Režie:
Ang LeeScénář:
David MageeKamera:
Claudio MirandaHudba:
Mychael DannaHrají:
Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain, Tabu, Gérard Depardieu, Rafe Spall, Andrea Di Stefano, Chien-wei Huang, James Saito, I-Chen KoVOD (4)
Obsahy(3)
Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)
(více)Videa (19)
Recenze (1 108)
Kam se hrabe Trosečník Tom Hanks se svým polovypuštěním basketbalákem Wilsonem na Pí-ho a jeho tygra. Po vizuální stránce vyšperkované do posledního detailu s příběhem a pointou o životě, poznání i strasti. Přesto mi shlédnutí Life of Pi nepřineslo ani z daleka co jsem od tohoto snímku čekal. Lepší 3 *** - 60% ()
Ty tři hvězdy ze sebe ždímám jen s největší snahou. Banální film, který možná svým náboženským mišmašováním zaujme oproti nám dogmatické Američany (a je v pořádku, že má cílové publikum), ale pro nás zde nemá větší smysl. Snad jen pro dospívající dívčiny, které chtějí vzdychat nad něčím vznešeným, když už teda nepřijde další Stmívání. Ang Lee neodvedl zrovna strhující práci (krom fantastické scény potopení lodi se všechny zprvu zajímavé nápady moc opakují). Jak mohlo být tohle 3D srovnáváno s tím od Scorseseho, nechápu, je zcela klasicky kvalitní, ale ne nějak nadprůměrné. O náboženství jsem se vždycky pasivně zajímal a jako téma pro film mi přijde skvělé - vzhledem k politické korektnosti se k tomu Američané moc často neuchylují takhle přímo. Ale tohle je zřejmě ten nejlacinější (tudíž pro mě nejhorší) způsob, jak to udělat. SPOILERová otázka: Byl záměr filmu říct, že náboženství je "lež snesitelnější než pravda"? Pokud ano, klobouk dolů za odvahu. Pokud ne, naprosté selhání autora předlohy/scénáře. ()
Syrově nekompromisní neobajkové usvědčení víry jakožto obezličky. Taková je předloha. Nikoli však i tato ilustrační adaptace, které celou látku utlumuje do rodinně snesitelné formy a je spíše čarokrásnou pohádkou o víře. Je to prostě koťátko perské košišty a nikoli dospělý tygr bengálský. Veškerá syrovost (a tím i mrazivá působivost na které to celé stojí) je tedy ty tam; od krmení až po vynechání pasáže setkání se slepým námořníkem. Což má za následek, že zdejší (mimochodem debilně podaná) "disneyovsky" upravená verze pointy nedává skoro smysl a vzbuzuje spíše ty nesprávné otázky. Až na tento "detail" Lee nelehkou látku zvládl se ctí. Speciálně jakmile se dostane na širé moře, tak exceluje a to zdaleka nejen vizuálně. Filmařsky mnohdy bezkonkurenční; v čele s dosud nejlepším vizuálním efektem v dějinách - Richardem Parkerem. Škoda tedy nijakého prologu a otřesného závěru. PS: Dabing je učiněné peklo na Zemi. Špatný jako dlouho žádný jiný a lidé za něj zodpovědní by zasloužili vehnat do Bumbálkova výběhu během krmení. Co naopak mile překvapí je 3D, které je využito nad očekávání nápaditě i smysluplně a nikoli pouze pro efekt. ()
Okouzlující a zdlouhavé (možná jen působí útržkovitě, čímž mi kazí plynulost vyprávění a subjektivně tak roste délka sledování). Přesto ten pohled na svět, náboženství a dobrodružství má v sobě něco pohádkového, co zakrývá tu syrovou realitu. Souboj úhlu pohledu a životních/lidských preferencí v praxi s mnou dlouho hledaným nadhledem nad "pravdu" jakéhokoliv náboženství. Jednou se doufám podívám na dokumenty o vzniku filmu a efektech, protože tady je tak cítit (velmi kvalitní) digitální vizuál a přitom se mu dá tak příjemně podlehnout... 2D titulky nebo radši nic. PS: to žádného "posluchače" tohoto vyprávění nenapadlo, proč ten tygr nedokáže protrhnout plachtu na člunu?:) PPS: někteří, co se odkazují na knihu, by si ji měli znovu přečíst, protože si ji pamatují zkresleně:) ()
Kdyby povinné hodiny náboženství na střední škole vypadaly takhle dokonale, nechodil bych místo nich na cigáro. Trosečník meets Světová náboženství v kostce, to vše jako opulentní vizuální žranice. Poselství jde mimo mě, obrazovým kejklím však tleskám. A na to, že maximum času strávíme v jednom člunu, to šlape obdivuhodně. 75% ()
Galerie (73)
Zajímavosti (32)
- Vzhledem k tomu, že se většina filmu natáčela před modrým pozadím, musel Ang Lee Suraji Sharmovi (Pí) vysvětlovat, jak má každá scéna působit na diváky. Neříkal však, co by herec měl vidět, ale spíše, co by měl cítit, až bude výsledný film sledovat. (Brousitch)
- Do role autora stejnojmenné knižní předlohy Yanna Martela tvůrci zvažovali i Andrewa Garfielda. Nakonec byl obsazen Rafe Spall. (ČSFD)
- Autor předlohy Yann Martel plně podporoval režiséra Anga Lee. Prohlásil o něm: "Dokáže točit velmi emocionálně silné příběhy bez ohledu na to, zda jde o intimní filmy jako Zkrocená hora (2005) nebo Ledová bouře (1997), nebo spektakulární kousky typu Tygr a drak (2000).“ (Puyi)
Reklama