Režie:
F. A. BrabecKamera:
F. A. BrabecHrají:
Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska (více)Obsahy(1)
Rozsáhlá poema "Máj" básníka Karla Hynka Máchy patří k stěžejním dílům české literatury a je považována za vrchol českého romantismu. Autor vypráví tragický příběh lásky dvou mužů k jedné ženě zasazený do přírodního rámce kvetoucího jara. Syn pro lásku zabije svého soka, aniž tuší, že jím nebyl nikdo jiný než jeho otec. Romantické dílo převedl do filmové mluvy F. A. Brabec, autor úspěšné filmové adaptace jiného českého klasika – K. J. Erbena a jeho Kytice. Ve svém filmovém ztvárnění Máje posílil režisér a spoluautor scénáře dějovou linii vytvořením nové postavy kata – aktéra i vypravěče děje. Zásadním vkladem filmu je však jeho obrazová složka, jak u kameramana a režiséra F. A. Brabce bývá dobrým zvykem. Krajina a romantická zákoutí Českého ráje tu souznějí s poryvy duše všech hlavních postav. Důležitou složkou filmu se stalo i zhudebnění známých veršů skupinou Support Lesbiens. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (792)
Pohádka, romance, balada, drama a já nevím co ještě... to vše se podařilo Brabcovi do tohoto filmu vtěsnat. Nedá mi to, musím srovnávat s Kyticí. Zatímco v Kytici se Brabcovi parádně podařilo zachytit poetiku a básnivost díla, Máj zůstal jen neuchopitelným slepencem. Když pominu fakt, že Brabec udělal s Viléma chladnokrevného otcovraha (v předloze Vilém zabíjí soka, aniž by věděl, že je to jeho otec), nemůžu překousnout divokou rockovou "party" umrlců. A herecké obsazení? Přemýšlím, koho "pochválit" dřív.... Kukuru se slovenským akcentem nebo neskutečně patetického Hamleta Třísku? Po shlédnutí Kytice jsem měl opravdu o čem přemýšlet a těšil jsem se na to, do čeho se Brabec zase pustí. Ovšem teď ve mě zůstává jen prázdno. Teda vlastně jeden pocit mám. Strach z toho, co se rozhodne Brabec zprznit příště. ()
Možná je to tím, že znám Máj skoro nazpamět, možná tím, že na každém filmu hledám hlavně klady. Možná. Mně osobně se Máj líbil (vezměme v potaz tuzemskou kinematografii). Vilém v podání Stropnického mi vůbec nevadil a dokonce jsem za něj na konci cítil lítost, Tříska jako vždy exceloval, Lehnertová sice nemusela spát s Kukurou každou chvíli a udělat z ní němou spíše uškodilo (v předloze není), ale suma sumárum je obsazení špička. Pokud Máj byl u mne na třech hvězdách, tak v posledních dvaceti minutách jsem své rozhodnutí změnil. Ano, příběh je často řídký jak kaše, zase nedá se mu upřít originalita, krásná hudba a Brabcovo jedinečné (na naše poměry) zacházení s kamerou. ()
Nuda, nehorázná! Plejáda výborných českých herců se pitvoří v debilních miniroličkách a mladej Stropnickej se snaží vyhrát titul o největšího dřeváka v hlavní roli. Kytice ušla, tohle je ale hodně nepovedená parodie, která mi zhnusila i jinak docela oblíbenou kapelu! A básni nemluvím, na to jsem nikdy nebyl! ()
Karel Hynek Mácha zaujímá čestné místo mezi mými nejoblíbenějšími autory, proto pro mne byl Brabcův "Máj" povinností. Po zhlédnutí snímku mám sice VELMI rozpačité pocity, ale ani tak ho nemohu v žádném případě jen tak lehce pohřbít. Za největší selhání filmu považuji především nepovedené prolínání lyrických a epických prvků, ze kterých nemůže mít divák neznalý předlohy snad vůbec nic. Dalším (a zároveň nepochopitelným) problémem je totální odklon od dějové linie knihy. Zatímco skutečný Máj začíná smrtí Jarmily, většinu obsahu vyplňují Vilémovy filosofické úvahy skýtající jedinou útěchu během dlouhého pobytu v žaláři a končí příchodem vypravěče, který nám osvětluje dosud neobjasněné okolnosti této nešťastné lásky, film si - bůh ví proč - skáče od jedné události ke druhé a defakto ničí jakékoli náznaky celistvého příběhu. Za zaslouženými dvěma hvězdami tak nakonec stojí především - ve všech směrech vynikajcí - hudební doprovod, solidní výběr herců (s výjimkou Sandry Lehnertové), několik skutečně povedených scén (Vilémův příjezd do kostela, vidina mrtvých, kat zvěstující Jarmile zprávu o Vilémově trestu, naturalistické lámání v kole) a vůbec samotný pokus o zfilmování nezfilmovatelného skvostu.:-) ()
Byl pozdní večer, první Máj, večerní Máj, byl lásky čas.. Tato slova zná v dnešní době každý. A tak Brabce napadlo, že podle toho natočí film. A dopadlo to všelijak. Kytice, (jeho předešlé dílo), se mi líbila, ale tohle již bylo divné. Možná je Brabec dobrý kameraman, ale režisér nikoliv. A ta hudba? Základní motiv, který tam hrál téměř pořád, se mi líbil. Ale v té jedné scéně (Matěj Stropnický vidí mrtvé), tak co tam strčili za písničku!!! To musel chudák Mácha rotovat v hrobě, jako kuře na grilu! Závěrečné zhodnocení u mě vypadá takto: Tříska - 9/10, Kamera - 8/10, Hudba 5/10, Lehnertová - 6/10. Doporučení? Čekal jsem hrůzu, ale naštěstí to NENÍ zase tak špatný. Mimochodem: Kde přišli na 80 minut? Vždyť ten film má tak hodinu a pět minut.. ()
Galerie (40)
Photo © BELTFILM - Jan Vojtek
![Máj - Z natáčení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/922/161922983_c1f740.jpg)
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) jede ke kopci, kde má stát Jarmila (Sandra Lehnertová), je zdálky vidět, že na kopci nikdo není. (TanaLarinova)
- Když je starý mlynář podřezáván, tak se mu na hrdle neobjevuje žádná krvavá stopa - až po chvíli mu začne ze strany krku stříkat krev, což by neodpovídalo podříznutí, nýbrž bodnutí do krční tepny. (cubajz)
- Ve scéně, kdy Vilém (Matěj Stropnický) na kopci čeká na Jarmilu (Sandra Lehnertová), má na nohou tenisky. (Maty.tekk)
Reklama