Režie:
Steven SoderberghScénář:
Paul AttanasioKamera:
Steven SoderberghHudba:
Thomas NewmanHrají:
Cate Blanchett, George Clooney, Tobey Maguire, Beau Bridges, Leland Orser, Tony Curran, Jack Thompson, Christian Oliver, Robin Weigert, Ravil Isjanov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kdo ví, co hledá americký novinář Jake Geismer (George Clooney) v poválečném Berlíně? Možná klid, možná příběh, ale určitě ne svou dávnou lásku Lenu (Cate Blanchett). Ani stopu tajemství a podvodů, které vedou od Leny k jejímu milenci - mladému ambicióznímu desátníkovi (Tobey Maguire). Stopa pokračuje až k vraždě, o kterou se nikdo nezajímá. Nikdo kromě Jakea. Tři herecké talenty pod vedením Stevena Soderbergha v thrilleru, který vzdává hold filmové atmosféře 40. let a zároveň působí svižným, moderním dojmem filmu noir. „Děsivý i fascinující, skutečná filmová lahůdka“ (Peter Travers, ROLLING STONE). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (119)
Opravdu nestačí na natočení neonoirovky obraz 4:3 a černobílá barva. Steven si podle mě dost nepromyslel jak to celé natočit a to jak patřičně uzpůsobit jednotlivé scény, aby to vypadalo jak ve starým noiru. Mohl například použít němý starý film a kameru, aby z toho nevyzařovala ta novota. 40% za snahu. ()
Soderbergh byl vždycky experimentátor a ani u Berlínského spiknutí to není výjimka. Tentokrát se snaží vrátit se o pár desítek let. Jak v příběhu tak i ve stylizaci filmu. Ocitáme se v poválečném Berlíně a Soderbergh nám ho ukazuje na černobílém materiálu, místy v přeexponovaných záběrech, místy s extrémními nadhledy a podhledy kamery. I při vykreslování prostředí kombinuje mnoho prvků: zadní projekce, dokreslování scén, kulisovost některých míst (podpořená i nasvícením scény). A nevyhneme se i zjevné inspiraci německým poválečným filmem. Střihově spojuje záběry někdy až rušivě, někdy pomocí stíraček ale někdy i naprosto současně, rychlým střihem. Taktéž pohyby kamery těží jak ze současných trendů, tak i z minulosti. Statické záběry mísí se švenkováním a přesto nám Steven za chvíli dopřeje steadicamovou jízdu, nebo záběr z ramene jeřábu, který se z extrémního podhledu přesouvá do nadhledu, z detailu na celek. O technických aspektech by šlo mluvit dlouho a dlouho. Věřím, že by to bylo velmi inspirativní, zvlášť, když si to Soderbergh všechno vlastně dělá sám... Anyway, nejsem si jist jestli přepis na dvd dodržel správný poměr stran? Nepřišlo mi, že bych to viděl v 1.66:1. ()
Něco mezi Zahraniční aférou, Svědkem pro obžalobu a Charlotte Gray. Samozřejmě nechybí ani Německo v roce nula. Nechte Casablancu spát, chcete-li hovořit o stylu poválečných 40. let a filmech z rozbombardovaného Berlína... Osobně jsem byla k Berlínskému spiknutí velice skeptická z důvodu obsazení, ale nakonec musím uznat, že minimálně Clooney mi dokázal, že není jen hvězdou. Naopak o Maguireovi jsem začala pochybovat. Nicméně to, že je Cate novou Katharine Hepburn se potvrdilo už v Letci. De facto by teď mohla přehrát všechny filmy v jejím stylu a podílet se na přesných kopiích jejích skutečných filmů. Jen více a houšť filmů, které nechávají daleko za sebou označení retro a taví ho v požitek. Jen žasnu nad tím, jak si tu nedokážete ve valné míře užít takové maso. ()
Tvrdacke dialogy pripominaji spis drsny Hollywood sedesatych a sedmdesatych let vyznivaji az usmevne v snimku ktery se snazi odkazovat na Tretiho muze ci Casablancu a vubec kinematografii ctyricatych potazmo padesatych let. A tak je to s celym filmem, jeho pribehem, reziserskym vedenim diky nemuz i herecke vykony zvlast nepotesi - pres zjevnou snahu. ()
Dobrý Nemčúr iba potvrdzuje, že sa osobitý režisér dusí vo vlastnej šťave. Soderbergh redefinuje hranice rád, tentoraz ale po mojom súde úplne zlyhal. Iste, na kulisy v čiernobielom aranžmáne sa pekne pozerá. Zorničky ale na forme nelepia kvôli rafinovanej práci kameramana, ani nie pre lascívne využívanie svetla a tieňa, ale jednoducho preto, že v záplave farbičiek z hollywoodskej veľkovýrobne sa vizuály zo starej školy „tvária“ nielen originálnejšie, ale akosi automaticky aj hodnotnejšie, čo sa umeleckého dojmu týka. Lenže ovládať čiernobiely materiál, to je kumšt starých majstrov, za ktorých rovnako kvalitných nasledovníkov môžeme vyhlásiť iba bratov Coenovcov. Dobrý Nemec nemôže zbierať sympatie vďaka kompozícii, pretože tá je v porovnaní s noirovými kusmi z Bogartovskej filmotéky úplne bez šťavy. Záver k tomu ešte nechutne napodobňoval Casablancu. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (6)
- Film je natočen jako „noir“ v černobílém provedení formátu 1.33:1 a situován do roku 1940. Rovněž neobsahuje žádné sexuální scény a klení, které nevyhovovali tehdejšímu výrobnímu zákoníku. (Terva)
- Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Josepha Kanona. (Terva)
- Film byl natočen barevně a teprve poté ve studiu Universal technikou Green Screen "přebarven" na černobílé provedení. (Terva)
Reklama