Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine, Piper Perabo, Rebecca Hall, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Daniel Davis, Christopher Neame (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte. (Magic Box)
(více)Videa (3)
Recenze (2 147)
„Cenou za dobrý trik je obetovanie.“ Ak sa niečo volá DOKONALÝ TRIK a vystupuje v ňom niekoľko kúzelníkov, excentrických vedcov a titulná postava zomrie hneď na začiatku, treba čakať prekvapenia. A hoci som niektoré vytušil, nakoniec nielenže prišli na scénu mnohé, ktoré som rozhodne nevytušil, ale predovšetkým sa stalo to, čo dokazuje, o aký dobrý film sa jedná: nemal som záujem naplno pochopiť ono ústredné "tajomstvo", čo sa vlastne stalo, komu, kto bol s kým (a prečo), čo od samého začiatku nefungovalo a čo fungovalo, len sa to tvárilo, že to nefunguje. Čím viac nad tým totiž rozmýšľam, tým viac sa mi zdá, že boli odhalené iba nepodstatné detaily, kým skutočné záhady zostali divákovi utajené. Môžete nad záhadami rozmýšľať... pátrať po nich... zapisovať si body do zošita (chcel som, vážne som chcel, ale keď som mal po prvých piatich minútach zapísané tri strany, zúfalo som to hodil do koša!)... ale prečo by ste to robili? Chceme byť klamaní. ()
Jsem nadšený. Mám rád filmy silně emocionální i ty, u kterých člověk musí hodně přemýšlet. Dokonalý trik spojuje obojí, má atmosféru jako hrom a velmi rafinovaný scénář, jehož záhady mě bavilo luštit a díky kterému na tenhle biják zajdu minimálně ještě jednou. Posedlost obou hlavních hrdinů je doslova hmatatelná, skvěle jsou obsazené i vedlejší role - zejména David Bowie je i na malé ploše dokonale uhrančivý. Ke kouzelníkům jsem nikdy žádný zvláštní vztah neměl, ale už po Iluzionistovi mě začali zajímat a nyní díky Nolanovi obzvlášť. P.S. Se závěrečnými titulky se rozjíždí omamná "Analyse" od Thoma Yorkea. Je to symbolická třešnička na výtečném dortu. ()
Stejně jako zkušený kouzelník, také Nolan ví, že divák chce být klamán, což z Dokonalého triku dělá vzorový film o tom, proč sledujeme filmy. Film, který vás přechytračí, ale ještě jej za to budete mít rádi a budete jej chtít vidět znovu (a znovu a znovu…). Z narativního hlediska jde o jednu z největších diváckých slastí, jakou hollywoodský film ještě dokáže nabídnout, aniž by přestal být uživatelsky přístupný. Dokonalý je Nolanův trik také v tom smyslu, že k jeho plnému pochopení, zřejmě zahrnujícímu tvorbu složitých diagramů (pro začátek doporučuji analýzu funkce zvuku v Umění filmu), se hodí mít pár vysokoškolských titulů, ale nadšený a spokojený bude po vyložení všech karet i divák zcela nepřipravený, vyžadující „pouze“ inteligentní zábavu. Dva střídající se vypravěči, kteří jsou si vědomi existence toho, ke komu vyprávějí, nás v průběhu celého filmu paralelně staví před hotový trik a zároveň provádějí jeho dekonstrukci. Odhalují nám dost na to, abychom toužili vědět víc, ale zároveň nikdy ne tolik, abychom před nimi měli náskok a dokázali jejich trik prokouknout. Každý z těchto vypravěčů svému posluchači/čtenáři/divákovi z odlišného důvodu něco podstatného zatajuje, takže známe buď výsledek, ale nikoliv průběh akce, nebo opačně. Podsunutí informace, která je nepravdivá nebo neúplná, vytváří napětí a vzbuzuje naši touhu dozvědět se, jak to bylo doopravdy. Nolan je však dost mazaný filmař, aby nám celou pravdu až do konce neodhalil, protože v zásadě sice jde o „čistou vědu,“ ne ovšem zbavenou veškeré magie (znal Borden Teslův vynález dřív než Angier? A hlavně – použil jej?). Příběhy vyprávěné nespolehlivými vypravěči, občas zapuštěné do jiných příběhů, návraty do různě vzdálené minulosti, dvojníci… bez toho, aby byly jednotlivé časové roviny odlišené například barevností obrazu (jako v Mementu), díky čemuž do sebe ovšem jednotlivé části zapadají s větší elegancí. Přesto jde o film maximálně srozumitelný, v němž díky určitým rekvizitám, postavám (nebo tomu, jak dané postavy vypadají) či voice-overu (upozorňujícímu nás, že sledujeme subjektivní převyprávění skutečnosti) není tak těžké se zorientovat, který si od prvních minut připravuje podloží pro své klíčové zvraty navracejícími se motivy duality („Ale kde je jeho bratříček?“), konfliktu mezi iluzí a skutečností a nestabilní identity a jehož fabule v mnohém reflektuje to, oč se nejen v tomto konkrétním snímku, ale napříč celou svou filmografií snaží sám Nolan – být lepší než konkurenti, vymyslet něco nového, s čím si budou ostatní lámat hlavu, posunout úroveň triku (resp. triků) zase o kus dál. Ani opakovaná sledování, během kterých si uvědomíte, jak zručně Nolan využívá stylistických nuancí (přeostřování, způsob rámování určitých figur) a jak elegantně každý detail zapadá do celku (svůj narativní význam zde má i odpověď na otravné „Do You love me?“) a jak věrně struktura filmu kopíruje úvodní přednášku Michaela Cainea o třech fázích kouzelnického triku, vám neumožní tenhle intelektuálně stimulující duel dvou kouzelníků, kteří se umění oddali natolik, že jsou pro něj ochotni žít i umírat, prokouknout skrz naskrz. 90% Zajímavé komentáře: betelgeuse, Nick Tow, mm13, July, tomo41, Vindemiatrix () (méně) (více)
"Jste kouzelník, ne čaroděj. Když si neušpiníte ruce, nemůžete dosáhnout nemožného." Neumím vytáhnout králíka ani jinou havěť z klobouku, spojit čínský kruhy ani proměnit Coca colu v Pepsi, ale kouzelníci vždy probudí mou zvědavost. A tady jsou hned dva a pohybují se někde na tenký hraně mezi dokonalým trikem a opravdovým kouzlem. Jejich čarování mě hrozně bavilo, ale mimo vystoupení jsem až tak moc zábavy nenašel. Výjimkou je samozřejmě takřka zapomenutý génius Nikola Tesla, o němž bych si dovolil odcitovat větu z knihy Tesla World: "Mezinárodní koncerny nedopustí průmyslové využití Teslových objevů, aby tím neohrozili svou existenci." A já bych hrozně chtěl umět vykouzlit ohromný dav lidí, kterej majitele těchto koncernů bude defenstrovat z oken jejich mrakodrapů. ()
Dvě třetiny celkové pointy velice lehce odhalíte už v průběhu první poloviny snímku, ale přesto si THE PRESTIGE ponechá dokonalou atmosféru, výtečné herecké výkony, zpracování a několik nezapomenutelných momentů. David Bowie je navíc jako vynálezce Tesla přímo dokonalý. Kdyby pointa byla víc skrytá, rozhodně by si snímek zasloužil plné hodnocení. ()
Galerie (76)
Zajímavosti (57)
- Scarlett Johansson (Olivia Wenscombe) a Hugh Jackman (Robert Angier) sa v roku 2006 stretli v dvoch filmoch, dokonca s rovnakou kúzelníckou tématikou. Tým druhým je Sólokapor. (HUMOOOO)
- Jonathan a Christopher Nolanovi psali scénář k filmu celých 6 let. (imro)
- Ke konci filmu zvedne Alfred Borden (Christian Bale) svou dceru do náručí a na okamžik je v záběru jeho levá ruka, na které má herec všech 5 prstů, ač by měl mít pouze 3. (cihlenka)
Reklama