Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith, Amanda Hadingue (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Recenze (428)
"Královna není fikcí v pravém slova smyslu, ale taky jen nerecituje obecně známá fakta. Stojí na protikladu tradičních britských hodnot a nového kultu osobnosti, který kolem sebe Lady Di šířila. Královna totiž nepozná chybu svého jednání, protože ještě nepoznala změnu uvnitř svého lidu. Proto možná…"
"Nenucený symbolický přesah filmu funguje výborně, působivost a zajímavost Frearsova snímku tkví ale ještě v něčem jiném. Sleduje totiž celou situaci především z ložnic a kuchyní. Jakoby Alžběta i Blair byli v některých okamžicích mnohem víc zaneprázdněni domácností a osobním životem. Královna…"
"Královna je výtečný film, obávám se však, že v dnešní době nablýskaného pozlátka a efektní kinematografie jeho kvality plně ocení spíše velmi úzce vyprofilovaná skupina diváků (i ve Spojených státech byl snímek uváděn v omezené distribuci, přestože měl dlouho nejlepší kritiky roku, překonal ji až…" více
"Jej smrť vpadla do životov ľudí, ktorí takmer ani netušili, kto to je a ako žije. Bulvárna zvedavosť ju najskôr zabila, ale potom zmenila jej poslednú cestu. Dala jej silu o ktorej sa netušilo. Lady Di. Dokonca sa akosi podvedome vtlačila aj do prvých riadkov tejto recenzie, hoci nie je hlavnou…" více
"Při hlubším zamyšlení vidíme, že Frears a Morgan si šli hodně tvrdě za svým. Napsali scénář, který nejenže je velmi odvážný, ale také je z něj cítit jasný cíl. Britové svou královnu buď milují, nebo nenávidí. Tvůrci ji zjevně rádi mají, jejich film popularitu panovnice v Británii pozvedl. Přitom…" více
"Královně chybí ony často zmiňované hrany, pichlavost výpovědi a její novost, odvaha či překvapivost. Frearsův film nikoho neurazí, spíš potěší každého tradicionalistu a konzervativce, který se o hlavu státu rád opře v téhle kvaltující době. Jenže ona sama si zaslouží něco víc než jen jemné…" více
"Scénář i režie jsou tak vyladěné, že i když se podíváte královně doslova až do ložnice, s voyeurstvím to nemá nic společného a vykreslení panovnice je intimní v tom nejlepším slova smyslu. Dokonale namaskovaná Helen Mirrenová hraje Alžbětu relativně úsporně, aby přitom v každé sekundě ohromila…" více
"Uměřený, formálně zdrženlivý film se do královny nenaváží ani jí nenadržuje; jen předkládá otázky. Základní konflikt vyvažují vtipné i sarkastické hlášky, které královna trousí hlavně na adresu Diany a Blaira. Herci se svým reálným předobrazům podobají, jen Cherie Blairová je vykreslena až na…" více
"Královna předkládá v rámci možností neujatý a střídmý vhled do anglických reálií. Režisér se nijak neopájel výlučností zvoleného prostředí, zvláště interiérů, ačkoli byl zajisté vystaven pokušení. Přínosné je civilistní, nekarikující pojetí, to, že hledá nikoli státníka, nýbrž člověka, který se v…"