Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).

Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (802)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Pre mňa bez zaváhania a najmenšej pochybnosti film roka. Asi najviac ma teší, že Robert Zemeckis, ktorý pod pozlátkou tvorcu veľkých hollywoodskych eposov pre široké divácke vrstvy vždy skrýval zmysel pre krv a čierny humor (produkoval seriál Poviedky z hrobky a množstvo hororov), konečne po rokoch natočil niečo, čo má naozaj gule a čo v porovnaní s väčšinou súčasnej americkej produkcie vyzerá ako z inej, podstatne zaujímavejšej dimenzie. Fakt som nedúfal, že mi tvorca odporného rodinného slizu Polárny expres naservíruje film, ktorý sa drsnosťou a adrenalínom vyrovná 300 (v istých scénach ho dokonca aj predčí). Zemeckis sa nezľakol Gaimanovho scenára, ktorý je všetkým, len nie čiernobielou báchorkou pre malých popcornožrútov, a natočil ho poctivo – ako bombastickú vikingskú fantasy plnú krvavých gejzírov, praskajúcich kostí, odtrhnutých údov, vulgárneho chvastania sa, prekvapivo šťavnatej sexuality a nejednoznačných hrdinov (samotný Beowulf je frajer, keď má zabiť draka alebo pretiahnuť kráľovu ženu, ale keď zlovoľná striga zabrnká na strunu jeho ješitnosti, zmäkne ako maslo na slnku). Fakt nechápem, ako sa podarilo, že bigotné konzervy z MPAA pustili túto tvrdiareň do kín s obyčajným PG-13 (napr. Matrix, ktorý má R, je oproti tomuto len bezkrvný čajíček pre malé deti). Animácia má k vysnívanej dokonalosti ďaleko, ale tak či onak je tým najlepším, čo nám súčasné digitálne technológie ponúkajú. Navyše umožnila Zemeckisovi predviesť, že ako režisér stále hýri nápadmi a vie možnosti virtuálnej kamery využiť dych vyrážajúcim spôsobom. Digitálni herci naozaj hrajú a obludy (hlavne extrémne odporný a originálne dizajnovaný Grendel) sú pastvou pre oči. Vďaka tomu všetkému (a Silvestriho hudbe, ktorá z vášho srdca urobí guľomet) je Beowulf nečakane nadupanou akčnou jazdou a splneným snom fantasy fanúšikov, ktorí už majú dosť malých školákov, zachraňujúcich svet pred temnotou. Myslím, že Leonidas dostal dôstojného súpera. Beowulf by ho nielen prekričal, ale by sa mu aj smelo postavil zoči-voči a kľudne by pri tom mohol mať holé ruky, aby (v tradícii starého keltského rituálu, ktorého ozveny nájdeme v príprave na súboj s Grendelom) bolo to meranie síl čo najčestnejšie. Ja by som fandil blonďavému Vikingovi s chrapľavým hlasom Raya Winstona. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Naivně jednoduchá story s klasickou narací příběhu, která spoléhá jen a pouze na svůj dechberoucí vizuál. Ten tu naštěstí je a ač se zcela jistě najdou škarohlídi, kteří budou do světa troubit fakt, že to "stále ještě není ono", technologie je opět o kousek dál a k dokonalosti chybí už opravdu jen málo - respektive pár let. Zemeckis možná není zase tak zručný režisér, ale nebojí se experimentovat, jít si za svým a pohrát si s daným materiálem. A i když je tahle banální krvavá pohádka díky svému plochému ději snadno zapomenutelná, hrdinská hudba a strhující vizuál se jen tak z hlavy nevypaří. Otázkou pak zůstává, na kolik je to relevantní "filmový" argument. ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Někdy jsou ti jejich výrazy až moc umělé. Na druhou stranu nám Zemeckis přichystal několik úžasných momentů, kterým bezesporu kraluje závěrečný souboj se zlatým drakem nebo, jak jinak, krásná Angelina coby Grendelova matka. K samotnému Grendelovi výhrady nemám, byl vlastně ukázkovou tragickou postavou, možná by se mi ale víc líbilo, kdyby byl v podobě ještěra. Celý příběh je svou obsáhlostí i ne tak úplně kladným, stoprocentně ale charizmatickým hlavním hrdinou dost zajímavý, aby udržel pozornost, v záplavě dnešních mizerných fantasy pak Beowulf jasně vyniká. ()

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Zemeckis v Beouwulfovi zašiel ešte ďalej ako v Polárnom exprese a animácia je chvíľami priam úchvatná. Spolu so Silvestriho hudbou by táto kombinácia za istých okolností mohla byť aj smrtiaca ale to by sa pán režisér musel poučiť zo svojho predošlého animáku a naservírovať zaujímavejší dej. Alebo aspoň nejaký príbeh, ktorý tieto pohyblivé obrázky postrádaju, o vyumelkovanosti ani nehovoriac. Aspoň vďaka za nečakané drsné vyznenie, ani to však častú nudu neodvráti stopercentne a divák tak cíti miernu pachuť z premrhaného potenciálu veľmi silného námetu. Aj kvôli Silvestriho skvelej hudbe je to škoda. 50% ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Nudný digitální paskvil, který možná nepostrádá atmosféru a slušný scénář, ale bohužel nedokáže svými plastikovými postavičkami zaujmout natolik, abych se do příběhu alespoň nějakým způsobem zažral. Od prvního záběru na královnu mi bylo jedno, co se s kým stane, kdo zhebne a kdo se dožije konce, přál jsem si jediné, aby to vizuální utrpení skončilo a já mohl jít domů a pustit si zpětně mnohem zajímavějšího Beowulfa: Krále barbarů. Ten je sice mnohem levnější, ale jeho postavy mají duši. Zemeckis oproti tomu stvořil jen mrtvou zónu, kde se hýbe pár zhulených igráčků. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (19)

  • Náklady na výrobu byly zhruba 150 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • Herci sú zosnímaní za použitia "performance capture", technológie snímania pohybu, ktorú Robert Zemeckis prvýkrát použil vo filme Polárny expres (2004). Táto technológia dôsledne sníma pohyby tela, mimiku a poskytuje kamere maximálnu slobodu. Môže sa potulovať, lietať, vznášať sa po obrazovke spôsobom, ktorý by pri hraní naživo nebol možný. (PeterJon)
  • Když se natáčela scéna Grendelova útoku, pobíhal Crispin Glover po scéně a trhal metrové figuríny, které byly následně nahrazeny herci. (Crackonosc)

Související novinky

Tintin už má obličej

Tintin už má obličej

25.03.2008

Spielberg a Jackson to s tou digitálně animovanou adaptací slavné komiksové série Tintin myslí opravdu vážně. Dokonce tak vážně, že první díl trilogie bude podle všeho dalším Spielbergovým režijním… (více)

Herecké posily 1: Krásky

Herecké posily 1: Krásky

06.03.2008

Už tradičně pro vás máme souhrn několika zajímavých castingových novinek k filmům, o nichž už jsme psali dříve. Dnes začneme těmi hezčími doplňky ;-). Start natáčení hororu (resp. nadpřirozeného… (více)

Wachowští jsou zelení

Wachowští jsou zelení

27.11.2007

Na tuzemská kina právě útočí Beowulf a i v této souvislosti není pochyb o tom, že stojíme u zrodu čistě digitální kinematografie. Jistě, pořád má za sebou jen první krůčky (vyvíjejí se technologie a… (více)

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

11.09.2007

Dávnověcí skandinávští bojovníci se vrací na plátna kin. V posledních letech se jim tam kdovíjak nedařilo. Adaptace Crichtonových Pojídačů mrtvých pod tuzemským názvem Vikingové dopadla tuze neslavně… (více)

Reklama

Reklama