Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (792)
Hezké obrázky pěkný film neudělají. To by si měl F. A. Brabec, který se nejspíš nadosmrti režijně vyčerpal na Kytici, konečně uvědomit. Tohle totiž byla fakt nuda s hezkejma obrázkama, který se vám ale stejně tak za čtvrt hodiny okoukaj. Brabec tím asi chtěl zachytit nějakou tu poetiku, ale úplně zapomněl na postavy. Kdo má uvěřit osudové lásce Viléma a Jarmily po jednom kouknutí na sebe v kostele a následné souloži někde u stromu? Zvlášť, když Jarmila nevíme proč nemluví a Sandra Lehnertová neumí hrát, tak vypadá jako ta největší běhna široko daleko. Komentář Tosima to tady vystihuje úplně přesně. A charismtický Tříska v roli kata a docela dobrý Javorský v roli kněze toho opravdu celé nezachrání, i když jejich postavy měli potenciál. Chudák Hynek se asi obrací v hrobě. ()
Máj je velmi volné dílo a je možnho ho zpracovat mnoho způsoby. Osobité pojetí F. A. Brabce již určitě znáte. Já tohoto člověka jako režiséra neuznávám od té doby co to se svojí osobitostí o několik set stupňů přehnal a zprznil Krysaře. V případě tohto filmu to až takový průser nebyl. Osobité pojetí si zanechal, ale naštěstí zde zůstaly základní rysy příběhu Karla Hynka Máchy a sice s několika, někdy značnými odchylkami. Herecky slušné. Moderně zvolený hudební doprovod, který mi v tomhle případě ani nepřekážel. Zkrátka myslím, že základní myšlenka Karla Hynka Máchy byla zachována. A osobité pojetí do filmů prostě patří a dovolím si tvrdit, že tentokrát to filmu ještě prospělo. * * * ()
Možná je to tím, že znám Máj skoro nazpamět, možná tím, že na každém filmu hledám hlavně klady. Možná. Mně osobně se Máj líbil (vezměme v potaz tuzemskou kinematografii). Vilém v podání Stropnického mi vůbec nevadil a dokonce jsem za něj na konci cítil lítost, Tříska jako vždy exceloval, Lehnertová sice nemusela spát s Kukurou každou chvíli a udělat z ní němou spíše uškodilo (v předloze není), ale suma sumárum je obsazení špička. Pokud Máj byl u mne na třech hvězdách, tak v posledních dvaceti minutách jsem své rozhodnutí změnil. Ano, příběh je často řídký jak kaše, zase nedá se mu upřít originalita, krásná hudba a Brabcovo jedinečné (na naše poměry) zacházení s kamerou. ()
Na křehkost přímo dupou ,,moderní'' efekty... Měly za úkol poetičnost snímku podtrhnout, ale asi to špatně pochopily a poetičnosti podtrhly maximálně židli pod nohama. Hudba mi sedí, ta mi zážitek nijak nekazila ale semotamo se tam objevují vizuálně ,,působivé'' záběry, které asi mají něco symbolizovat.. zaprvé mě hrozně rušily v atmosféře, která se už už zabydlovala a za druhé nemám šajna co mi měli sdělit.. Čemu tleskám, je Jarmila.. přírodní a krásná ženská, ve které jsem viděl tu tichou krásu, tu poetičnost a zdroj problémů provińující se pouze svou vyjímečností... Autor ale místama přehání kolik toho z její krásy ukazuje.. Je to nepatřičné - pro Máj rozhodně... škoda škoda... mohlo to být o tolik lepší... ()
Byl pozdní večer... Prvních 5 minut - propadám lehké nervozitě při pohledu na kýčovitou výpravu. 10. minuta - moje představa zbojníka se od té Brabcovy asi značně liší, třeba se to však vše ještě zlepší. 15. minuta - hm aspoň že je ta Lehnerová tak líbivě stavěná. 20. minuta - sice je pěkně stavěná, ale vždyť ona sakra neumí vůbec hrát. 25. minuta - no, aspoň nemluví. 30. minuta - i ty Třísko? 35. minuta - přestávám naivně věřit v jakoukoli změnu k lepšímu. 40. minuta - nesnáším Stropnického. 45. minuta až konec - záchvaty vzteku a tendence rozstříhat DVD zahradnickými nůžkami. ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
![Máj - Z natáčení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/922/161922983_c1f740.jpg)
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)
- Přestože se děj odehrává v 18. století, mají Jarmila (Sandra Lehnertová) i Hynek vyholené podpaždí a Jarmila oholené nohy. (Novalinda)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) jede ke kopci, kde má stát Jarmila (Sandra Lehnertová), je zdálky vidět, že na kopci nikdo není. (TanaLarinova)
Reklama