Reklama

Reklama

V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (508)

nunka 

všechny recenze uživatele

Bolo tu už množstvo dobrých a lepších vojnových dobrodružných filmov. Kombinácia Herzog a Christian Bale tentokrát znamená extradobrodružstvo pre diváka. Herzog nenechá nič na náhodu, očakáva maximálne stotožnenie sa herca s rolou, pevne stavia na súžití človeka s prírodou, stavia sa zoči voči krutosti a selektuje kto vydrží viac - všetko toto a ešte viac možno vidieť v každom jeho filme. Tematicky je film zaujímavý a pútavý, jasné, že nie pre masy, v tom prípade by musel byť inak podaný. Dieter Dengler bol nepochybne zaujímavá osobnosť a je jasné, že zahrať ho môže len niekto, kto na to má. Bale dokazuje, že je herecky psychicky nezdolná osobnosť a pod režisérskou taktovkou Wernera Herzoga nemá nič uľahčené. Rescue Dawn je výborný film, z inej kategórie - emotívny, silný a dôrazný. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Silnej film, ale ne zas tak silnej. Hlavní trio looserů mě svými výkony naprosto dostalo (nejvíc z nich asi Stevův vyčerpaný Duane - konečně se jenom nepitvoří a žeru mu všechno i s navijákem), scény depek z tábora i depky z džungle syrové až na půdu, velice dobře se hodíci hudba, kvůli které jsem místy až nedýchala, jenomže mě taky bohužel pár věcí i rušilo. Hlavně ze začátku jsem pořád nechápala, kde ten Dieter bere tu dobrou náladu, jako kdyby byl snad jenom na dovolený (já bych se podělala hned u jezírka, ne až ve vesnici), no a potom samozřejmě přetleskaný happy konec - ten by myslím šel trochu utlumit, aby se nesl v rámci realističnosti celého filmu. Zkrátka, kdyby se radši škrabali tam, kde to svědí. "Dietere, mně je zima na nohy." ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Šine se to velice líně a vidíme perfektního Cristiana Balea, jak čím dál víc blázní. Musím ale vyzdvihnout všechny herce a i vietnamskej casting, protože se vám všichni vryjou do paměti. V tom zajetí se jim toho v podstatě "zas tak moc" neděje, ale postupně se tam z nedostatku jídla a z ponrkový nemoci všichni zcvokávaj. Úsek v zajetí mně zaujal asi nejvíc, líbilo se mi jakej si tam všichni vytvořili vztah. Krásně to vystihuje třeba scéna se zpíváním Happy birthday. Pasáž v džungli byla možná moc dlouhá, ale atmosféru film navodil skvělou. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Docela mě zaráží, jak vysoko je tento film hodnocen, osobně jsem ho musel dokoukat nadvakrát, protože spánek mi byl po polovině vyprávění přednější než zvědavost nad osudy hlavních hrdinů. Přitom začátek byl slibný a poté co s Balem spadlo letadlo a on se octl zcela sám uprostřed džungle plné nepřátel, na spaní jsem neměl ani pomyšlení. Jenže pak se hlavní hrdina dostane do zajateckého tábora a veškeré kouzlo je pryč. Nejen, že tam potká naprosto příšerně napsané postavy spoluvězňů, ale děj sklouzne do laciné béčkovosti a patriotismu za který by se nestyděl ani Rambo II („nepodepíšu, Amerika mi dala křídla“, útěk naplánován na Den Nezávislosti…). Některé scény jsou tak příšerně hloupě natočené, až jsem se musel usmívat (jeden příklad za všechny - SPOILER: když už Balea konečně vyzvedne vrtulník, vyběhne na břeh, kde před chvílí ještě stál, banda vietnamčíků, kteří zamíří na vrtulník - střih na chlapíka co ve vrtulníku obsluhuje kulomet, jak několikrát vystřelí - střih na bandu vietnamčíků, před kterýma zacáká voda, vietnamčíci utečou zpět do džungle…no působí to maximálně směšně)! Bale je výborný herec, ale jeho extrémní herecký styl mi víc než snahu o maximální věrnost připomíná docela nebezpečnou formu masochismu. Navíc osobně se při pohledu na vychrtlého herce zamyslím nad tím, jaký je to vůl, než abych se díky tomu víc vžil do postavy. On celý film mi trošku přišel jako Baleova exhibice, co všechno je ochoten pro realističnost filmu udělat. Vedle hubnutí tu ještě baští živé červy, nebo na sebe nechá přicucnout pijavice, úplně zbytečně. Aby totiž bylo poznat že se nejdná o atrapy, jsou scény s pojídáním červů a pijavicema dlouhé a nuceně snímané tak, aby byla pohybující se havěť v jednom záberu s Baleovým pohublým obličejem. A asi nejvíc zamrzí, když vidíte, co všechno byli nejen Bale, ale i ostatní vyžle ochotni podstoupit kvůli takovému průměrnému filmu…Co se nakonec stalo s druhou skupinkou uprchlíků? Koho to zajímá? ()

Galerie (21)

Zajímavosti (25)

  • Plagát filmu zobrazuje vrtuľník UH-60 Blackhawk. V skutočnosti sa až do konca vietnamskej vojny ešte nevyrábali. (Arsenal83)
  • Denglerova vojenská hodnosť bola „Flight Lieutenant“. Toto je hodnosť britskej armády a nikdy nebola použitá v americkom námorníctve. (Arsenal83)
  • Film bol natočený v obrátenej kontinuite, takže Christian Bale, ktorý tvrdo pracoval na tom, aby kvôli tejto úlohe schudol, sa na konci zdal najvychudnutejší, no tieto scény boli natočené prvé, aby sa Bale vrátil na svoju priemernú váhu a natočil scény pred zajatím. (Arsenal83)

Související novinky

Zlý polda a hodný lupič

Zlý polda a hodný lupič

18.05.2008

Bod zlomu 2 a nová verze téměř zapomenuté hardcore pornografické kriminálky? Ano, v dnešní novince se dvě klasiky ze začátku 90. let dočkají remaku a pokračování. Nic s tím nenaděláte, už se začínají… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama