Reklama

Reklama

Zvedá se vítr

  • Česko Vítr v ječmeni (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Ve dvacátých letech minulého století se mladý irský doktor Damien O'Donovan (Cillian Murphy) rozhodne opustit Irsko, aby mohl pracovat v nemocnici v Londýně. Po návštěvě farmy Peggy (Mary Riordan), se kterou se chce rozloučit, se však rozmyslí. Britské vojenské jednotky Black & Tans, které mají udržovat mír, vyhlásí zákaz shromažďování a všech kolektivních zábav a Peggyna vnuka Micheaila (Laurence Barry), který nerozumí anglicky, ubijí k smrti. Damien se, k radosti svého bratra Teddyho (Padraic Delaney), rozhodne přidat k formujícímu se republikánskému odporu proti britské kruté nadvládě a k boji za nezávislost Irska. Zezačátku operují v malých skupinách, kradou zbraně a občas "picnou" nějakého policajta. A pak je jednoho dne odhalí... (monolog)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Realita zobrazená ve filmu možná překvapí diváka málo informovaného o této etapě irských dějin, ale asi nezklame nikoho kdo je s irskou historií alespoň trochu hlouběji seznámen. Každý kdo o Irsku viděl třeba i jen filmy "Michael Collins" nebo "Krvavá neděle" snad pochopí, že v tomhle snímku zobrazené jednání Britů nebylo rozhodně ničím výjimečným a v konečném důsledku nemohlo mít ani jiný výsledek než vznik slepě mstivé síly jako je IRA.http://www.youtube.com/watch?v=eVAOW23GnFM ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kdo chce vidět velký barvitý a umělecky ambiciózní snímek o vzniku Irské republiky, historii boje za nezávislost a události kolem vzniku a nejslavnějších okamžiků v historii Irské republikánské armády, pustí si Michaela Collinse od Neila Jordana. Zvedá se vítr představuje typicky malou produkci s televizní vizáží a pokud ho bude chtít divák poměřovat s výpravnými velkofilmy, zákonitě bude zklamaný. Po pravdě řečeno, vítězství na prestižní filmové přehlídce příliš nerozumím, protože bráno z uměleckého hlediska, není možné považovat tenhle film za festivalovou špičku. Jeho hodnota spočívá v něčem jiném. Beru ho jako kvalitní historicky analytický film, který dnešnímu divákovi zprostředkovává události relativně dávné historie. Je to svým způsobem hraný dokument natočený z pozice hrdiny, který v historickém sporu o charakter nově vznikajícího irského státu stojí na levicově radikálních pozicích. Nic proti tomu, spousta tzv. historických filmů dává přednost efektnímu příběhu před střízlivou a věcně podanou historickou pravdou. V případě tohoto titulu nemá smysl posuzovat film z hlediska zábavnosti nebo umělecké katarze. Velmi výstižně ale popisuje mechanismus vzniku politické krize, gerilové války za nezávislost a následného konfliktu mezi radikálními stoupenci silového řešení a těmi, co jsou schopni pochopit realitu a sjednat kompromis. Za mě 3,5 hvězdičky, které po kratší úvaze povyšuji na čtvrtou. Celkový dojem: 70 %. ()

Reklama

Jansen 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně asketický film. Loach absentuje od všeho, co by se z diváckého hlediska dalo nazvat atraktivním pojetím. V jeho pojetí film neplní funkci atrakce, která by diváka lákala okázalými gesty nebo nějakým romantizujícím pojetím skutečnosti. Jeho pohled na realitu britsko-irského konfliktu je striktní a čistě neosobní. Nenabízí prostor k identifikaci s tím či oním hrdinou, nevnucuje divákovi stranu, na kterou se má přiklonit, a v konečném důsledku se ani neopovažuje nikoho soudit. Otázka viny či neviny se zde dostává na zcela novou rovinu. Postavy jsou spíše než lidsky cítící empatické bytosti otroci přesvědčení a naplňovatelé idey, kterou si předurčili za tu správnou. Povinnost zodpovědnosti a vlastenectví zde stojí na samotném vrcholu lidských hodnot. Zajímavé by bylo třeba srovnání s Flanders Bruna Dumonta, které v témže roce shodou okolností také získali jednu z hlavních cen v Cannes (Zvedá se vítr – Zlatá palma, Flanders – Velká cena poroty). Filmy jsou to samozřejmě v mnoha aspektech zcela odlišné a těžko srovnatelné, ale spojuje je jistý chlad a odcizenost plynoucí z chování hlavních postav, které filmu propůjčují silně neosobní až beznadějné vyznění. Bohužel si ale nejsem jist, jestli tenhle radikální přístup tomuto Loachovu filmu úplně prospěl. [LFŠ 2010] ()

ifa 

všechny recenze uživatele

Poměrně pěkně řemeslně zvládnutá práce, která ovšem potřebovala více propracovanou emociální rovinu příběhu. Samotné kladení otázek trochu kazí dojem. IRA správná, IRA špatná, čí životní pravda je lepší (nebo snad výhodnější)? Trochu z toho bolela hlava. Díky irským exteriérům a dobovému pojetí to vychází na slušných 70%. LFŠ/2010 ()

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Irové mají tvrdé palice a když si něco uvezmou, nic je od jejich záměru nemůže odradit. Ani padlí, ani plačící ženy, ani polovičaté dohody. *** Bohužel film, ač zpracovává atraktivní téma irského umíněného boje za nezávislost, je především nudný a ukecaný, čímž ubíjí jakékoli silné scény, ať už se jedná o obrazy bídy a poroby venkova nebo britské nehumánní výslechové metody. Dokonce i Cillian Murphy si vybral slabší hereckou chvilku a úplně mi splynul s davem ostatních irských partyzánů. Lehce zapomenutelný film, ocenitelný pouze jako lekce z historie. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (3)

  • Ceny: MFF Cannes 2006: Zlatá palma; Evropské filmové ceny 2006: nejlepší kamera. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Název filmu je převzat z básně irského spisovatele a básníka Roberta Dwyera Joyce. (Matros)

Související novinky

14. Dny evropského filmu

14. Dny evropského filmu

26.01.2007

Čtrnáctý ročník Dnů evropského filmu odstartoval 25. ledna 2007 v pražském kině Světozor filmem Zvedá se vítr (2006, r. Ken Loach). Ve Světozoru a v Aeru bude až do 4. února k vidění na padesát filmů… (více)

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama