Reklama

Reklama

Star Trek

  • USA Star Trek (více)
Trailer 1
USA / Německo, 2009, 127 min

Režie:

J.J. Abrams

Kamera:

Dan Mindel

Hrají:

Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryder (více)
(další profese)

Obsahy(1)

James Kirk se narodil v den, kdy byla napadena hvězdná loď jeho otce. Od té doby vyrůstal jako poloviční sirotek, nebyl zrovna vzorné dítě, ale přesto se dostal ke hvězdné flotile. Jako kadet se ocitá na palubě U.S.S. Enterprise pod velením kapitána Pikea. Potkává zde prvního důstojníka Spocka, který je mu na první pohled nesympatický, a jejich antipatie jsou vzájemné. Enterprise přijímá tísňové volání z planety Vulcan a vyjždí na pomoc, ačkoliv posádku tvoří kadeti. Jsou totiž nejblíže. Kirk si ale uvědomí, že okolnosti jsou stejné, jako ten den, kdy zmizel jeho otec, letí do pasti. Opravdu, u Vulcanu na ně čeká ničivá loď pod velením romulana Nera. Nero chce, aby důstojník Spock trpěl, jenže Spock toho muže vidí poprvé v životě. Ukáže se, že Nero je z budoucnosti, kde byl svědkem zničení své planety, svého domova. Viní z toho Spocka, který slíbil, že planetu zachrání. Cestoval proto do minulosti a chce, aby mladý Spock trpěl stejně, jako trpěl on. Chce zničit jeho planetu, jeho domov, jeho rodinu. Bohužel se mu jeho dílo zkázy podaří a Vulcan přestane existovat. Další na řadě je Země. Mladá posádka se musí hrozbě postavit. Snad se při tom z Kirka a Spocka stanou dobří přátelé, tak, jako tomu bylo v jiné časové linii. (TV Prima)

(více)

Videa (16)

Trailer 1

Recenze (1 954)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Najlepšia filmová sci-fi od Matrixu a najlepšia space opera... zhruba od Impéria vracajúceho úder. No nezbavíte sa pocitu, že to nie je úplne dokonalé. Tak, ako Abramsovej M:I:III niečo chýba do Bourna, tak aj Star Treku niečo chýba do akejsi hypotetickej ultradokonalej vesmírnej sci-fi. Nie je jednoduché definovať, čo to je. V tom filme totiž zdanlivo funguje úplne všetko. Spletitý príbeh výrazne presahuje klasickú "báchorku o pomste" (pretože je maximálne osobný), je veľmi šikovne nalepený na starý Star Trek a zároveň sa nebojí vykročiť vlastnou cestou. Postavy sú nesmierne sympatické (úplne všetky!). Je to inteligentné, je to vtipné, má to neuveriteľné tempo, parádne triky a hlavný hudobný motív mi hral v hlave ešte hodinu po odchode z kina. Emócie Abrams vyčarúva lusknutím prstov (jediný pohľad do očí malého emzáčka zo základne na ľadovej planéte pri Peggovom odlete vám rozpovie dojímavý príbeh o priateľstve). Avšak v závere (a to asi bude ten problém) to zľahka stráca dych a napätie. Absolútne uspokojenie z akčného vyvrcholenia, aké z novodobých filmov poskytuje napr. Bournov mýtus, sa nedostaví. Ani to ale nič nemení na tom, že prílet Enterprise doprostred záverečnej prestrelky vyráža dych a je jedným z tých okamihov, pre ktoré milujeme veľké hlučné letné popcorny. Tak či onak, Star Trek je nesmierne zábavná jazda. Kus klasickej sci-fi prenesený do 21. storočia tým najšikovnejším spôsobom. Teraz už len aby to malo aj komerčný úspech a Abrams dostal príležitosť natočiť dvojku, v ktorej môže podobne ako Singer v X-2 siahnuť po onej tentokrát (tesne!) nedosiahnutej dokonalosti. Najlepšia hláška? "Šerm." ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Šílenství okolo Star Treku jsem nikdy nechápal. Parta týpků v pyžamech mluví o vesmírných bitvách... To na úspěšný film nevypadá. Přesně to samé si asi pomyslel J.J. Abrams, který tu sice tyto prvky zanechal, ale obalil je akcí a vizuálními efekty, díky kterým vypadá Star Trek doslova lépe než kdy dřív. Děj je překvapivě plynulý, pořád se něco děje. Abramsův vesmír je plný nádherných barev a tvarů, aniž by to působilo přehnaně nebo kýčovitě. Postavy jsou sympatické (i když vztah Spock - Kirk není úplně uvěřitelný). Obzvlášť mě zaujala hudba, které si obvykle přes míru nevšímám. ()

Reklama

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Docela masakr, ale co jiného taky čekat od rozpustilého a chytrého geeka. Abrams dává roztomile okatě najevo, že vyrůstal na Star Wars (fetišistické snímání lodí, závěrečný úprk) a nebojí se rýpat do fantazií obtloustlých třicátníků v kostýmech, kteří hudrují při sebemenší odchylce od pravidel zajetého univerza. Málokdo dneska takhle svižně staví a boří žánrová klišé, viz patetické sebeobětování x Beastie Boys, aby do nás následně pral jednu over the top scénu za druhou (injekce). Drhne snad jenom ta nostalgická epizodka z planety Hoth, u které jsme lehce tlačeni k vytažení kapesníků a obdivu CGI tvorečků co se navzájem žerou. Jinak asi nejlepší rebranding co jsem za poslední roky viděl. Ta značka bude mít velký zvuk. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Úvodní dvě poznámky se týkají kamery, zbylých pět pak odůvodňuje mé nižší hodnocení. 1, Máte-li postavu, kterou cloumají emoce, otočenou zády ke kameře a chcete divákovi zpřístupnit její stav, můžete to učinit dvojím způsobem: buďto „explicitně" ukážete tvář této postavy v dalším záběru, nebo „implicitně" jako režisér postavě přikážete, aby otočila obličej kolem ramene a snímáte ji – bez předešlého střihu – z profilu. Star Trek v minimálně dvou scénách volí druhý, mazanější postup. A to proto, že čelní polodetaily obličejů jsou ve filmu až příliš časté, díky čemuž je třeba volit i jiné postupy. 2, Hýbe se v kinematografii spíše s herci, nebo s kamerou? V první polovině dvacátého století probíhaly promluvy herců bez střihu v jednom velkém záběru (hýbalo se s herci, kamera zůstávala v klidu), v druhé polovině dvacátého století byla hercova replika rozdělena na několik detailních záběrů (hýbalo se s kamerou, herci zůstávali v klidu), zatímco v první polovině dvacátéhoprvního století kamera bez střihu přejíždí (švenkuje) mezi herci, viz klopotné scény na palubě lodí. Hýbe se tedy jak s kamerou, ale i s herci – kupř. jakmile vkročí do osy kamera-postava nějaká další postava, kamera věnuje nové příchozímu pozornost a přerámovává scénu, aby ho udržela ve středu, ale i do nově ustanovené osy kamera-nově příchozí často vstoupí zas někdo další apod. ____ A, Kompozice filmu je následující: emoce, vtip, akce, romantika - emoce, vtip, akce romantika - emoce, vtip, akce, romantika... a tak po celé dvě hodiny. Opravdu, Star Trek absolutně nezná míru, klidně orámuje smrt rodiného příbuzného zleva flirtováním Kirka a zprava vtípkem Simona Pegga, přičemž všechny tři scény vpasuje to dvaceti sekund. Tahle zběsilá a schizofrenní „rapidmontáž“ čtyř různých „žánrů“ nejenže nedovoluje jakoukoliv gradaci a kontinuitu v příběhu, protože se zdá, jako kdyby nějaký „velký strůjce obrazů“ neustále přepínal ovladačem mezi čtyřmi kanály, ale ze všeho nejvíce usvědčuje Abramse z nekalých, mainstreamových úmyslů. Podobně jako George Lucas před čtyřiceti lety přitáhl undergroundový sci-fi žánr pro zasvěcené do každé rodiny, obdobně i Abrams zrealizoval nikoliv teenagerovský, jak mu bývá někdy vytýkáno, ale čistě rodinný spektákl „from 9 to 99“. B, Proč mají všechny ženy ve filmu minisukně? Protože Star Trek meets Beverly Hills. Odendáte-li postavy a dějový rámec Star Treku z vesmíru a zasadíte oboje do středoškolského kampusu, bude vše fungovat bez sebemenších komplikací i nadále. Vesmír, sci-fi, technologie, strunová teorie, vize – to je u Abramsova díla pouhý rámec a alibi pro povinně blockbusterové atrakce, ale jinak ani jedno s filmem (s jeho sémantikou) víceméně nesouvisí. C, Matka, která na začátku rodí, to není nic jiného než „vychcaně“ umístěná scéna určená ženám do ryze mužského sci-fi světa. A nejen to, u celého filmu je až extrémní, jak se Kurtzman, Orci a Abrams snaží umanutě oslovovat fakt úplně každého bez rozdílu vyznání, barvy pleti nebo orientace. D, Ohledně toho oslavovaného racia a vítězství rozumu... za prvé, s rozumem se ve filmu sice operuje, ale nevítězí, protože Spock se nakonec ukazuje ve srovnání s Kirkem jako „přemožený". A za druhé, rozum Spocka má ve filmu pouze vyvažovat až extrémně převtipělý a nevážný děj. Tzn. že tvůrci prvně vykonstruovali děj, a pak teprve podle toho volili, do jakých extrémů charakter Spocka dotáhnou, nikoliv obráceně. E, A nakonec to, co mi vadilo nejvíce: Hudba je ve srovnání s Bournem nebo TDK opravdu špatná-nijaká a akční scény a souboje (mimo úvodní jízdy autem) bez choreografie, rytmu a jakéhokoliv stupňováni, popřípadě spádu. () (méně) (více)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

To, co pro komiksové adaptace a příběhy Batmana znamenal Nolan, to pro svět Star Treku představuje J. J. Abrams. Plně využil všeho, co nabízí nejnovější trikové technologie, i velkého rozpočtu, a vznikl tak velkolepý blockbuster plný vizuálně nabušených scén, velkolepé akce, efektních triků, zkrátka všeho, co dělá velkofilm velkofilmem. Jde bezpochyby o divácky nejatraktivnější film série Star Trek, kterému se jen vzdáleně blíží hororově laděný První kontakt. Snaha přitáhnout k fenoménu Star Trek nejmladší generaci a získat novou skupinu fanoušků je zcela zřejmá, celým filmem se vine snaha, vyhněme se nesympatickému slovu zavděčit se, ale potěšit dnešní teenagery, takže tomu je přizpůsobená věková struktura hrdinů, tempo, atmosféra i děj. Na rozdíl od dřívějších Star Treků je patrná snaha o určitou hláškovitost, v daleko větší míře se používá verbální i neverbální humor. Zvlášť postava oblíbeného komika Simona Pegga jakoby si odskočila ze série humoristických skečů Velkovlak. Zatímco forma je vybroušená, po obsahové stránce už to taková sláva není, i když v zásadě proti dřívějším Star Trekům nepředstavuje tento film pokles kvality, není ani posunem vpřed. Zápletka je poněkud mělká a hlavně v některých ohledech pokulhává logika, např. fakt, že nejmodernější bitevní loď federace obsadí takřka výhradně nezkušení kadeti, je nedostatečně zdůvodněná, prostě to tak scénárista a režisér potřeboval. Všechno ale vynahrazuje velkorysost, s jakou film vznikl, každý fanoušek žánru musí ocenit nádherné záběry kosmických lodí a jejich interiérů i povrchu planety. A ještě jedno je u Star Treku zřejmé, dlouholeté soupeření mezi fanoušky Hvězdných válek a Star Treku chtějí, zdá se, tvůrci filmu ukončit, protože je taky zřejmý posun ve snaze zavděčit se právě fanouškům Hvězdných válek. Inspirace je u některých postav i scén zcela viditelná. Celkový dojem s ohledem na to, že jsem na Star Treku vyrůstal: 90 %. ()

Galerie (160)

Zajímavosti (91)

  • Ve filmu je vůbec poprvé vyřčeno křestní jméno Uhury (Zoe Saldana), které zní Nyota. Tvůrce seriálu Gene Roddenberry jí nikdy křestní jméno nevymyslel, i když v komiksu „Who's Who in Star Trek“ (Kdo je kdo ve Star Treku) společnosti DC Comics je oslovována jako Nyota Uhura. (HellFire)
  • IDW vydalo komiksový prequel s názvem „Star Trek: Countdown“, který vysvětloval Nerovu (Eric Bana) minulost a zapletení starého Spocka (Leonard Nimoy) do příběhu. (HellFire)
  • Aby se zabránilo úniku informací, byly během produkce používány různé názvy, jako např. „Corporate Headquarters“, „Christa & Christan's Big Adventure“ a „The Ernest Castelhun Chronicles“. (HellFire)

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Jak to vypadá se čtvrtým Star Trekem?

Jak to vypadá se čtvrtým Star Trekem?

02.03.2023

Je to už několik měsíců, co studio Paramount s nadšením oznámilo vedle dalšího rozšiřování univerza skrze televizní seriály taky čtvrtý filmový Star Trek. V tom se měli údajně vrátit všichni původní… (více)

Plány na čtvrtý Star Trek opět ztroskotaly

Plány na čtvrtý Star Trek opět ztroskotaly

28.09.2022

Těžko říct, co přesně studio Paramount provádí se čtvrtým Star Trekem, jedno je ale jisté, pokračování úspěšné série s Chrisem Pinem (To nic, drahá), Zacharym Quintem (Snowden) a Zoe Saldana (Avatar)… (více)

Záporácká týmovka od Marvelu našla režiséra

Záporácká týmovka od Marvelu našla režiséra

10.06.2022

Nejdůležitějším projektem Marvelu v příštích pár letech bude podle všeho reboot Fantastické čtyřky. Do třetice všeho dobrého to totiž chce mít Kevin Feige správně, a podle posledních drbů by se… (více)

Reklama

Reklama