roky, kde má každá scéna své pevné místo a kde by střihačovi nůžky měly být protentokrát schovány někde hluboko v šuplíku. PS: Už by to fakt chtělo po 6 neproměněných nominacích konečně toho Oscara, Rogere Deakinsi.... ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Slováci mají svého Jánošíka, Ukrajinci Nikolu Šuhaje, my Babinského, no a k americké historii a k národním mýtům patří příběh o slavném lupiči Jesseho Jamesovi. Při sledování film jsem si opakovaně vybavil titul Jiřího Brdečky Kolty bez pozlátka. To proto, že spíš než o umělecký western jde o antiwestern, který důsledně rozbíjí zažité žánrové stereotypy a ve svém odmítání westernových klišé je nekompromisní. To je jeho hlavní přednost, ale paradoxně i největší slabina. Filmoví fanoušci totiž na klišé nadávají, ale zároveň je mají hodně rádi. Andrew Dominik nepojal svůj snímek jako dobrodružné vyprávění, nýbrž jako pomalu plynoucí životopisný příběh Jesseho Jamese. Potíž je v tom, že stopáž je přetažená a film jako takový je nevýrazný, takže ve spojení s melancholickou hudbou působí jako hypnotikum. Ten, kdo usedá pozdě večer k filmu s tím, že se pobaví, má slušnou naději, že během vysílání usne. Film má jinak řadu kladů, ať už jde o herecké obsazení, kdy se tu sešla parta výborných herců, nebo o vynikající kameru, přesto je výsledný dojem silně ovlivněný absencí dynamického děje a efektů, které by dokázaly filmového diváka nabudit. Celkový dojem: 55 %. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Pasažier pri vlakovej lúpeži na začiatku filmu hovorí po dánsky, konkrétne "jeg har ingen penge" (ja nemám žiadne peniaze) a "jeg taler ikke engelsk" (nehovorím po anglicky). (Fejpof)
  • Ze všech filmů, ve kterých hrál, označil tento Brad Pitt za svůj neoblíbenější. (Vlado666)
  • Natáčelo se převážně v Kanadě, poblíž města Calgary, ale také v americkém Utahu. (orkadimenza)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama